2021-11-11, 19:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Fast nu måste vi väl komma ihåg att Bibeln inte är skönlitteratur, utan så mycket mer.
Så då kan vi inte jämföra äpplen och päron.

Då kan du väl börja med att bevisa att Bibeln inte bara är skönlitteratur eftersom berättartekniken är skönlitterär (berättaren vet vad alla tänker och har gjort).
Citera
2021-11-11, 19:46
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är ingen slump att det blir ungefär 50 % pojkar och 50 % flickor. Det är en naturligt bestämd process som styrs av mannens sädesceller. Det finns män som bara kan blir far till flickor och det finns män som bara kan bli far till pojkar, men normalt är att det blir lika många av varje. Att det är så beror inte på slump, även om det ju blir slumpmässigt vid befruktningen om mannen har spermier för båda könen.
Jag har inte påstått att det är en slump heller.
Det som jag ville ha sagt är att 50/50-fördelning visst kan ske i naturen.
Citera
2021-11-11, 20:15
Medlem
klippadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topplock
Någon som blivit religiös i vuxen ålder?

Javisst jag blev det 33 år gammal.
Blev pånyttfödd, fick ett nytt hjärta av kött blod och blev en ny skapelse i Kristus.

Frågor på det?
Citera
2021-11-11, 21:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag har inte påstått att det är en slump heller.
Det som jag ville ha sagt är att 50/50-fördelning visst kan ske i naturen.

Jo, men hela meningen med det ursprungliga påståendet om 50/50-fördelningen var ju att det i så fall var så det skulle bli om det var ren slump. Varför då nämna något som är en 50/50-fördelning men inte är slump? Ville du motbevisa den slumpteori som ttsp presenterade?

Och, när det gäller flickor och pojkar som föds, så är statistiken faktiskt i stort sett jämn omkring 47/53 sedan statistik började föras för mer än 200 år sedan. Det är en jämn statistik, vilket visar att det inte är slumpmässiga siffror alls, även om det kan ses som slumpmässigt om varje enskilt barn ska födas som flicka eller pojke. Inte allt som verkar vara slumpmässigt är alltså det i ett större perspektiv.
Citera
2021-11-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippadu
Javisst jag blev det 33 år gammal.
Blev pånyttfödd, fick ett nytt hjärta av kött blod och blev en ny skapelse i Kristus.

Frågor på det?
Går du lös eller sitter du inspärrad för att skydda vanligt folk?
Citera
2021-11-13, 11:24
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Då kan du väl börja med att bevisa att Bibeln inte bara är skönlitteratur eftersom berättartekniken är skönlitterär (berättaren vet vad alla tänker och har gjort).
Nu tänker du bara från ett modernt perspektiv och på en modern uppdelning av skönlitteratur och facklitteratur.
Det är dock så att Bibeln måste ses som ett verk från sin tid och som en krönika över tidigare händelser.
Och dessutom är den en religiös skrift och hamnar därför vare sig inom skönlitteraturen eller facklitteraturen.
Den består ju inte heller bara av berättelser, utan också av lagar och poesi och ordspråk och profetior och epistlar.
Citera
2021-11-13, 16:14
Medlem
klippadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Går du lös eller sitter du inspärrad för att skydda vanligt folk?

Haha!
Nej jag är ute bland er hedningar och är väldigt omtyckt på min arbetsplats osv. Sen kan tyvärr ingenting skydda er "vanligt folk" från domen som skall komma och de är ingenting jag skriver från en "hög häst" utan från ett ställe av nöd för ert eviga väl.

Vänd om till Jesus och helga er.
Citera
2021-11-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
För att bli religiös behöver man vara korkad, eller traumatiserad. Så uppfylls något eller båda av dessa krav, är det möjligt att bli det som vuxen.
Jag blev lite mer religiös för jag började studera teologi.
Mystiskt o spännande fullt med historia.

Känner mig varken korkad eller traumatiserad?
Citera
2021-11-15, 12:06
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Jag blev lite mer religiös för jag började studera teologi.
Mystiskt o spännande fullt med historia.

Känner mig varken korkad eller traumatiserad?
Du ska inte bry dig om andras fördomar.
Citera
2023-12-31, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag blev ett Jehovas vittne när jag var 24 år.

Innan dess var jag väl ateist, beroende på hur man definierar det. Ingen i min familj, släkt eller vänner var troende, i alla fall inte öppet.

Det var när Jehovas vittnen ringde på dörren och började studera bibeln med mig som jag blev intresserad, detta på grund av att man hade ett vetenskapligt sätt att studera och undersöka bibeln.

Jag har alltid varit intresserad av vetenskap och att ta reda på hur saker och ting fungerar.

Var det en svår process att bli ett vittne när du var vuxen?(24år)
Vad för regler/krav hade de på dig så att du blev ett vittne?
Citera
2023-12-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankamannen
Var det en svår process att bli ett vittne när du var vuxen?(24år)

Inte svårt för min del, eftersom dom flesta av bibelns principer hade jag förstått innan jag började studera med Jehovas vittnen. Det blev en bekräftelse på att jag inte hade fel i mina tankar jämfört med mina kompisar, min familj och världen i övrigt.

T.ex. förstod jag tidigt principen om att vända andra kinden till, och jag tillämpade det i mitt liv, trots att jag inte hade läst bibeln eller haft påverkan från andra människor. Det jag kommer ihåg, som jag förmodligen blev påverkad av var t.ex. filmerna "Dom 10 Budorden" och filmer om Jesus Kristus (trots att dom inte alltid är verklighetstrogna).

Annars har man som princip att man måste studera med Jehovas vittnen en längre stund innan man kan bli döpt, dels för att Jehovas vittnen kan se om man har ärliga motiv att bli ett Jehovas vittne, och dels att man själv hinner reflektera över vad man ger sig in på, t.ex. att man inser att man kan bli utesluten om man börjar synda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankamannen
Vad för regler/krav hade de på dig så att du blev ett vittne?

Det som bibeln kräver.

Det var inga större problem för mig, eftersom jag redan hade dessa krav på mig själv. Men vissa saker var självklart något som jag inte hade anammat, t.ex. att man ska avhålla sig från blod:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28-29 Bibel2000)

Men det var inget problem för mig att sluta äta blodpudding t.ex.
Citera
2023-12-31, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Topplock
Någon som blivit religiös i vuxen ålder?

Yes. Uppvuxen i ett ateistiskt och kommunistiskt hem. Icke döpt. Fann Gud omkring 2006-2007.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in