Citat:
Ursprungligen postat av
Ankamannen
Var det en svår process att bli ett vittne när du var vuxen?(24år)
Inte svårt för min del, eftersom dom flesta av bibelns principer hade jag förstått innan jag började studera med Jehovas vittnen. Det blev en bekräftelse på att jag inte hade fel i mina tankar jämfört med mina kompisar, min familj och världen i övrigt.
T.ex. förstod jag tidigt principen om att vända andra kinden till, och jag tillämpade det i mitt liv, trots att jag inte hade läst bibeln eller haft påverkan från andra människor. Det jag kommer ihåg, som jag förmodligen blev påverkad av var t.ex. filmerna "Dom 10 Budorden" och filmer om Jesus Kristus (trots att dom inte alltid är verklighetstrogna).
Annars har man som princip att man måste studera med Jehovas vittnen en längre stund innan man kan bli döpt, dels för att Jehovas vittnen kan se om man har ärliga motiv att bli ett Jehovas vittne, och dels att man själv hinner reflektera över vad man ger sig in på, t.ex. att man inser att man kan bli utesluten om man börjar synda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankamannen
Vad för regler/krav hade de på dig så att du blev ett vittne?
Det som bibeln kräver.
Det var inga större problem för mig, eftersom jag redan hade dessa krav på mig själv. Men vissa saker var självklart något som jag inte hade anammat, t.ex. att man ska avhålla sig från blod:
"
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28-29 Bibel2000)
Men det var inget problem för mig att sluta äta blodpudding t.ex.