2023-12-31, 15:44
Medlem
Håller helt med dig! Har aldrig fattat varför restaurangpersonal ska dricksas i Sverige. De tjänar inte mycket sämre än andra i Sverige. Ni som ger dem dricks, ger ni dricks till er frisör också? Er bilmekaniker? Er läkare? Om inte, vad är det som en servitris så mycket mer speciell?
Citera
2023-12-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Tack för ditt svar. Ibland nästan njuter jag av att gå in i mörkret, jag vill se vad som finns där.
Och för min del är det en hel del trauman som jag försöker undvika att se, men jag måste möta dom för att kunna bli hel.
På sätt och vis är jag redan där, på andra sätt letar jag fortfarande.
Jag ska kämpa för att komma på fötter, som en kvantbiolog sa, det gäller att hålla fötterna stadigt när man inser att man står i den tomma luften. 😂

Gott nytt på dig! ❤️😌

Gott nytt på dig också.
Citera
2023-12-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Håller helt med dig! Har aldrig fattat varför restaurangpersonal ska dricksas i Sverige. De tjänar inte mycket sämre än andra i Sverige. Ni som ger dem dricks, ger ni dricks till er frisör också? Er bilmekaniker? Er läkare? Om inte, vad är det som en servitris så mycket mer speciell?

Skillnaden är att frisören redan har en bättre lön och ofta äger frisörerna salongen och får därmed en schysst lön.

Bilmekaniker har ofta saftiga priser och har också dom en bra lön.
Detsamma med doktorer osv som har en lön de klarar sig bra på.

Restaurangpersonal och krogpersonal kan bara drömma om att få 50% och 100% i tillägg på kvällar och helger från deras redan låga lön.
Citera
2023-12-31, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Men ok då, kanske dags att gå med i facket och den vägen begära bättre villkor?

Eller, här på FB står inte facket högt i kurs men då återstår att du själv förhandlar din lön.
Du kanske flippar burgare två gånger snabbare än andra och då ska du ha dubbelt högre lön.

Restaurangfacket eller vad dom heter har aldrig nånsin brytt sig om de anställda och deras lön och tillägg utan har under alla år bara jobbat för ägarna av ställena.

Sveriges sjuka skatter på allt gör det inte bättre.
Citera
2023-12-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men en arbetsgivare inom krogbranchen kan ju erbjuda lägre lön och säga att det brukar bli x kronor skattefritt i dricks per månad.

Det kan ju inte en arbetsgivare där dricks normalt sett inte ges.

Alltså konkurrerar krogarna om arbetskraften på olika villkor.

Så har de då aldrig sagt till mig. Dricks är ingen förmån vid anställning. Arbetsgivaren har absolut ingen del i det.

När jag jobbade i restaurangbranschen kring år 2005-2010 kanske så kunde man bra kvällar få upp till 300 kr i dricks. Lönen var oavsett lägstalön enligt kollektivavtal på alla ställen jag jobbade på. Finns nog ingen annan lön för servitriser. Det går alltid att få tag på ny personal om det inte passar.
Citera
2023-12-31, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Så har de då aldrig sagt till mig. Dricks är ingen förmån vid anställning. Arbetsgivaren har absolut ingen del i det.

När jag jobbade i restaurangbranschen kring år 2005-2010 kanske så kunde man bra kvällar få upp till 300 kr i dricks. Lönen var oavsett lägstalön enligt kollektivavtal på alla ställen jag jobbade på. Finns nog ingen annan lön för servitriser. Det går alltid att få tag på ny personal om det inte passar.

Du måste ha glömt en nolla, 300kr en bra kväll låter lite.
Dom ställen jag jobbar åt har individuell lönesättning, en bra bit över fackets lägstalöner.
Bra personal är ett helvete att få tag på, så man måste ha konkorrenskraftiga löner.
Citera
2023-12-31, 22:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxt
Du måste ha glömt en nolla, 300kr en bra kväll låter lite.
Dom ställen jag jobbar åt har individuell lönesättning, en bra bit över fackets lägstalöner.
Bra personal är ett helvete att få tag på, så man måste ha konkorrenskraftiga löner.
Tror han menar 300 kr var.
Citera
2023-12-31, 22:40
Avslutad
Jag skulle enbart ge dricks för bra service till ett ställe om samma ställe har en funktion där man kan minska beloppet för dålig service.
Citera
2023-12-31, 22:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Skillnaden är att frisören redan har en bättre lön och ofta äger frisörerna salongen och får därmed en schysst lön.

Bilmekaniker har ofta saftiga priser och har också dom en bra lön.
Detsamma med doktorer osv som har en lön de klarar sig bra på.

Restaurangpersonal och krogpersonal kan bara drömma om att få 50% och 100% i tillägg på kvällar och helger från deras redan låga lön.

Uppskattningsvis genomsnittlig bruttolön/ månad enligt SCB för 2022/2023

Servitör/Servitris 27 300 kr.
Kassörska. 25.400 kr
Frisör. 28.500 kr
Bilmekaniker 30.000 kr
Undersköterska 27.300 kr.
Städare. 25.369 kr
Väktare 27.390 kr
Sopåkare 29.900 kr
Gatsopare. 26.000 kr
Tidningsbud. 28.000 kr
Kock. 25.000 kr
Kallskänka 29.000 kr
Souschef 31.400 kr
Restaurangbiträde
på MAX. 21.042 kr

Servitriser som ofta inte har någon annan utbildning än grundskolan ligger inte lägst.
Kassörskor, gatsopare, undersköterskor, städare m.fl som ligger under eller på likartade lönenivåer som servitriser får - eller kräver - aldrig någon dricks.
Senast redigerad av coli 2023-12-31 kl. 22:55.
Citera
2023-12-31, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tror han menar 300 kr var.

Jag förstod det.
Citera
2023-12-31, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Uppskattningsvis genomsnittlig bruttolön/ månad enligt SCB för 2022/2023

Servitör/Servitris 27 300 kr.
Kassörska. 25.400 kr
Frisör. 28.500 kr
Bilmekaniker 30.000 kr
Undersköterska 27.300 kr.
Städare. 25.369 kr
Väktare 27.390 kr
Sopåkare 29.900 kr
Gatsopare. 26.000 kr
Tidningsbud. 28.000 kr
Kock. 25.000 kr
Kallskänka 29.000 kr
Souschef 31.400 kr

Servitriser som ofta inte har någon annan utbildning än grundskolan ligger inte lägst.
Kassörskor, gatsopare, undersköterskor, städare m.fl som ligger under eller på likartade lönenivåer som servitriser får - eller kräver - aldrig någon dricks.

Märkliga siffror.
Antar att ’kockar’ på gatukök, pizzerior samt kommunala storkök och liknande räknas in där.
För krogkockar och sous chefs stämmer siffran inte alls med verkligheten.

Edit: uppskattningsvis står det ja.
Citera
2023-12-31, 23:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxt
Märkliga siffror.
Antar att ’kockar’ på gatukök, pizzerior samt kommunala storkök och liknande räknas in där.
För krogkockar och sous chefs stämmer siffran inte alls med verkligheten.

Det är de siffror som ges. Naturligtvis ett genomsnitt och inte applicerbart på varje enskilt fall.

Men helt klart framgår att serveringspersonal inte ”sticker ut” med några exceptionellt låga lönenivåer som skulle motivera att just de inom sin krogbransch måste ha dricksfenomenet kvar. När dricks inte förekommer i andra lågavlönade serviceyrken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in