Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-10, 23:34
Medlem
Mysquos avatar
Står jag upp när jag beställer så blir det oftast ingen dricks. Om man står vid en bardisk och bartendern tar sig tiden att ställa lite frågor och ge förslag som denne tror skulle kunna passa mig och sedan rör ihop något som faktiskt är riktigt bra. Då kan dricks vara på sin plats.
Däremot när en trött barslusk helt häller upp en blaskig stor stark och knappt ens vet vilken sorts öl det är, då är det en förolämpning mot kunden att slänga fram kortläsaren och tigga om dricks.
Citera
2025-07-31, 12:21
Medlem
Kan låta bitter men jag VÄGRAR ge dricks.
Blir provocerad varje gång servicepersonalen begär dricks . Jag betalar min mat/dricka och sen får det va nog . Oavsett om du är i Sverige eller utomlands så har gästen INGEN skyldighet att ge dricks. Enligt mig så finns det ingen logik att betala extra bara för du vill visa din tacksamhet när du redan har betalat för din mat/dricka. Jag fattar att vissa tjänar extra lite men det är ju inte mitt problem?.
Det kan låta egoistisk och oetiskt men det är så jag ser på det.
Citera
2025-08-01, 10:52
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backadalen
Kan låta bitter men jag VÄGRAR ge dricks.
Blir provocerad varje gång servicepersonalen begär dricks . Jag betalar min mat/dricka och sen får det va nog . Oavsett om du är i Sverige eller utomlands så har gästen INGEN skyldighet att ge dricks. Enligt mig så finns det ingen logik att betala extra bara för du vill visa din tacksamhet när du redan har betalat för din mat/dricka. Jag fattar att vissa tjänar extra lite men det är ju inte mitt problem?.
Det kan låta egoistisk och oetiskt men det är så jag ser på det.

Hur ofta händer det i sverige? Utomlands är lite skitsamma kan finnas länder i europa där man förväntas dricksa men i sverige har dom flesta ställen som serverar mat kollektivavtal sist jag kollade och man kan leva på lönen man får. Om dom har förinställda nivåer på dricks i sina betalterminaler så är det helt åt helvete att detta ens är tillåtet.
Citera
2025-08-05, 00:41
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Men en jävla bartender som förväntar sig dricks för att han minsann hällt upp en jävla öl till mig förväntar sig detta.

Går man på krogen för att ta en öl så ska man ju självklart betala för ölen! Inget konstigt med det. Men varför ska jag som kund dessutom betala en redan avlönad bartender för att den gör sitt jobb? Om bartendern anser sig få för låg lön så är det väl bara att diskutera det med chefen?
Citera
2025-08-12, 02:27
Medlem
Brukar dricksa när jag är ute och äter finare middag med vänner eller tjejen. På en vanlig nota så blir det väl en 150-200 kr. Nu kom jag dock på att tänka att jag aldrig dricksar stackars Uber- eller Boltföraren som kör mig runt halva Stockholm i en timme för 150 kronor. Omöjligt att det blir många kronor över till lön efter allt är betalt.

Man vill visa sig generös för de som egentligen inte behöver det (relativt) men är sniken och snål mot de som behöver och förtjänar det mest. Det är skamligt.
Citera
2025-10-02, 09:56
Medlem
Jag dricksar inte en krona i Sverige, oavsett hur bra service jag får. Jävla påhitt egentligen. Varför dricksar ni inte bilmekanikern, hantverkaren som gjorde ett bra jobb i köket, rörmokaren osv?

Det jag blir mest förbannad över är när restauranger med självservering förväntar sig dricks, eller att man får välja om man ska dricks när bartendern häller upp en öl. Inte fan dricksar jag för att någon jävel tömmer upp ett rejält glas brännvin till mig! Hur mycket ansträngning kräver det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in