• 1
  • 2
2023-12-31, 16:27
Medlem
Hej,
Tack fr er tid p frhand.
Jag fungerar p att kpa bil p distans. Det str att det r 14 dagars ngerrtt och det r distans lagen som gller. Hade det varit nn bok som skickar man det tillbaka via posten. Hr gr det inte. Jag undrar vem som skulle ansvara fr leveransen till fretaget om bilen inte r bra? r det samma pris som fr transport som gller? Kan det begra mer n leveransen till mig
Ha det fint
Senast redigerad av SmileyRuse 2023-12-31 kl. 16:31.
Citera
2023-12-31, 16:43
Medlem
Brukar st i villkoren vem som str fr returfrakten.
Citera
2023-12-31, 16:52
Medlem
53....so whats avatar
Hur funkar detta?

Fr man bilen levererad till sin address?
Vntar leverantren p ett godknnande? Fr man kan neka affr direkt om objektet inte r till beltenhet.
Citera
2023-12-31, 17:20
Medlem
Vitiss avatar
Det r bl.a Ridderstedts som erbjuder detta.
Underleverantren som levererar bilarna r ett skumt fretag som har haft x olika verksamheter och gtt i konkurs med dem.
Det kanske inte sger ngot om bilarna och kpvillkoren, men en vink r det iaf.
Citera
2023-12-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det r bl.a Ridderstedts som erbjuder detta.
Underleverantren som levererar bilarna r ett skumt fretag som har haft x olika verksamheter och gtt i konkurs med dem.
Det kanske inte sger ngot om bilarna och kpvillkoren, men en vink r det iaf.

Hmm.. Du menar Riddermark antar jag?
Citera
2023-12-31, 17:28
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm.. Du menar Riddermark antar jag?

Ja, my bad.
Citera
2023-12-31, 17:42
Medlem
Lustigt ju... Inte hrt talas om detta frens jag trffade en granne hr med ny bil... Han r 70 r kpt en 2 r gammal Renault som levererades hem hit... Han var besviken p att bilen var skitig ringde upp sljaren. sljaren skickade ivg honom bilen till en riktig biltvtt i nrheten bilen blev som nu samt lite plster p sren. grannen har allts kpt bilen osedd p ntet vad jag frstr. Vi bor p vstkusten han pratade om 40 mil bort... Kan det va samma firma tro??
Citera
2023-12-31, 18:43
Medlem
Nej, det r inte riddemark. detr typ 30 mil.
Citera
2023-12-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hur funkar detta?

Fr man bilen levererad till sin address?
Vntar leverantren p ett godknnande? Fr man kan neka affr direkt om objektet inte r till beltenhet.
ja, de levererar bilen till min adress. det kostar en del , det handlar om 30 mil. Det kan visa sig vara trasig efter 10 dagar. D gller distans lagen, man kan returnera det. Men hur skulle funka det praktiska? Den frakten kostar 4 000 med rabatt. DEt r klart att jag villl ha bilen och det bsta r om inget strular. Men man fr gardera sig...
Citera
2024-01-01, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyRuse
Hej,
Tack fr er tid p frhand.
Jag fungerar p att kpa bil p distans. Det str att det r 14 dagars ngerrtt och det r distans lagen som gller. Hade det varit nn bok som skickar man det tillbaka via posten. Hr gr det inte. Jag undrar vem som skulle ansvara fr leveransen till fretaget om bilen inte r bra? r det samma pris som fr transport som gller? Kan det begra mer n leveransen till mig
Ha det fint

Om man anvnder ngerrtten s har man inte rtt till gratis retur enligt lag men det kan nd ing i avtalet om sljaren vill, fri retur ingr t.ex. ofta nr man kper klder.

Om du dremot gr en reklamation, dvs det r ngot fel p bilen s hamnar kostnaden p sljaren, men d har sljaren rtt att i frsta hand fixa felet(3 frsk) och frst om felet inte kan tgrdas har man rtt att hva kpet.

Rttelse!(frutom att det r 2 inte 3 avhjlpningsfrsk, tack fr rttelse Kalle)
Det skall tydligt framg i avtalet att du har ngerrtt, i den informationen skall ven ing information om returkostnad.

Str inget alls om returkostnad hamnar kostnaden p sljaren och inte p konsumenten som jag felaktigt skrev.
Kolla allts noga vad som str gllande din ngerrtt innan du kper.
Senast redigerad av Aramir2 2024-01-01 kl. 02:21.
Citera
2024-01-01, 02:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om man anvnder ngerrtten s har man inte rtt till gratis retur enligt lag men det kan nd ing i avtalet om sljaren vill, fri retur ingr t.ex. ofta nr man kper klder.
Str inget i avtalet om fri retur s r det konsumenten som betalar vid ngerrtt.

Om du dremot gr en reklamation, dvs det r ngot fel p bilen s hamnar kostnaden p sljaren, men d har sljaren rtt att i frsta hand fixa felet(3 frsk) och frst om felet inte kan tgrdas har man rtt att hva kpet.
Tv avhjlpningsfrsk. Instmmer i vrigt.
Citera
2024-01-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tv avhjlpningsfrsk. Instmmer i vrigt.

S klart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera