2021-11-10, 13:14
Medlem
Topplocks avatar
Någon som blivit religiös i vuxen ålder?
Citera
2021-11-10, 13:35
Avslutad
När fan blir gammal blir han religiös
Citera
2021-11-10, 13:41
Medlem
holmiums avatar
Finns massor med vuxna dårar som numera bekänner sig både till klimatreligionen, allas lika värde-religionen och mångfaldsreligionen.

Så det går säkert

För egen del nej.
Har snarare distanserat mig från politiska dogmer och dess tvilling religiösa dogmer.
Citera
2021-11-10, 13:56
Bannlyst
De e väll bara att bli. Man får ju inte direkt nått diplom/legitimation eller bevis typ på det Vad jag vet.

Det enda beviset du har är det inombords.

Använd det som hjälper dig i livet, blir du religiös så grattis.

För mig är att "blir religios" när man börjar "tro" på något som funkar. Inte när man "bara gör" för det är ju helt meningslöst.

Själv har jag hittat flera vägar i livet som jag kombinerar till mitt egna. Så jag har skapat min egen religion typ. De som inte diggar det kan dra åt helvette.
Citera
2021-11-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topplock
Andligt uppvaknande - Mer normalt än att en månaders bebisar döps..
Citera
2021-11-10, 15:39
Medlem
Människan har genom alla tider haft en intuitiv förnimmelse om det större och det mystiska. Dessa religiösa strukturer och mönster är så djupt inbäddade i vårt psyke och vår biologi, så naturligtvis blir många religiösa även i vuxen ålder.

Som någon nämnde, bara för att vår del av världen har sekulariserats betyder det inte att dessa religiösa strukturer är bortgångna, de tar bara en annan form och blir istället diffusa, korrumperade och otydliga.
Citera
2021-11-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topplock

Jag blev ett Jehovas vittne när jag var 24 år.

Innan dess var jag väl ateist, beroende på hur man definierar det. Ingen i min familj, släkt eller vänner var troende, i alla fall inte öppet.

Det var när Jehovas vittnen ringde på dörren och började studera bibeln med mig som jag blev intresserad, detta på grund av att man hade ett vetenskapligt sätt att studera och undersöka bibeln.

Jag har alltid varit intresserad av vetenskap och att ta reda på hur saker och ting fungerar.
Citera
2021-11-10, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Innan dess var jag väl ateist, beroende på hur man definierar det. Ingen i min familj, släkt eller vänner var troende, i alla fall inte öppet.

Det var när Jehovas vittnen ringde på dörren och började studera bibeln med mig som jag blev intresserad, detta på grund av att man hade ett vetenskapligt sätt att studera och undersöka bibeln.

Jag har alltid varit intresserad av vetenskap och att ta reda på hur saker och ting fungerar.
Religion förklarar inte hur saker fungerar, snarare varför. Är du fortfarande ett JV?
Citera
2021-11-10, 16:24
Medlem
För att bli religiös behöver man vara korkad, eller traumatiserad. Så uppfylls något eller båda av dessa krav, är det möjligt att bli det som vuxen.
Citera
2021-11-10, 16:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Vad innebär det rent konkret, har du några exempel?
Citera
2021-11-10, 16:26
Medlem
Citat:

Vetenskap undersöker hur saker fungerar religion hittar på hur saker fungerar.
Citera
2021-11-10, 16:41
Medlem
Hadde en Kompis som fick diagnosen Levercancer , när han fick det beskedet så blev han nästan direkt troende Kristen. Han blev tja lite som en Barnatroende Kristen.
Då jag ( om jag får säja det själv) har rätt bra koll på Religion/Kristendom ( kallar mej själv agnostiker) har läst bibeln bla. börja de ställa frågor om Treenigheten , Pingsten .....så hadde han ingen koll.. Jag slutade med frågor och märkte att hans sista halvår i livet nog blev mycket bättre hmm mindre jobbigt tack vare sin nyvunna tro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in