2023-12-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Men medans Ryssland mördar barn i Ukraina så håller du käften.

Fantastiskt!

Det är ju bevisat att det är ryska luftvärnsrobotar som misslyckats att skjuta ner drönare och löpt amok. Så detta har ni lyckats med helt själva.
Citera
2023-12-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Dom borde bomba ryska civila lika hårt som orcherna gör. Öga för öga, tand för tand...

Detta är en dålig idé.
Ukraina har allt att förlora på att sänka sig till rysk nivå.
Citera
2023-12-30, 21:08
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du svarar ju aldrig på frågorna. Vi är fortfarande kvar vid samma frågeställning, har Ryssland ökat sina ammunitions- och vapensystemlager? Du börjar då prata om 155mm och när jag frågor om källor för att verifiera den totala mängden ammuntion Ryssland sitter på(som du påstår ökat) får jag aldrig svar.
Kan med säkerhet säga att dina gymnasielärare aldrig hade godkänt detta föredrag. Kanske ligger på mig men du har inte ens förstått uppgiften till en början.

Ge mig källor som faktiskt går att verifiera. Ett exempel hade varit bilder från fronten där man kan verifiera förband, vapensystem och ammunition. Annat exempel är nyhetsinslag där vapensystemen faktiskt levereras till armén. Det här med källkritik....jag nöjer mig inte med "pentagonkälla påstår si" eller "ryska MoD påstår så". Vi ska väl inte agera blint på hörsägen? Du är väl inte lättlurad?

Jag ställer frågan igen. Vilka källor skulle du godta? Du ratar alla ryska källor men varför skulle källor från väst vara mer tillförlitliga? Pentagon hävdade redan förra våren att Ryssland snart har slut på missiler. Ett mantra man fortfarande hör då och då.
Citera
2023-12-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det sorgliga är att förhandlingar en gång var möjliga. Allt Ukraina hade behövt gå med på var att erkänna Krim som ryskt och uttryckligen tagit avstånd från att i framtiden söka medlemskap i NATO. Ryssarnas önskan var att leva i harmoni med Ukraina, men för att detta skulle vara möjligt hade det också varit nödvändigt för ukrainarna att acceptera en underordnad roll i relationen. Vi är där vi är eftersom att Ukrainarna vägrade att förhandla. De bestämde sig för att utkämpa ett krig utan några som helst spärrar, vare sig moraliska eller politiska, mot Ryssland, i hopp om att vinna suveränitet.

Givet styrkeskillnaderna mellan länderna var dock detta ett på förhand hopplöst försök. Och det är just p.g.a. att Ukraina inte hade något möjlighet att lyckas som det hela blir så pass beklämmande hur ett moraliskt perspektiv. Ukrainarna visste att all död och allt lidande som de orsakade både ryssarna och sig själva inte skulle kunna leda till att de förverkligade 1991 års gränser och suveränitet, men de gjorde det ändå. Vi har här att göra med en hel nation som är besatt av dödsdrift - att orsaka död bara för dödens skull. Måhända kan vissa ukrainare i egenskap av individer fortfarande reformeras, men som kollektiv är de ett hot mot sig själva, ryssarna och i förlängningen oss svenskar också. Så länge Ukraina existerar kommer de att drömma om att döda - det kommer att förbli nationernas motsvarighet till en rabiessmittat hund och bör därför behandlas liksom en sådan.

Det finns inga länder som måste acceptera en underordnad roll i förhållande till Ryssland – var fick du den idén ifrån.
Alla fria demokratiska internationellt erkända länder får inte acceptera någon underordnad roll till andra länder, och i synnerhet inte til den maffiastyrda diktaturen Ryssland.
Citera
2023-12-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Men titta! Nu är de trevlig och rättrådiga ukrainarna lita svinaktiga som ryssarna, och bombar civila. Jag trodde verkligen att ukrainare var ett bättre folk än ryssar
"Minst 14 personer har dödats enligt räddningstjänsten, däribland tre barn.". Fy fan, vad hemska de är, ukrainarna. Mördar ryska barn. barnen har väl ingenting gjort? Zelensky - barnamördare!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8VG1E/belgorod-under-beskjutning-flera-doda

Oklart vad målet var. Finns flera rapporter om militära mål.
Men även om det var mot civila så kan vi inte säga något om det med tanke på var ryssarna har gjort som beskjutit civila i 20 månader. Det skulle inte vara förvånade om Ukraina någon gång skulle slå tillbaka. De är bara människor.
Inga civila hade beskjutits avsiktligt eller oavsiktligt om inte ryssar oprovocerat och omotiverat startat anfallskrig mot det ukrainska folket.
Citera
2023-12-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Den där listan kan inte publiceras för ofta.
Något för ryssapologeterna att kryssa av.

Ryssarna är extremt aggressiva och krigiska, något som t.ex.Moretex och andra ryssapologeter hurrar över, kommunister hand i hand med fascister.

Bara sedan andra världskriget har sovjet/ryssland stuckit in sin skitiga nos i andra länder ett fyrtiotal gånger med extremt många städer bomarderade till grushögar och med många civila dödsoffer som följd.

Jag måste dock tyvärr opponera mig lite mot VizlaSilvers lista som du återger. Ett antal av Rysslands senaste krig är faktiskt mot erkända delar av Ryssland, t ex Dagestan och Tjetjenien. I dessa fall kan man kritisera Ryssland för hur man agerade och den våldsamhet man använde, men i rättvisans namn har Ryssland faktiskt rätt att agera mot beväpnade separatister inom landets erkända gränser. Det är en viktig princip, särskilt om man vill försvara Ukrainas rätt att återta territorium. Sedan är det som sagt en annan sak hur man agerar.
Senast redigerad av Auric 2023-12-30 kl. 21:32.
Citera
2023-12-30, 21:14
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Diktaturer sysslar alltid med den typen av taffligt false flag. Nassarna klädde ut koncentrationslägerfångar i tyska uniformer och sköt dem för att kunna skylla på polackerna.
Vad jag inte begriper är varför göra sig besväret då ingen jävel ens kan tro på sånt?
Man sår tvivel i en inhemsk befolkning som är hjonifierade av propaganda.
Citera
2023-12-30, 21:15
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag har tidigare i tråden beskrivit för de som inte förstår att BNP ökar när krigsindustrin ökar sin produktion.
Det tillför dock inte statskassan någonting då den inte fylls på av intäkter.

Att då påstå att Rysslands ekonomi går bra genom att BNP ökar är ingenting annat än Pajaspåståenden. Om du tror något annat har du gått på propagandan.

Självklart ökar BNP, men ekonomin i Rysslands fall går knappast bättre för det, tvärtom.

Just nu är Rysslands ekonomi på väg rakt ner i källaren trots BNP-ökning, statsinkomsterna minskar dramatiskt.

Dina lögner har andra redan tagit hand om.

För det första är det inte bara militärproduktion som drar upp rysk BNP. Men om vi tar den specifikt så avslöjar du bara din okunnighet. Militära satsningar ger spridningseffekter i hela ekonomin. Det vet USA som haft en enorm försvarsbudget under väldigt lång tid. Varje satsat krona ger en väldigt hög payoff. Inte bara det utan innovationstakten påverkas positivt.

Att rysk ekonomi skulle vara ”på väg ned i källaren” är bland det mest patetiska önsketänkande jag sett. Vad bygger du det på? Förresten svarade du inte på min fråga vilket mått på ekonomisk styrka du själv använder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det finns inga länder som måste acceptera en underordnad roll i förhållande till Ryssland – var fick du den idén ifrån.
Alla fria demokratiska internationellt erkända länder får inte acceptera någon underordnad roll till andra länder, och i synnerhet inte til den maffiastyrda diktaturen Ryssland.

...och inga länder ska behöva underordna sig andra ofrivilligt. Att anse att det skulle vara en naturlag visar hur ruttet Ryssland är. Suck.
Citera
Medlem
Härligt med döda ryssar såklart men inte bästa sättet för Ukraina att mn sina mål. De borde utveckla sin drönarkrigsföring på fronten istället och döda och skada så många som möjligt. Typ smygardrönare som kan ta sig in på låg höjd och döda och lemlästa så många smutsryssar som möjligt. Jag snackar om kanske 1000 drönare om dagen. Som en bisvärm in bakom ryska linjer och slakta fittryssarna
Citera
2023-12-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Nej, jag har visat att Krasnopol-M2 155mm används i Ukraina och att produktionen av den kommer att öka 25x. Den är sen tidigare testat i Syrien kan jag nämna och har ett effektivare lasersystem än Copperhead. Det finns motmedel mot alla guidingsystem men utvecklingen av drönarteknologin har givit laser en renässans.
Men lägg förfan ner dina dumresonemang vad beträffar granatmillimetrar hit och dit.
Fortsätt att i stället visa din okunskap om BNP och dess orsak och verkan.

Du hävdar ju att Rysslands ekonomi går som tåget, inte minst för att Rysslands BNP ökar. Pajas.
Citera
2023-12-30, 21:17
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Åter igen, dina länkar säger inget om det du påstår så du kan länka den 10 ggr om dagen, det förändrar inget.

Länkarna backar till fullo upp det jag sagt. Vad är det du saknar menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in