2023-12-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det hyresavtalet hade upphört i samma ögonblick som Ukraina hade blivit medlem i Nato. Nato skulle aldrig tillåta några ryska militärbaser på sin mark. Det var alltså Natos expansion som tvingade Putin att ingripa, för att inte förlora flottbasen i Sevastopol.

Det hade det inte.

Hyresavtal gäller mellan de parter som träffat det. Men om avtalet inte innehöll en passus som gav Ukraina rätt att avsluta avtalet vid eventuellt ukrainskt inträde i organisation som inte accepterade avtalet, så utgjorde avtalet i sig snarast ett hinder för Ukraina att gå med i Nato just eftersom Nato nog inte vill ha ryska baser i sina medlemsstater.
Citera
2023-12-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Hur blev det Rysslands problem?

Det är väl självklart att inte Ryssland har med det att göra.
Citera
2023-12-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Hur ska FN bemöta detta? Är det Sergej "Shluscha" Lavrov som ska ta upp detta i extrainkallat krismöte

Ha ha ja Ryssland försöker spela offerkofta. Varenda gång Ryssland skickar missiler och drönare mot Ukraina så hoppas jag Ukraina gör som de gjorde nu och svarar dagen efter med attacker mot Mordor.
Citera
2023-12-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bägge sidor har använt klusterammunition i lång tid. Här är Human Rights Watch som påtalar Ukrainas användning av det 2015: https://www.hrw.org/news/2014/10/20/ukraine-widespread-use-cluster-munitions, inne i Donetsk city. Krigsbrott?

Ryssarna från dag 1 av invasionen. Mot civilbefolkning.
Citera
2023-12-30, 18:49
Medlem
Citat:
Budapestavtalet har diskuterats förr här inne. Kort sagt får man väl säga att Ryssland brutit det om inte annat så när ryska styrkor var aktiva i Donbass under sommaren 2014. Även USA kan sägas ha brutit mot avtalet i och med deras inblandning i Euromaidan. Man kan också säga att Ryssland under 2013 utövade ekonomisk utpressning mot Ukraina, i strid med avtalet. Det är också knutet till Russo-Ukrainian Friendship treaty, som förbjuder tullar mot Ryssland.

Om man ska titta på Rysslands tendens att hålla avtal, så får man ju göra det tvärs över alla avtal som de gjort, inte bara avtal med Ukraina - även om de givetvis spelar en stor roll. Tyvärr var omständigheterna runt Euromaidan väldigt speciella, så det är svårt att generalisera från dem. Klart är att det är hög risk att Ryssland bryter avtal. Men det är stor skillnad på att något har hög risk, och att det är lönlöst att pröva.
Lite insiktsfullt i alla fall, men vad är det som gör att ingen Putinälskare aldrig någonsin tar upp i klartext vad avtalet innebär?
Har du några idéer om det?
Citera
2023-12-30, 18:52
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ha ha ja Ryssland försöker spela offerkofta. Varenda gång Ryssland skickar missiler och drönare mot Ukraina så hoppas jag Ukraina gör som de gjorde nu och svarar dagen efter med attacker mot Mordor.

Det här är faktiskt ganska intressant då Ukraina bevisligen har förmåga och kapacitet att verka ganska långt in i Ryssland.

Vad är det som hindrat Ukraina från att faktiskt slå tillbaka med samma mynt ? Är det måhända någon/något som håller tillbaka Ukraina .

Det skulle vara väldigt intressant att få höra tankegångarna bakom det hela. Troligtvis är västs militära stöd villkorat på det viset att konflikten ska hållas " på plats " och att Ryssland möjligtvis skitit i det blå skåpet nu när konflikten spillt över till röda havet samt Israel/Hamas.
Citera
2023-12-30, 18:53
Medlem
Citat:
Bägge sidor har använt klusterammunition i lång tid. Här är Human Rights Watch som påtalar Ukrainas användning av det 2015: https://www.hrw.org/news/2014/10/20/ukraine-widespread-use-cluster-munitions, inne i Donetsk city. Krigsbrott?

Enligt HRW och Amnesty begick bägge sidor krigsbrott i Donbaskriget. Bägge sidor visade liten hänsyn till civila. Civila blev också dödade av kriget i ungefär samma omfattning av bägge sidor.
Ukraina har åtalat åtminstone en del av sina krigsbrottslingar. Ukraina har även lyckats straffa en del av de pro-ryska krigsbrottslingarna som Givi, Motorola (ryss) och Zakharchenko (man tror i alla fall att det var Ukraina som lyckades ge dessa ett rättmätigt straff för brotten de begick).

Hade inte ryssar startat kriget hade dock inga krigsbrott begåtts.
Citera
2023-12-30, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72

Det enda som avskräcker Putin Shluscha är extremt våld, tyvärr för det ryska folket men nu går det inte längre att bara skjuta ner allt som homofederationen bombar med. Det krävs extremt motvåld annars slutar de aldrig.

Ukraina har enligt brittisk intel framställt tillräckligt många kärnstridsspetsar för att reducera det hotet från Kreml till 0. Det var i Ukraina som det producerades kärnkraft och kärnvapen under sovjetunionens hey days - även flygplan (Antonov är ukrainare) och allt annat som kräver tekniskt kunnande. Ryssland har inte ens fått fram toa inomhus utom i Moskva.

Ryssar är per definition bara en skock bögande fyllon.
Citera
2023-12-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Förväntar du dig att Expressen eller Aftonbladet ska ge dig information om ryska vapensystem och rysk ammunition? Men jag ställer samma fråga till dig. Vad är det som är så otroligt med att ryssarna utvecklat och använder Krasnopol-M2 155mm artilleriammunition? Ett sånt ”wunderwaffe” är det ju inte.

Du svarar ju aldrig på frågorna. Vi är fortfarande kvar vid samma frågeställning, har Ryssland ökat sina ammunitions- och vapensystemlager? Du börjar då prata om 155mm och när jag frågor om källor för att verifiera den totala mängden ammuntion Ryssland sitter på(som du påstår ökat) får jag aldrig svar.
Kan med säkerhet säga att dina gymnasielärare aldrig hade godkänt detta föredrag. Kanske ligger på mig men du har inte ens förstått uppgiften till en början.

Ge mig källor som faktiskt går att verifiera. Ett exempel hade varit bilder från fronten där man kan verifiera förband, vapensystem och ammunition. Annat exempel är nyhetsinslag där vapensystemen faktiskt levereras till armén. Det här med källkritik....jag nöjer mig inte med "pentagonkälla påstår si" eller "ryska MoD påstår så". Vi ska väl inte agera blint på hörsägen? Du är väl inte lättlurad?
Citera
2023-12-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, ryssland började med klusterbomber i sommras efter att Ukraina började använda dom och man använder dom enbart mot soldater i skyttegravar. Visste du ens att Kievregimen skjutit granater mot staden Doneskt i 10 år eftar att bandersgänget tog makten i Ukraina 2014? Det är en av orsakerna till detta krig förutom NATO och västs drägglande efter Rysslands naturtillgångar där man använder Ukraina som slagträ för att försöka förstöra Ryssland.

Ta en titt i Gaza nu hur väst krigar och även hur andra länder har fått sina nationer förstörda av giriga och blodtörstiga dårar i väst. Tyvärr blir det mest troligt inget kvar av landet Ukraina eftersom man inte ger upp och kommer på en lösning som passar alla parter. Det som blir kvar är terrorism (din hämnd) och det brukar ju bli resultatet men Ryssland har ju vana att kväsa sådant medans vi i väst föder det (även på andra ställen).

Lipsill? Jag har ju i snart två år beskrivit hur detta slutar och har fått rätt på de flesta punkter, gå igenom min historia i tråden. Jag är är nöjd eftersom jag är vaken och tydligen mer kunnig än det flesta i denna tråd (eller korkjade politiker i Bryssel).

Alla vi andra såg tomma bombkapslar och odetonerade klustergranater spridda i bostadsområden redan under första veckorna efter invasionen på vanliga kvällsnyheterna. Här är du ganska ensam med din teori.
Citera
2023-12-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Sarkasm är inte din grej va? Men du svarade inte på min fråga vilket mått du själv använder. Inte heller berättade du vad du menar att jag ska ha ljugit om.
Jag har tidigare i tråden beskrivit för de som inte förstår att BNP ökar när krigsindustrin ökar sin produktion.
Det tillför dock inte statskassan någonting då den inte fylls på av intäkter.

Att då påstå att Rysslands ekonomi går bra genom att BNP ökar är ingenting annat än Pajaspåståenden. Om du tror något annat har du gått på propagandan.

Självklart ökar BNP, men ekonomin i Rysslands fall går knappast bättre för det, tvärtom.

Just nu är Rysslands ekonomi på väg rakt ner i källaren trots BNP-ökning, statsinkomsterna minskar dramatiskt.

Dina lögner har andra redan tagit hand om.
Citera
2023-12-30, 19:08
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Ingenting i ovanstående bevisar att jag har fel. Den världsbild vi dagligen matas med bygger på Ukrainas och Natos syn på kriget, alltså att Putin är en galen diktator som är ute efter världsherravälde. Låter lite som en dålig Bondfilm från förra seklet...

Helt fel har du kanske inte, exempelvis så var faktiskt Hitler inte ute efter totalt världsherravälde även om han ville utöka sitt imperium rejält med lebensraum där dåvarande Sovjet inte skulle ha eget existensberättigande. Däremot hade han höga tankar om det Brittiska imperiet som han i det sista hoppades skulle kunna bli en allierad då de borde ha samma intressen.

Det stämmer nog in på Putin också att han inte söker världsherravälde med däremot att bli en rejäl stormakt som har mycket att säga till om, där samexistens med övriga enbart kan accepteras så länge det inte går emot ryska intressen.

Världsherravälde nej... men i båda fallen tillräckligt jävligt för övriga världen för att inte vilja vara sugen på det.

Citat:
I den här tråden vinner Ukraina. Miljontals ryska döda och 65% inflation bara i december i Ryssland. Rysk propaganda-media filmar all TV nu med fartkameror som de snott i Sverige. Wilderäng rapporterar alla ryska nederlag, varje dag är det extrema ryska förluster. Ryssland styrs av en diktator, som liknar Putin men heter Vladolf Putler.

Det är knappast särskilt konstruktivt att betrakta saker som en fotbollsmatch där man hejar på ett lag utifrån vad man hoppas saker ska bli, men är man väldigt känslomässigt engagerad i saker blir det lätt önsketänkande. Men vad gäller tokstolle-supporters med glädjekalkyler för framtiden finns det knappast ont om dem på pro-ryss sidan heller, och ser man det proportionellt så är de kanske tom fler på pro-ryss sidan då de ju är minoritet i tråden.
Citat:
I verkligheten är det mindre spektakulärt. Det ser ut som Zalushny, Ukrainas ÖB, har rätt och det är en stalemate. Snart gissar jag att det trillar in nya medel och militär utrustning från väst, och så fortsätter kriget ett tag till. Det som är intressant att hålla koll på är tendensen i bistånd till Ukraina, och den ukrainska opinionen. Tuggar kriget på ett par år ytterligare, så kanske den ryska ekonomin blir så svajig att ryssarna får minska sina ambitioner.

Just nu är det ju lite stalemate, det dör betydligt fler ryssar än Ukrainare och får mer utrustning förstörd, men i gengäld har de ju än så länge mycket mer resurser att det jämnar ut sig.
Det skulle möjligtvis kunna bli genombrott om Ukraina skulle vinna strategiska nyckelpositioner och slå ut viktiga logistik-kedjor men där är de knappast än.

Ifall väst bara skickat lite "lagom mycket" material och dessutom med fördröjningar (vilket ju fördröjde och försvagade Ukrainas motoffensiv) kan nog kriget dras ut på i flera år.
Men om väst steppar upp sitt stöd så kan det nog gå betydligt snabbare, och fortsätter Putin att sjunka ännu lägre med terrorattacker som nyligen kan nog opinionen vändas för starkare stöd.

Men något man kanske inte tänkt på så mycket är de Z-radikaler som är grymt missnöjda med Putins långsamma utnötningskrig och vill se massiv mobilisering, samtidigt som Putin kan se det som politiskt självmord. Ifall Putins välde försvagas ju allt mer tiden går, misstänker jag att sprickorna inte kommer att komma ifrån liberal opposition utan snarare hard core ryska nationalister som inte gillar detta läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in