Citat:
Ursprungligen postat av
ProPapa
'Pant i lånen', en kontantköpare skiter väl blankt i hur säljaren har fipplat med sina lån?
Du 'tippar' på tre timmars jobb, det rimliga är att banken utförligt förklarar för kunden vad som ingår och vilka fördelar som erbjuds av att betala denna 'avgift'.
Menar såklart pant / lån på bostaden. Jag kan inte termerna så bra.
När man gör överföringen så tar banken hand om detta, och löser lånen som finns bundna till lägenheten eller huset.
För att få till en sådan transaktion som detta måste man boka tid med banken flera veckor i förväg. Swedbank tar 4 veckor på sig att genomföra kontrollen och boka in en tid för exempel. Icabanken tar 1-2 veckor på sig att svara. SEB nekar blankt om man inte är långvarig kund där. Nordea genomför endast detta om du är "premiumkund" eller liknande med minst 300.000:- i sparande i deras tjänster, typ aktier osv.
Och det är inte så enkelt att köparen skiter i säljarens lån, jag tippar att du aldrig har genomfört en fastighets/lägenhetsaffär? Lånet är bundet till bostaden, så om banken inte löser lånet åt dig när du betalar säljaren så är det du, som köpare, som står med en belånad bostad även om du betalat pengar till säljaren. Lånet är alltså bundet till bostaden där denna är "pant" för lånet, och man måste lösa lånet innan man tar över den, eller ta över lånet också.
När man gör en transaktion så är lite av problemet att gamla lån skall lösas, nya köparen skall betala, och äganderätten skall skrivas över. Allt samtidigt. Alltså inte med flera dagars förskjutning.
Problemen som kan uppstå om detta inte görs korrekt är att säljaren drar med pengarna och du sitter med en belånad lägenhet även fast du betalat den "kontant" (alltså med banktransaktion men utan lån). Säljaren lämnar alltså dig med sin skuld, även fast du betalat, om skulden inte löses samtidigt. Detta kan även ske när man köper bilar och är säkert mer vanligt där.
Det kan även bli så att om du säljer, och skriver över ägandet innan du har pengarna på ditt konto så kan köparen avbryta betalningen och då bli ägare utan att du får betalt.
Av dessa anledningar så vill man göra allt precis samma dag, och under övervakan av någon som är "oberoende part".
Det finns många luringar, zigenare, tattare, kriminella, skuldsatta, narkomaner osv. där ute som inte alls opererar enligt våra vanliga sociala regler. Då vill man ha en bank som sköter allt åt en.
Givetvis försvarar jag inte 5000:- i avgift, men jag menar att det är en tjänst man köper.
Uppe på detta så kollar banken ursprunget på dina pengar, och de går tillbaka LÅNGT för att spåra allt.
Allt som allt tar de säkert ett par tusen kronor i timmen eller mer för detta arbete... De kan de eftersom de har monopol. Helt förjävligt egentligen. Och ännu mer förjävligt är att de konsekvent skapar massor av problem, eller rent av nekar folk att genomföra transaktionen om de inte tar lån samtidigt..
Jag är i övrigt helt med i ditt resonemang, att bankerna kan ta dessa avgifter är helt jävla sjukt. Lika sjukt som att de har rätt att neka en transaktion där man betalar något med sina egna surt förvärvade pengar. Och att de står i maskopi med mäklaren som vägrar låta dig betala direkt till säljaren med "pengatvätt" som argument..