2023-12-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så om banken lånar ut pengar till husköpet så tar de sen betalt för att intyga att pengarna är legala? Sen har de själv likväl tjänat pengar genom att föra över pengar åt oligarker i Ryssland.

Nej, tråden handlar om när de inte lånar ut pengar utan någon vill betala "kontant.
Citera
2023-12-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Det är inte alla som får ta bolån.. Om man har bott i utlandet så har man ingen inkomst i sverige.
Då får man inte låna i sverige.

Däremot har man pengar med sig från försäljning.

Man har heller ingen historik hos en svensk bank, så de kan inte göra kundkännedomskontrollen.

1. Banken som genomför kontanttillträde måste veta pengarnas bakgrund.
2. Banken som lånar ut pengar måste veta lånarens ekonomisk bakgrund.
Precis vad jag skrev i sista raden, "förutsätter att man är kreditvärdig", vilket du då inte är.
Då finns det två alternativ, vänta in tills man är kreditvärdig alternativt betala banken för att acceptera ett kontanttillträde.

Vissa banker är mer flexibla än andra. Har du tex bott i Danmark/Norge är det ganska enkelt att ordna med allt och styrka pengarnas ursprung, tex årsbesked från bank och senaste årens deklaration, köpekontrakt/försäljningskontrakt av bostad osv. Tillsammans med anställningsbevis samt senaste månadernas lönespec styrker din nya anställning i Sverige.
Citera
2023-12-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Precis vad jag skrev i sista raden, "förutsätter att man är kreditvärdig", vilket du då inte är.
Då finns det två alternativ, vänta in tills man är kreditvärdig alternativt betala banken för att acceptera ett kontanttillträde.

Vissa banker är mer flexibla än andra. Har du tex bott i Danmark/Norge är det ganska enkelt att ordna med allt och styrka pengarnas ursprung, tex årsbesked från bank och senaste årens deklaration, köpekontrakt/försäljningskontrakt av bostad osv. Tillsammans med anställningsbevis samt senaste månadernas lönespec styrker din nya anställning i Sverige.

Det är här det är ganska spännande.

Man kanske vill flytta hem utan att för den sakens skull ha ett nytt jobb i Sverige. Man kanske önskar köpa en bostad för att äga den som övernattningsbostad osv, och inte har för avsikt att bosätta sig i sverige osv. Det finns ju flera anledningar för att en liknande transaktion inte skall gå igenom.

Det handlar inte nödvändigtvis om de där 5000:- för ett kontanttillträde genom banken, det handlar om att banken helt enkelt inte accepterar eller tillåter genomförandet.

Bankerna kan neka kontanttillträde exempelvis om:
- De inte har kundkännedom (vet vem personen är och vart pengarna kommer ifrån)
- Den som önskar genomföra kontanttillträdet inte skriver sig själv som huvudsaklig ägare (ex. i ett samboförhållande) på lägenheten. Utan skriver kanske 10% på sig själv och 90% på sambon.
- Inte har lust att genomföra kontanttillträdet av någon okänd anledning.

I denna situation är det mest intressant att veta om det är lagligt eller inte för mäklaren att låta köparen betala direkt till säljaren.

Problem kan ju uppstå om säljaren har skulder, då skulderna måste lösas vid övertagande och allt måste göras samtidigt. Men det är ju också fall där det inte finns skulder att lösa, eller krediter att skapa. Alltså en köpare önskar köpa ett skuldfritt objekt, och kan betala det utan lån (med banköverföring).

Det lite märkliga är att banker tillåter överföringar på hundratusentalskronor, och kan även göra det på sekunden, men att de ställer höga krav vid just "kontanttillträde". Men finns det verkligen någon lag som säger att man inte kan betala direkt till en säljare och bara överlåta bostadsrätten? Helt utan bankens inblandning annat än för överföringen, som lika gärna kunde varit för en dyr bil eller båt.

Man kan ju undra hur alla Norskar och Danskar / Tyskar osv gör som köper lägenheter och stugor i sverige? Det är ju onekligen säkert hundratusentals av dessa ägare i Sverige.
Citera
2023-12-30, 12:51
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Säkraste är att ha pengarna i madrassen. Några år till iallafall, sen har de väl avskaffat kontanter helt i det här sjuka samhället.
Citera
2023-12-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ska dom göra det gratis menar du? Du är inte lite girig, eller dum i huvudet

Sniff sniff.. Det luktar undergivenhet och stövelslickare här.

Vad exakt är det banken gör och varför?
Citera
2023-12-30, 13:00
Medlem
Finns det någon i tråden som genomfört ett lägenhetsköp i sverige utan skulder?
Alltså en direktbetalning till säljaren, men utan "kontanttillträde"?

Eller finns det någon som genomfört ett "kontanttilträde" genom bank, som flyttat in från utlandet?
Alltså som lyckats få banken att godkänna "kontanttillträde" eller bostadslån utan att personen är bosatt permanent i sverige med svensk adress eller arbetsgivare?

Vore spännande att höra hur de löste saken.
Citera
2023-12-30, 13:19
Medlem
Här är en köpare som köpt med direktbetalning, en kolonilott:
https://swedroid.se/forum/threads/kontanttilltraede.204960/page-2#post-2926418
Här är en köpare som hittade en lösning genom skandiabanken, som även beskriver att man kan betala direkt:
https://swedroid.se/forum/threads/kontanttilltraede.204960/page-2#post-2926430

Tråden är från September 2022.
Citera
2023-12-30, 17:02
Medlem
Citat:
Är det någon av trådens läsare som gjort kontanttillträde i senare tid (2022-2023) utan att använda bankens tjänst för kontanttillträde?

Bankerna vägrar nämligen "kontanttillträdes tjänsten" om de inte har god nog kundkännedom. Men man verkar fint kunna flytta flera hundra tusen fritt mellan bankerna utan större frågor. Så det ser alltså möjligt ut att betala så länge de inte måste hantera betalningen personligen via "tambur" eller vad systemet heter.

Om man har bott utomlands så vill inte bankerna boka denna typ av transaktioner, om man är ny i banken, för de kräver kundkännedom.

Swedbank har en daglig gräns på 999.999:- för transaktioner, så de borde ju rimligen kunna lösas med direktöverföring om man har swedbank, så till vida inte föreningen eller mäklaren vägrar detta. ( man kan göra två överföringar dagen efter varandra om beloppet är över en mille osv..)

Kommer föreningen godkänna ett ägarbyte om det skett med en direktöverföring mellan två personer på internetbank->internetbank?

Kommer mäklaren acceptera en liknande transaktion?

De flesta i tråden förstod inte vad tråden handlar om och när felaktigheterna pågått länge nog var det inte det ursprungliga problemet som diskuterades.

Tror nog föreningen godkänner det då kontrollen nog ligger på den som skall tillträda.
Mäklaren går nog säljarens väg. Se bara till att säljaren fått pengarna i god tid.

Fråga annars mäklaren om det finns ett "klientmedelkonto" som du kan överföra pengarna till.
Citera
2023-12-30, 18:06
Medlem
Citat:
Det är här det är ganska spännande.

Man kanske vill flytta hem utan att för den sakens skull ha ett nytt jobb i Sverige. Man kanske önskar köpa en bostad för att äga den som övernattningsbostad osv, och inte har för avsikt att bosätta sig i sverige osv. Det finns ju flera anledningar för att en liknande transaktion inte skall gå igenom.

Det handlar inte nödvändigtvis om de där 5000:- för ett kontanttillträde genom banken, det handlar om att banken helt enkelt inte accepterar eller tillåter genomförandet.

Bankerna kan neka kontanttillträde exempelvis om:
- De inte har kundkännedom (vet vem personen är och vart pengarna kommer ifrån)
- Den som önskar genomföra kontanttillträdet inte skriver sig själv som huvudsaklig ägare (ex. i ett samboförhållande) på lägenheten. Utan skriver kanske 10% på sig själv och 90% på sambon.
- Inte har lust att genomföra kontanttillträdet av någon okänd anledning.

I denna situation är det mest intressant att veta om det är lagligt eller inte för mäklaren att låta köparen betala direkt till säljaren.

Problem kan ju uppstå om säljaren har skulder, då skulderna måste lösas vid övertagande och allt måste göras samtidigt. Men det är ju också fall där det inte finns skulder att lösa, eller krediter att skapa. Alltså en köpare önskar köpa ett skuldfritt objekt, och kan betala det utan lån (med banköverföring).

Det lite märkliga är att banker tillåter överföringar på hundratusentalskronor, och kan även göra det på sekunden, men att de ställer höga krav vid just "kontanttillträde". Men finns det verkligen någon lag som säger att man inte kan betala direkt till en säljare och bara överlåta bostadsrätten? Helt utan bankens inblandning annat än för överföringen, som lika gärna kunde varit för en dyr bil eller båt.

Man kan ju undra hur alla Norskar och Danskar / Tyskar osv gör som köper lägenheter och stugor i sverige? Det är ju onekligen säkert hundratusentals av dessa ägare i Sverige.
Frågan är om föreningen kommer godkänna en person som nolltaxerar, och inte har för avsikt att bosätta sig i lägenheten? Jag blev själv nekad när jag flyttade hem från utlandet, var dock fortfarande skriven i Sverige, men nolltaxerat ett par år. Löste sig när jag visade anställningsbevis och lönespec, då föreningen ville ha "garantier" att jag skulle kunna betala avgiften.

Vad jag vet finns det inget som hindrar egna transaktioner, behöver inte heller gå genom mäklaren vid köp. I det fallet går man i regel till köparens bank och genomför transaktionen, så har jag själv gjort vid två tillfällen, dock några år sedan nu.

Om du köper ett obelånat hus av mig för 2 msek, så vill du gärna ha köpebrev påskrivet och klart och nycklar i handen samma dag som du betalat? Du vill väl inte betala 3-5 dagar i förtid, för att allt ska hinna över, för att sedan skriva på köpebrevet? Vad händer om jag kör av vägen och dör på väg till mäklaren när du redan betalt allt tex? Eller inte har någon lust att dyka upp?

Att banken håller i kontanttillträdet är en hel del administrativt jobb bakom, även om det är en känd kund osv. Det är också en ren förlustaffär för banken, om dom bara ska skyffla iväg några miljoner i sparande (som dom tjänar pengar på), och dessutom inte få något bolån (som dom tjäna pengar på) under kommande åren.

Är det dessutom någon som vill bli helt ny kund, som ska flytta över några miljoner från utlandet, så är nog banken inte riktigt lika behjälplig. Särskilt om personen i fråga inte tänker bosätta sig i landet.
Citera
2023-12-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Skall köpa ett litet hus och skall överföra ca 350.000:- till säljaren.
Affären görs upp på mäklarens kontor.

Länsförsäkringar Bank vill ha 5000:- för att föra över pengarna. Banktjänstemannen påstår att Swedbank tar 10000:- för samma tjänst.

Har ni råkat ut för något liknande?
Vilka banker har vilka avgifter?
När började bankerna med detta?

Har löst det genom att i förväg föra över pengarna till mäklarens klientmedelkonto. Har nog gjort närmare tio husaffärer utan detta problem tidigare.
Hittar inte på just Swedbank, men SEB och SHB tar 5000 kr för kontanttillträde, Nordea tar också 5000 kr, men erbjuder det endast till premiumkunder.
Citera
2023-12-30, 19:36
Medlem
Jag har köpt en bostadsrättslägenhet ”kontant”, det vill säga utan att ta lån. Då förde jag över pengarna från mitt bankkonto till säljarens mäklares klientmedelskonto. Därefter betalade mäklaren ut pengarna, dels till säljaren och dels till den bank där säljaren hade bostadslån. Det kostade ingenting för mig.
Citera
2023-12-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jag har köpt en bostadsrättslägenhet ”kontant”, det vill säga utan att ta lån. Då förde jag över pengarna från mitt bankkonto till säljarens mäklares klientmedelskonto. Därefter betalade mäklaren ut pengarna, dels till säljaren och dels till den bank där säljaren hade bostadslån. Det kostade ingenting för mig.
Vilket år var detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in