2022-10-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Finns det några extra reläer värt att ha i bilen?
Om det tar lite plats har jag gärna extraav allt, har dock bara multimeter, säkringar och h4 lampor nu
Ett eller flera 5-poliga microrelän är inte fel att ha med.
Standardplacering av alla flatstiften så de passar alla bilar - vad jag känner till.
Men väldigt sällsynt att dessa microrelän fallerar.
Citera
2023-12-30, 16:47
Medlem
Privattaxins avatar
Jag ska få låna en bil i ett år - vad ska jag köpa för leksaker till bilen?

Jag ska få låna en bil under hela 2024 som en del av ett erbjudande. Jag har nu varit in på Biltema och Jula för att se vad jag vill köpa för tillbehör till bilen. Hittills har jag hittat en bred låda med lås, och lådan är helt gjord av aluminium. Denna vill jag ha för att stoppa diverse saker i, kanske verktyg och så.

Bilen kommer användas för att pendla, samt att ta mig till friluftsaktiviteter i sommar. Men jag har aldrig ägt en bil förut. Vad vill man gärna ha i bilen?

Det är en toppmodern Volvo XC60.
Citera
2023-12-30, 16:52
Medlem
Chiptrimmning.
Citera
2023-12-30, 16:57
Medlem
Är inte mycket man kan göra på en modern bil längs vägen om något händer.

En hjulmutternyckel kan ju vara bra att ha.
Och spolarvätska och startkablar.
Citera
2023-12-30, 17:02
Medlem
Om olyckan är framme kan det vara bra att ha en spade och en förstaförbands kudde plus filt i bilen.
Sant en ficklampa, själv kör jag en del på skogsvägar då är en motorsåg bra att ha tillhanda ibland.
Citera
2023-12-30, 17:53
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Chiptrimmning.

Citat:
Ursprungligen postat av billy5

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om olyckan är framme kan det vara bra att ha en spade och en förstaförbands kudde plus filt i bilen.
Sant en ficklampa, själv kör jag en del på skogsvägar då är en motorsåg bra att ha tillhanda ibland.
Tackar! Jag kommer köpa en motorsåg från Ryobi som drivs på batteri, har redan flera såna batterier så, det går på ca 3.3k. Ficklampa har jag, första hjälpen-låda har jag.

Inköpslista:
• Spolarvätska
• Startkablar
• Kudde
• Filt
• Spade

Fyll gärna på Jag ska vara så redo som möjligt! Inte för olyckor då där jag behöver skruva på bilen, men typ leksaker som tält och lådor och roliga saker till bilen!
Citera
2023-12-30, 18:08
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Chiptrimmning.
Kan man köpa solceller som man kan lägga på taket om man ska stå parkerad ett tag, och så kan solcellerna ladda typ ett stort batteri? Typ industri-powerbank? Tips?
Citera
2023-12-30, 18:08
Medlem
Du får alltså Låna en bil under 1 år och undrar på Flashback vad du ska köpa till den. Trollar du eller menar du allvar? Du köper ingenting till en bil som du inte äger.
Citera
2023-12-30, 19:03
Medlem
Roundcubes avatar
Leksaker ? är du en unge ? Det är ett plus om du koncentrerar dig på att köra bilen. Särskilt om du är ovan förare.
om du inte skiter eller odlar pengar, eller att det ingår. Så kommer du nog lära dig att drivmedel är dyrt.
Annars som ovan förare är det lätt att det blir dyrt på andra sätt.
Citera
2023-12-30, 19:04
Medlem
krisus avatar
Så du får låna en bil i ett år och väljer köpa en motorsåg för 3K till bilen?
Och du skall ha den att pendla med...

Köp en flaska vatten och ett chokladkex.
Bra ha om det blir kö, så har du lite att käka.
Citera
2023-12-30, 19:05
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Du får alltså Låna en bil under 1 år och undrar på Flashback vad du ska köpa till den. Trollar du eller menar du allvar? Du köper ingenting till en bil som du inte äger.
Citat:
Ursprungligen postat av Roundcube
Leksaker ? är du en unge ? Det är ett plus om du koncentrerar dig på att köra bilen. Särskilt om du är ovan förare.
om du inte skiter eller odlar pengar, eller att det ingår. Så kommer du nog lära dig att drivmedel är dyrt.
Annars som ovan förare är det lätt att det blir dyrt på andra sätt.
I detta erbjudande så ingår bränsle och jag har fria mil! Så jag ska åka över hela Sverige typ! Fler förslag!
Citera
2023-12-30, 19:10
Medlem
Roundcubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
I detta erbjudande så ingår bränsle och jag har fria mil! Så jag ska åka över hela Sverige typ! Fler förslag!

Mitt förslag är fortfarande att du koncentrerar dig på att köra bilen om du är ovan förare.

Punkteringlagningskit, och en liten 12V kompressor till cigguttaget är väl nåt som kan hjälpa om du skulle råka få en spik i foten.
Skaffa musik.
Ha varma kläder liggandes i bilen. Det är iskallt att sova i en bil, även på sommaren. På vintern kan det vara farligt värre om man blir stående helt utan beredskap.
Lita inte på Gps, kolla kartan själv, annars kan man hamna vart som helst.

Lycka till med ditt bilande i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in