Citat:
Ursprungligen postat av
jamenda
Det är ett stort problem att TBA lärs ut av personer som inte kan lära ut metoden, som inte lärt sig inlärningspsykologi från grunden och kan genomföra adekvat analys innan den tillämpas praktiskt. Det förstör för dem som arbetar professionellt med TBA och i förlängningen för alla elever som därmed inte får möjlighet att uppnå sin potential. Genuin TBA ska alltid utföras utifrån handledning av psykolog som godkänner alt själv utför den nödvändiga analysen som ligger till grund för alla praktiska interventioner. Sker det på rätt sätt, är TBA oslagbart i såväl effektivitet som hur väl eleven mår i sin lärmiljö. Att lära genom att lyckas är centralt, men många missuppfattningar finns tyvärr där handledning inte finns. Okunniga kan lätt tro att man ska utdela bestraffningar vilket inte stämmer.
Obs svarar bara bifallande på ditt inlägg, känner inte till om aktuell skola påstått sig använda TBA.
Jag ska inte gå i replik mot dig och förvandla tråden till ett inlärningsteoretiskt kaos, MEN...
Jag vet att beteendevetare och beteendepsykologer vill framhäva sin lilla "analysmetod" som en glorifierad lösning på allting, men så är tyvärr inte fallet. TBA som analysmetod kan förvisso vara bra i ett "passivt skede", men inte i aktivt didaktisk inlärning, definitivt inte med IBT och PBS som aktivt praktiska tillämpningar av TBA. IBT är rena fördärvet för barn med Autism. PBS är rena kaoset för skolbarn (Tummen upp!). Nåja.....
Det jag misstänker är att vi har en beteendevetare i personalen som "kan" TBA och IBT för barn med Autism. Som alternativ har man en skolpsykolog från Psykologpartners eller annat håll som älskar TBA. Sedna kör man någon slags hemsnickrad version av TBA som inte förankras tillräckligt i verksamheten. Vips står man med riktigt rigida förhållningssätt och metdoer som är direkt skadliga för barnen. Men vi får se vad vi får fram. För mig finns alla ingredienser för TBA i den skrala informationen vi har fått.
(All belöning är inte bra belöning och all belöning är definitivt inte belöning för barn med Autism. Vill man åka på en aktivitet ska man göra det för barnets nöjes skull, inte för att barnet vet att denne får en glass efter.)