2023-12-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
https://www.expressen.se/nyheter/attacker-mot-flera-ukrainska-stader-massiv-raketbeskjutning-/
Konstigt nog har bara ett fåtal civila dödsoffer rapporterats.
Var hamnade raketerna nånstans då? Eller hann alla civila ta skydd i källare och skyddsrum.

Civila har knappast varit målet för dagens ryska flygnafall.

Förresten, vem har "rapporterat"?
Citera
2023-12-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Du din kretin, har du sett bilderna över Marinka? Vem har åsamkat det?
It takes two to tango.

Eller tycker du att bara den ena sidan har beskjutit Marinka, medan den andra bara tittade på utan att avfyra ett skott?

En musikvideo från Marinka:
Citat:
https://rumble.com/v41r2eo-marinka-area-russian-fpv-drone-unit-hunting-ukrainian-infantry.html

The last soldier is still alive, at least while the drone was around!
War is brutal. But there is no other way. The issue must be finally resolved, any half measures will lead to an even greater conflict later.
Citera
2023-12-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
Civila har knappast varit målet för dagens ryska flygnafall.

Förresten, vem har "rapporterat"?
Ukrainas regering enligt MSM.
Några enstaka dödsoffer - de massiva anfallen till trots - även om ett dödsoffer är ett för mycket IMO.
Citera
2023-12-30, 00:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
It takes two to tango.

Eller tycker du att bara den ena sidan har beskjutit Marinka, medan den andra bara tittade på utan att avfyra ett skott?

Snälla? Säg inte du är så efterbliven? Hade detta skett utan Rysslands invasion?
Citera
2023-12-30, 00:24
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
It takes two to tango.

Förstörelsen av Marinka och andra Ukrainska städer är blott och enbart Rysslands fel. Det var det fascistiska Ryssland som angrep Ukraina, allt ansvar faller på angriparen, även om försvararen tvingas beskjuta eget område.
Citera
2023-12-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
En av många "huvudkrav" innan invasionen kan man säga där det b.l.a fanns helt orimliga sådana som att kasta ut befintliga NATO-länder och Putin ville inte tumma på något.
När krävde Putin det, och vilka NATO-länder ville han skulle kastas ut ur NATO?

Det har aldrig hänt och det vet du mycket väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Sedan kan man förstås inte "tvinga" någon att vara neutral, då handlar det inte om att vara neutral utan att man ska underkasta sig att andra länder bestämmer ens politik
Det går alldeles utmärkt att tvinga länder att välja neutralitet eller krig. Har redan testats på Österrike och Finland med gott resultat.

Tycker du att Österrike är känt för att underkasta sig Ryssland pga sin neutralitet?
Citera
2023-12-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Jag trodde att det var Frankrike, England, Tyskland och Spanien om man backar filmen?.
Sverige var faktiskt värst på 1600-talet.
Frågan är hur långt tillbaka vi ska gå? Och de länder som finns idag fanns i många fall inte ens längre tillbaka eller deras gränser ser helt annorlunda ut.
Europa fungerar fortfarande inte smärtfritt med eller utan Ryssland.

Frankrike och England har varit insyltade i många krig, ja. Spanien inte i så många (de ligger ju totalt avsides från resten av Europa, så de har mest bråkat med britterna till sjöss och araberna). Tyskland har faktiskt bara varit med i två (de båda största), däremot har olika statsbildningar som sedermera slogs ihop till Tyskland varit med i många krig (tex Preussen).

Men ryssarna är faktiskt värst. Finns i princip inga krig i Europa som de inte varit med i. Och så gott som alltid när de vunnit krigen, har de varit i allians med andra starka stater.
Citera
2023-12-30, 00:31
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att tvinga länder att välja neutralitet eller krig. Har redan testats på Österrike och Finland med gott resultat.

Tycker du att Österrike är känt för att underkasta sig Ryssland pga sin neutralitet?

Finland är inte neutrala, de är med i Nato. Fortsätter Ryssland så här ett tag till är säkert Österike också med.
Citera
2023-12-30, 00:36
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
..Som Fria Tider skrev på X.
Det finns i praktiken tre möjliga lösningar på Ukrainakriget:

1. Fortsatt meningslös slakt tills Ukraina är helt krossat.
2. Tredje världskriget.
3. Fredsförhandlingar.

1 och 2 är de liberala lösningarna, 3 den högerextrema.

Nummer 3 är nog den högerextrema i bemärkelsen att Ryssland lagt resurser på att charma diverse nationella rörelser i världen som ser Ryssland som en tillgång mot global multikulturalism, och de ser förstås gärna "fred" på ryska vilkor. (Sedan att de är blåsta när de tror Putin är tillgång för deras sak är en annan fråga).

Vad gäller Fria Tider skulle jag inte heller bli förvånad om de tagit emot en hel del "donationer" från Ryssland genom åren, och nu förväntas göra skäl för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Har svårt att tro Ukraina har någon möjlighet att ta tillbaka de områden Ryssland ockuperar nu. Mariupol har renoverats senaste året och blivit en tillsynes fungerande rysk stad och Donbas lär förmodligen gå samma väg så länge som Ryssland lyckas avancera och föra fram frontlinjen. Frågan är hur länge strider fortgår, det ser ut att helt och hållet ligga på Ukrainas bord att bestämma det då ryssen uppenbarligen är redo offra manskap. Någon gång måste Ukraina helt enkelt ge upp. Gissar att västra sidan av Ukraina inte lär annekteras men inte heller renoveras och således helt är beroende av gåvor från väst för att kunna återgå till hur det såg ut före kriget.

Säger inte att jag tycker det är varken positivt eller negativt men det vore helt enkelt att blunda för sanningen att påstå något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nu står jag ju inte på Putins sida. Men jag är inte ett barn så jag kan se realistiskt på situationen. Ukraina har inte en chans att vinna och Putin kommer inte dra tillbaka sina soldater. Är det svårt för dig att acceptera verkligheten?

Eftersom verkligheten ser ut så, så är enda alternativen att väst är villiga att offra hundratusentals, kanske miljontals, soldater i ett upptrappat förödande krig, eller fredsförhandlingar. Om jag förstår dig rätt så vill du ha fler döda. Jag vill få slut på dödandet. Ukraina är inte värt att offra en enda västerländsk soldat på. Och allt för många ukrainare har redan dött.

Jojo, det är förstås omöjligt att vara tankeläsare men det finns helt klart ett återkommande mönster och det är självutnämnda "neutrala" skribenter som minsann inte sympatiserar med någon sida, men alla kännetecknas av en nattsvart pessimism om Ukrainas utsikter trots att Ryssland knappast kan sägas ha visat samma överlägsenhet som tyskarnas blietz-krig i WW2. (Där folk kämpade emot ändå, och faktiskt lönade sig rätt bra trots att Hitler verkade oövervinnelig i början).

Ett annat mönster är ständigt snyftande krokodiltårar hur oerhört synd det är om det stackars Ukrainska folket som dör för ingenting trots att de försvarar sitt land, men det verkar inte alls finnas något medlidande med alla massor av ryska soldater som varje dag dör enbart för att rädda Putins politiska makt.

Det kan nog vara lite listigare att köra sina påverkansoperationer under "neutral flagg" och verka sansade i jämförelse med övriga pro-ryska stollar för lite mer trovärdighet, men för eller senare visar det sig alltid vad som står bakom denna "neutralitet".
Citera
2023-12-30, 00:36
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Till skillnad från dig, ditt sär, bryr jag mig om Ukrainska mäns liv. Det gör ju inte du..

Du har inte funderat på att bry dig om ryska mäns liv istället? Är nog viktigare och lättare för dig att påverka. Får man stopp på den ryska mördarmaskinen räddar man både ryska män och ukrainska män, kvinnor och barn.
Citera
2023-12-30, 00:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
DN har en artikel om Oryx och om Rysslands och Ukrainas materiella förluster under kriget hittills:
Ja Oryx är ju det enda med verifierade förluster.
Jobbigt för vatniks!
Citera
2023-12-30, 00:47
Medlem
Citat:
Det hjälper inte alls. Därför bombar Ryssland inte Kiev tillbaka till stenåldern. Det finns egentligen ingen anledning att göra det. Dagens nålstick handlar om att testa luftförsvaret, speciellt Patriot i Kiev, som inte verkar fungera.

En annan anledning är att visa upp kapacitet. Ukrainsk propaganda hävdar sedan april 2022 att Ryssland har fått slut på missiler. Dagens attack gick i mångfaldens tecken. Alla var med, utom Kalibr.

https://t.me/ASupersharij/26156

Han jag citerade att Ryssland lätt bombar ukraina tillbaka till stenåldern, jag undrade hur men sen kom konstiga svar om helt andra saker.

Jag tror ryssarna har en hel del missiler kvar men behöver ha ett lager om det blir strid mot Nato.
Dagens attack var hämd för sin nya ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in