Citat:
Ursprungligen postat av
EgoistN
..Som Fria Tider skrev på X.
Det finns i praktiken tre möjliga lösningar på Ukrainakriget:
1. Fortsatt meningslös slakt tills Ukraina är helt krossat.
2. Tredje världskriget.
3. Fredsförhandlingar.
1 och 2 är de liberala lösningarna, 3 den högerextrema.
Nummer 3 är nog den högerextrema i bemärkelsen att Ryssland lagt resurser på att charma diverse nationella rörelser i världen som ser Ryssland som en tillgång mot global multikulturalism, och de ser förstås gärna "fred" på ryska vilkor. (Sedan att de är blåsta när de tror Putin är tillgång för deras sak är en annan fråga).
Vad gäller Fria Tider skulle jag inte heller bli förvånad om de tagit emot en hel del "donationer" från Ryssland genom åren, och nu förväntas göra skäl för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvandring
Har svårt att tro Ukraina har någon möjlighet att ta tillbaka de områden Ryssland ockuperar nu. Mariupol har renoverats senaste året och blivit en tillsynes fungerande rysk stad och Donbas lär förmodligen gå samma väg så länge som Ryssland lyckas avancera och föra fram frontlinjen. Frågan är hur länge strider fortgår, det ser ut att helt och hållet ligga på Ukrainas bord att bestämma det då ryssen uppenbarligen är redo offra manskap. Någon gång måste Ukraina helt enkelt ge upp. Gissar att västra sidan av Ukraina inte lär annekteras men inte heller renoveras och således helt är beroende av gåvor från väst för att kunna återgå till hur det såg ut före kriget.
Säger inte att jag tycker det är varken positivt eller negativt men det vore helt enkelt att blunda för sanningen att påstå något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Nu står jag ju inte på Putins sida. Men jag är inte ett barn så jag kan se realistiskt på situationen. Ukraina har inte en chans att vinna och Putin kommer inte dra tillbaka sina soldater. Är det svårt för dig att acceptera verkligheten?
Eftersom verkligheten ser ut så, så är enda alternativen att väst är villiga att offra hundratusentals, kanske miljontals, soldater i ett upptrappat förödande krig, eller fredsförhandlingar. Om jag förstår dig rätt så vill du ha fler döda. Jag vill få slut på dödandet. Ukraina är inte värt att offra en enda västerländsk soldat på. Och allt för många ukrainare har redan dött.
Jojo, det är förstås omöjligt att vara tankeläsare men det finns helt klart ett återkommande mönster och det är självutnämnda "neutrala" skribenter som minsann inte sympatiserar med någon sida, men alla kännetecknas av en nattsvart pessimism om Ukrainas utsikter trots att Ryssland knappast kan sägas ha visat samma överlägsenhet som tyskarnas blietz-krig i WW2. (Där folk kämpade emot ändå, och faktiskt lönade sig rätt bra trots att Hitler verkade oövervinnelig i början).
Ett annat mönster är ständigt snyftande krokodiltårar hur oerhört synd det är om det stackars Ukrainska folket som dör för ingenting trots att de försvarar sitt land, men det verkar inte alls finnas något medlidande med alla massor av ryska soldater som varje dag dör enbart för att rädda Putins politiska makt.
Det kan nog vara lite listigare att köra sina påverkansoperationer under "neutral flagg" och verka sansade i jämförelse med övriga pro-ryska stollar för lite mer trovärdighet, men för eller senare visar det sig alltid vad som står bakom denna "neutralitet".