2023-12-29, 19:22
Medlem
Hm, Finland borde kunna kräva tillbaka Viborg av ryzzarna, Om man ska följa deras tankesätt och handlande.

Beträffande Sveriges stormaktstid. Hade fienderna insett hur liten befolkning vi hade, så hade vi erövrats för länge, länge sedan. Och vi hade ändå aldrig under några omständigheter haft möjlighet att behålla de områdena vi hade. på andra sidan Östersjön. Finland kanske, men då hade vi pratat ryska nu å andra sidan.
Citera
2023-12-29, 19:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ni kommer hela tiden med påståenden som vi andra ska leta fram källor till. Ni ljuger hela tiden och tror att vi ska gå på det. Fram med källan som säger att rySSland använder 155 mm granater och ska byte till den diametern. Loser!
Sovjetisk standard är ju 152mm så vaför skulle de byta? Ryssland har dock tillverkat provserier av 155mm granater för att kunna sälja de till länder som använder just 155mm standard. Skulle ju vara ett (nästan) helt omöjligt projekt för ryssen att byta ut alla kanoner!!

Före puckot Putain tog makten så var ju Ryssland en av världens största exportörer av vapen, kanske tom den allra största. Men sen Putain tog makten så har Rysslands vapenexport minskat stadigt och idag är den nästan helt nollad.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-12-29 kl. 19:30.
Citera
2023-12-29, 19:28
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag får tydligen hjälpa mina lata motdebattörer. Varsågod.

https://www.thedefensepost.com/2023/08/24/russia-increased-artillery-shell-production/?expand_article=1&utm_content=cmp-true

Gogglade runt lite och det ser inte ut att vara mycket att hänga i julgranen.

Citat:
In a June 2009 report the Comptroller and Auditor General of India said, "Krasnopol proved to be a complete dud during testing at high altitudes, as it was woefully short on both range and accuracy. 'Such procurement of defective quality ammunition adversely impact the Army's operational preparedness.

Since 2019 India uses the M982 Excalibur 155 mm extended range guided artillery shell developed by the US Army, in addition to the Krasnopol.[18] A 2018 competitive assessment by the Indian Army of various available 155mm precision-guided rounds selected the M982 Exacalibur for purchase. It did not include Krasnopol in the comparison. It's believed that the more expensive M982 will eventually replace Krasnopol in the Indian inventory.
Citera
2023-12-29, 19:29
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Usas president kräver nu att kongressen omedelbart beslutar om nya stödpaket till Ukraina efter Nazi-Rysslands nya terrorbombningar av civila.

https://x.com/Flash_news_ua/status/1740794782878691820
Videon från ryZZka stats tv om hur äckel ryzzland skulle få usa på knä borde vara en bra tändvätska också tycker man ju
Citera
2023-12-29, 19:33
Medlem
Citat:
Jag skrev ju klart och tydligt vad jag hade hittat. Så nu är det din tur att svara på frågan jag ställde. Är det de sovjetiska 122mm Gradraketerna som avses?
Har du verkligen sökt seriöst? För vuxna människor som letar data på nätet brukar det ta ett tag.

Gör ett nytt försök och leta på riktigt med någon eller några sökmotorer på nätet så kommer du hitta mängder med uppgifter om Shared, Nordkoreas export av granater och Orban-10.

Telegram och Ritter kan ju ge en del information men källkritik verkar inte vara din starka sida.

Återkom gärna, presentera länkarna och visa vilka slutsatser du drar av din nyfunna information.
Citera
2023-12-29, 19:35
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Gogglade runt lite och det ser inte ut att vara mycket att hänga i julgranen.

Ok. Så du tvingades i alla fall bita i det sura äpplet och erkänna att Ryssland visst använder 155mm artilleriammunition. Men du gick över till att klanka ned på kvaliteten istället. Ingen snygg räddning du. Särskilt inte som den nya 155mm artilleriammunitionen Krasnopol M2 inte är den som fick kritik i Indien.
Citera
2023-12-29, 19:35
Avslutad
Citat:
Jodå, och jag skrev ett inlägg om det tidigare också. Om hur Ryssland håller på att fasa ur 152mm artilleriammunition till förmån för 155mm eftersom den senare har betydligt bättre precision.

https://www.thedefensepost.com/2023/08/24/russia-increased-artillery-shell-production/?expand_article=1

Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag är nyfiken på hur precisionen kan bli mycket bättre om man ökar kalibern från 152 mm till 155mm, enligt det resonemanget borde precisionen bli i motsvarande grad bli ännu bättre om man ökar kaliber till 158mm, eller hur? Ökar förbättringen linjärt med kalibern eller ickelinjärt?

Vora tacksam om du förklarar detta då du vill påskina att du kan allt om ryska vapen, den ryska historien och dess armé än alla andra!

Citat:
Vilket självmål. Jag har just själv fått rota igenom en användares poster i tråden och försöka gissa mig till vad muppen menar. Men jag rekommenderar att du gör detsamma med mina inlägg så kan du se att jag nyligen länkat till att Ryssland använder 155mm granater och att de alltmer går över till dem.
Kan du vara vänlig att besvara min fråga eller presentera en länk som stödjer ditt påståense om förhållandet mellan precision/kaliber?
Jag tror att det finns ett allmän intresse av att läsa en teknisk redogörelse över detta fenomen.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-12-29 kl. 19:38.
Citera
2023-12-29, 19:41
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Har du verkligen sökt seriöst? För vuxna människor som letar data på nätet brukar det ta ett tag.

Gör ett nytt försök och leta på riktigt med någon eller några sökmotorer på nätet så kommer du hitta mängder med uppgifter om Shared, Nordkoreas export av granater och Orban-10.

Telegram och Ritter kan ju ge en del information men källkritik verkar inte vara din starka sida.

Återkom gärna, presentera länkarna och visa vilka slutsatser du drar av din nyfunna information.

Men nu var det era bevis vi diskuterade. Inte en massa agitpropartiklar på nätet från tyckonomer i väst. Shaheedtramset har jag redan svarat på. Det är Gerandrönare som påträffats i Ukraina och de är tillverkade i Ryssland men har samma konstruktion som Shaheeddrönare.

Hur var det med den där twitterbilden nu som ska föreställa raketer från Nordkorea? Det står klart och tydligt att det är 122mm sovjetiska Gradraketer. Avsändaren spekulerar i att de kan ha modifierats i Nordkorea. Är det beviset ni har?
Citera
2023-12-29, 19:46
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ok. Så du tvingades i alla fall bita i det sura äpplet och erkänna att Ryssland visst använder 155mm artilleriammunition. Men du gick över till att klanka ned på kvaliteten istället. Ingen snygg räddning du. Särskilt inte som den nya 155mm artilleriammunitionen Krasnopol M2 inte är den som fick kritik i Indien.

FEL, finns inget som styrker att rySSland använder den. Man tillverkar den, men det är ytterst otroligt att den finns ute i förbanden och används skarpt. Jag väntar fortfarande på den länken. Indien ratade den redan 2009.
Citera
2023-12-29, 19:50
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Kan du vara vänlig att besvara min fråga eller presentera en länk som stödjer ditt påståense om förhållandet mellan precision/kaliber?
Jag tror att det finns ett allmän intresse av att läsa en teknisk redogörelse över detta fenomen.

Den radikala förbättringen av precisionen har nog inte så mycket med själva kalibern att göra utan med att Krasnopol-M2 155mm är ett helt nyutvecklat system med bl.a lasermätning av avstånd.

https://en.topwar.ru/224030-sravnimy-so-snajperskoj-vintovkoj-v-zapadnoj-presse-ocenili-massovye-postavki-snarjadov-krasn opol-m2.html?ysclid=lqqzfxa8d3477342766
Citera
2023-12-29, 19:55
Medlem
Citat:
Men nu var det era bevis vi diskuterade. Inte en massa agitpropartiklar på nätet från tyckonomer i väst. Shaheedtramset har jag redan svarat på. Det är Gerandrönare som påträffats i Ukraina och de är tillverkade i Ryssland men har samma konstruktion som Shaheeddrönare.

Hur var det med den där twitterbilden nu som ska föreställa raketer från Nordkorea? Det står klart och tydligt att det är 122mm sovjetiska Gradraketer. Avsändaren spekulerar i att de kan ha modifierats i Nordkorea. Är det beviset ni har?
Seså, sök vidare och du skola finna. Du har ju inte ens försökt!
Det kan vara en fin upplevelse för dig att prova en valfri sökmotor istället för att luta dig mot Telegram och Ritter.

Sök upp några länkar med Shaedbeskrivningar inblandade i det ryska anfallskriget samt Nordkoreas export av granater till Ryssland och punktera dem istället.

Visa att du kan söka information på nätet.
Citera
2023-12-29, 19:56
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
FEL, finns inget som styrker att rySSland använder den. Man tillverkar den, men det är ytterst otroligt att den finns ute i förbanden och används skarpt. Jag väntar fortfarande på den länken. Indien ratade den redan 2009.

Nu gör du bara bort dig. Jag har ju länkat till hur Ryssland mångdubblar produktionen av Krasnopol-M2 155mm artilleriammunition och att den redan används av Ryssland. Tidigare har jag även länkat till ryska vapensystem som använder ammunitionen. 2S35 Koalitsiya-SV och 2S19 Msta-S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in