2023-12-29, 12:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det finns noll belägg för att Ryssland köpt artillerigranater från NK. En anka som spreds förra året. Inte heller finns det några bevis för att Ryssland använt iranska drönare i Ukraina. Ryssland tillverkar alla sina drönare själva och har världens troligen främsta drönarteknologi för tillfället.
Beträffande artillerigranater så finns det bl.a. satellitbilder som bekräftar att militära transporter gått mellan Nordkorea och krigszonen i Ukraina.

Ryssland saknar förmågan att tillverka sina egna drönare, åtminstone storskaligt. Många av de drönare som skjutits ner har plockats isär och analyserats, det är bevisat att dessa kommer från Iran.
Citera
2023-12-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Snacka om att gå till överdrift för lite smärre småskador och bara 1 död så som Rysk media hävdar.
Och några repor i bottenfärgen vilket kan åtgärdas enligt Kreml samtidigt som den ryska ockupationsmaktens lokala pravda-tv visar upp en större metalldel från vraket som landat vid en butik en kilometer bort. Svårt att hålla ordning på alla lögner. 1 död, påminner om vraket moskva där det också var 1 död enligt officiell info. De andra utför en speciell fiskmatningsoperation.
Citera
2023-12-29, 12:42
Medlem
Citat:
Fullständigt nonsens. Jag följer Telegramkanaler och ryssarna använder enbart 155mm och 152 mm rysk artilleriammunition. Det jag möjligen kan tänka mig är att olyckor kan ha inträffat ifall någon blandat ihop ammunitionen och använt 155mm granater till 152mm vapen. Dock håller ryssarna successivt på att fasa ut 152mm mot 155mm för att de senare har betydligt bättre precision.

Och hur laddar du en 152mm med en 155mm granat om jag får fråga geniet?
Citera
2023-12-29, 12:42
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Fullständigt nonsens. Jag följer Telegramkanaler och ryssarna använder enbart 155mm och 152 mm rysk artilleriammunition. Det jag möjligen kan tänka mig är att olyckor kan ha inträffat ifall någon blandat ihop ammunitionen och använt 155mm granater till 152mm vapen. Dock håller ryssarna successivt på att fasa ut 152mm mot 155mm för att de senare har betydligt bättre precision.

Men jisses människa(?)
Du tar bara skedmatning från Kreml?

Jag tror att du ser konspiration över allt. I allt.
Inget är sant, av någon.
I en rysk värld, så ljuger alla hela tiden.
Citera
2023-12-29, 12:43
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Helt oprovocerat i den meningen att det var ett galet svar på situationen ja. Att Ryssland får för sig att genom anfall försvara delar av forna Sovjet är svårt att förhålla sig till. När skulle de känt sig trygga? Vilka länder måste leva som Belarus för att lugna ryssen? Estland, Lettland, Litauen, Polen, Finland, Rumänien, Ukraina, Kazakstan, Georgien (jag har säkert glömt några)? Finns det en gräns för hur paranoida de kan få vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ehhh?
Varför så desperat i denna fråga?
Faktaresistent de luxe. Jag kan se näsan växa på dig.

Ryska artillerister har filmat och visat upp dessa granater. Varför?
De är av så dålig kvalitet.
Vissa exploderar inte.
Andra har fel laddning. Eller de har olika laddning.
Vissa har exploderat i pjäsen.

Och du sitter och blånekar. Wow.

Så är det, enligt militära experter börjar Ryssland få slut på både artilleri och ammunition.

Redan vid årsskiftet

https://omni.se/ryssland-kan-ha-slut-pa-granater-vid-arsskiftet/a/dw5Mwq

Paasikivi säger att den ryska kapaciteten är i ”flack utförsbacke”:
Citera
2023-12-29, 12:45
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Beträffande artillerigranater så finns det bl.a. satellitbilder som bekräftar att militära transporter gått mellan Nordkorea och krigszonen i Ukraina.

Ryssland saknar förmågan att tillverka sina egna drönare, åtminstone storskaligt. Många av de drönare som skjutits ner har plockats isär och analyserats, det är bevisat att dessa kommer från Iran.

Osynliga satellitbilder då i så fall för jag har aldrig sett några. Och nej, inte ens experter i väst hävdar att rysk teknologi och tillverkningskapacitet vad gäller drönare är annat än förstklassig. Ni blandar som sagt ihop Geran och Shaheed. Konstruktionen är densamma men Geran tillverkas i Ryssland och är de som använts i kriget.
Citera
2023-12-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Det spekuleras en hel del om vad som händer om ryssen förlorar kriget.
Många tror (som du skriver),att likheten mellan Ukraina och Ryssland i nuvarande öst-Ukraina skulle leda till att Ukraina tar över kusten ner mot bron , och även Krasnodar vill ju bli ukrainskt för att få en bättre framtid ,.
Ryssland har ju ändå ingen flotta kvar, så de har ingen orsak att ha havskontakt i framtiden .

Trots allt tycker jag inte vi skall gå för hårt fram här även om Ryssarna burit sig åt som svin , med
en ny och mer demokratiskt inriktad ledning i kreml behöver de trots allt exporthamnar i varmvatten
hav annars är risken stor att det blir en ny upptrappning militärt i området.
Målet måste vara att återställa ordningen till det avtal som slöts 1991 samt att få igång
demokratiserings processen i Ryssland igen.
Om vi skall få med oss civilbefolkningen i Ryssland bör vi visa att vi inte är lika sviniga som deras
nuvarande ledning annars kanske vi lägger grunden för nya konflikter i framtiden.

Men med det sagt tycker jag vi skall satsa mycket mer resurser än vi gör i nuläget för att nå målet.
Citera
2023-12-29, 12:52
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så är det, enligt militära experter börjar Ryssland få slut på både artilleri och ammunition.

Redan vid årsskiftet

Hahaha. Överstelöjefjant Pajaskiwi. Är du på riktigt? Snubben hånas i en separat tråd för sitt pinsamma bagdadbobbande. T.o.m DN har sågat honom. Pajaskiwi har haft fel om i princip allt vad gäller Ukrainakriget och erkände även det i SvD nyligen där han hävdade att han hade haft för avsikt att ”ge folk glada budskap”.
Citera
2023-12-29, 12:53
Medlem
Citat:
Det finns noll belägg för att Ryssland köpt artillerigranater från NK. En anka som spreds förra året. Inte heller finns det några bevis för att Ryssland använt iranska drönare i Ukraina. Ryssland tillverkar alla sina drönare själva och har världens troligen främsta drönarteknologi för tillfället.

Intressant. Dina åsiktsfränder närmast skröt om dessa leveranser för ett antal månader sedan. Minns jag rätt fanns det även länkar till bilder och Telegram om dem. Men det hela kanske var enbart en skenmanöver?
Citera
2023-12-29, 12:55
Medlem
Citat:
Hahaha. Överstelöjefjant Pajaskiwi. Är du på riktigt? Snubben hånas i en separat tråd för sitt pinsamma bagdadbobbande. T.o.m DN har sågat honom. Pajaskiwi har haft fel om i princip allt vad gäller Ukrainakriget och erkände även det i SvD nyligen där han hävdade att han hade haft för avsikt att ”ge folk glada budskap”.

Så du hävdar att ni inte börjar få slut på allt?
Citera
2023-12-29, 12:56
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Intressant. Dina åsiktsfränder närmast skröt om dessa leveranser för ett antal månader sedan. Minns jag rätt fanns det även länkar till bilder och Telegram om dem. Men det hela kanske var enbart en skenmanöver?

Verkligen? Det har jag missat. Länka gärna till ett sånt inlägg. Inte för att det betyder något för sanningen om artillerigranaterna men det vore intressant att se ifall du talar sanning.
Citera
2023-12-29, 12:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Redan vid årsskiftet

Ja, du minns ditt inlägg när Ryssland tappade i antalet skott per dag.

För mig, de får köpa sina granater var tusan de vill. Inte mycket jag kan göra åt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in