Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Det fetade:
Precis så. Vore MH oskyldig till mord eller medhjälp så hade hon kunnat säga som det var till polisen redan från början. Snacket om att rädslan för JJ överskuggade allt annat tror jag inte ett dugg på.
Det blev ett missförstånd, vad jag försökte säga var att jag håller det för trovärdigt att hon aldrig upptäckte kroppen kl 02:42, tiden då hon stiger upp och möter J i hallen. Redan här hade M kunnat säga att T låg i hallen, inrullad i ett lakan. - Vad gör det för skillnad om hon stiger upp självmant för att upptäcka kroppen eller blir väckt av J en stund senare?
Jag köper M:s version. Tiderna för badrumsbesöken, tjejernas kökssamtal, J:s sammanstötning med grannen går också ihop med både registrering av tider och redogörelse.
Jag köper också att hon var illamående och trött. J:s beskrivning av M under aktuella kväll i de inledande förhören: "låg på energi" och "slö."
Min uppfattning är att hon hörde ljud men vare sig orkade eller hade lust att stiga upp, eventuellt kände hon sig rädd. Jag tror att hon höll sig till sovandet för att minimera känslor av skuld och skam.
Citat:
Nog var MH rädd, men inte så att det överskuggade allt vettigt tänk. Sen om hon skyller på psykiska tillkortakommanden för egen del så är det bara skitsnack. Hon visste precis vad hon själv gjorde och vad JJ gjorde.
Rädsla har just den effekten; den överskuggar vettiga tankar. Det sympatiska nervsystemet aktiveras och stresshormoner släpps ut.
Hur kunde hon veta att T blev strypt inne i badrummet?
Hennes tillkortakommanden är högst verkliga. "Klart under genomsnittet" betyder att hon ligger två standardavvikelser under genomsnittlig IQ. Att ta in sin omgivning, att processa och sortera intryck för att i slutändan fatta ett bra beslut både för sig själv och övriga berörda, den förmågan är sänkt.
Den intellektuella kapaciteten är vad den är och det är därför många i hennes situation erbjuds anpassad grundskola med få elever i varje klass. Historiken visar att hon sackar efter i bl a matematik redan på lågstadienivå.
En vanlig vanföreställning är att tro att vi utifrån en intellektuell analys väljer ett beteende, att vi i varje situation väger för- och nackdelar och därefter skrider till handling.
Vi kan förklara varför vi valt att agera på ett visst sätt. Men vi väljer med, och styrs av våra känslor.
M valde inte på medveten nivå de konsekvenser som blev följden av hennes beteende, att låta bli att ingripa. Förutsatt att hon hörde att det pågick en misshandel i badrummet.
Att välja utifrån känslomässiga erfarenheter är svårare för en person med lägre teoretisk begåvning, i M:s fall handlar det om oförmågan att lösgöra sig från J. Att räkna ut vilka och hur stora konsekvenserna blir är mentalt krävande och en ADD ovanpå det, är försvårande då frontalloben tar längre tid på sig att utvecklas.
Att fnysa åt ungdomars funktionsnedsättningar och kalla det "skitsnack" är aldrig okej, men det visar också på djup okunskap. Men det lät kanske hårdare än det var menat?