2023-12-28, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror faktiskt inte det planerades en övernattning hos J. Sängen hade inga sängkläder och var full av prylar. Luftmadrassen som M brukade sova på syntes heller inte till. Tanken var ju att dom skulle på efterfest hos M s bror. Nu avslutades den festen i förtid så efterfesten blåstes av.
Maja skulle sova över hos Johanna, eller hos hennes mamma, eftersom hennes bror skulle ha fest/vänner över, även föräldrarna höll sig borta för att låta brodern ha sin tillställning.
Det skulle bli konstigt om Maja kom hemknatandes mitt i natten, när det var förbestämt med övernattning.

Det mest logiska är vindsförrådet, det stämmer med vad PappaYoghurt vittnar om.

Luftmadrassen syns på bilderna

Vindsförrådet som är väldigt rymligt. Dörrarna öppnas med tryckena mot varandra, vilket gör det smidigt att dra bort kroppen.
https://ibb.co/0yPQ7xV
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-12-28 kl. 23:24. Anledning: Länk
Citera
2023-12-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja skulle sova över hos Johanna, eller hos hennes mamma, eftersom hennes bror skulle ha fest/vänner över, även föräldrarna höll sig borta för att låta brodern ha sin tillställning.
Det skulle bli konstigt om Maja kom hemknatandes mitt i natten, när det var förbestämt med övernattning.

Det mest logiska är vindsförrådet, det stämmer med vad PappaYoghurt vittnar om.

Luftmadrassen syns på bilderna

Säger dom själva ja, i efterhand. Eftersom det hade sett väldigt illa ut om dom tog med sig Tove till lägenheten om inte tanken var att sova där.

Länka gärna bild på den där luftmadrassen.
Citera
2023-12-28, 23:31
Avslutad
Citat:
Säger dom själva ja, i efterhand. Eftersom det hade sett väldigt illa ut om dom tog med sig Tove till lägenheten om inte tanken var att sova där.

https://ibb.co/pK4N3Lk

Här omnämns luftmadrassen i protokollet
Citera
2023-12-28, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Den där luftmadrassen.

Har inte hittat något från bilderna från FUP.

Bilderna har jag superförstärkt.

Sök själv...

Söker efter luftmadrass:
https://imgur.com/a/S1Xzi5e

Citat:

Där ser du luftmadrassen i en kasse
Citera
2023-12-28, 23:43
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Maja hade ingen önskan om att Tove och hennes syster skulle försvinna från jordens yta..
Försök ta in det, att Maja inte planerat något mord.

Naturligtvis vill inte Maja en fluga förnär, hon är ju bara ett oskyldigt offer i allt elände, inte kan väl Vetlandas jungfru Maria bära nag till en medmänniska, nej nej fy inte kan väl Maja ha begått några kriminella handlingar.

Att Maja inte såg Tove det tror jag på, not.

Att Maja efter kaskad spya blir sugen på en hamburgare det tror jag på,not

Att Maja bär lik för sitt eget nöjes skull, ja det tror jag på.

Att Majas liv kommer att bli till ett helvete i Vetlanda, ja det vet jag.
Citera
2023-12-28, 23:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Naturligtvis vill inte Maja en fluga förnär, hon är ju bara ett oskyldigt offer i allt elände, inte kan väl Vetlandas jungfru Maria bära nag till en medmänniska, nej nej fy inte kan väl Maja ha begått några kriminella handlingar.

Att Maja inte såg Tove det tror jag på, not.

Att Maja efter kaskad spya blir sugen på en hamburgare det tror jag på,not

Att Maja bär lik för sitt eget nöjes skull, ja det tror jag på.

Att Majas liv kommer att bli till ett helvete i Vetlanda, ja det vet jag.

Maja såg Tove på Nöjet, men inte när hon gick på muggen vid 0243, för då hade Johanna redan gömt Toves kropp.

Maja spydde inte. Fyllehamburgare äter folk i parti och minut, det gjorde Maja också.

Maja bar på Toves lik för att Johanna tvingade henne.

Maja är fri som fågeln och lever ett gott liv. Mycket bättre än ditt det är ett som är säkert.
Citera
2023-12-29, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Fast nu var det ju precis det som Johanna gjorde, hon flyttade inte bara kropåen från ett "säkert" ställe (sin lägenhet) till ett begränsat allmänt ställe (vindsförrådet dit bara hyresgästerna hade tillträde) utan hon flyttade kroppen till en helt allmän plats där precis vem som helst kunde hitta kroppen, nämligen i skogen vid en skogsväg.

Johanna har dessutom gett uttryck för att hon "kunde inte ha en död kropp i lägenheten", så det är mycket som talar för att Johanna flyttade ut Toves kropp omgående.

Är det en lag huggen i sten, eller något som du själv hittat på?

Nu var det kanske så att Johanna flyttade bort Toves döda kropp från sin "säkra" lägenheten kort efter att det ringt på dörren, just för att det ringde på dörren. Hon ville inte ha Toves kropp i lägenheten om det nu var Albin eller polisen som ringde på. Ett alldeles utmärkt motiv för att flytta kroppen ut ur lägenheten så fort det blivit tyst i trapphuset igen.

Det finns inga som helst belägg för någon som helst teknisk undersökning av vindsförrådet förrän tidigast ca sex månader efter mordet, när polisen plötsligt fick väldigt bråttom att skriva ett PM om saken. Vid kontroll av vindsförrådet har det visat sig inte finnas något damm alls på golvet, precis som det inte brukar göra i vindsförråd. Det där är bara en mycket beklämmande efterhandskonstruktion av polisen som försöker dölja sin urusla utredning av fallet.

Däremot berättar en polisaspirant att hon letat efter svarta sopsäckar i huset, eftersom hon sett sådana på Johannas köksbord, men jag har för mig att hon sa att hon letade i källaren men inte i vindsförrådet. Men det kan enkelt kollas upp för hon intervjuas i SVT's dokumentär om det.
Gällande "undersökningen" av vindsförrådet...

Kriminalteknikerna har kontrollerat förrådet i ett tidigt läge av utredningen och de har tittat in i det för att kontrollera om det låg någon kropp där inne. Deras bedömning var att det var ett förråd som var ganska smutsigt med ett lager av damm på golvet och de gjorde bedömningen att där har det inte legat någon kropp, säger Adam Rullman till P4 Jönköping.

Varför var Svegfors så lam i tingsrätten?

Men att förrådet skulle ha använts som förvaringsplats av kroppen är en förklaring som inte framfördes under rättegången i Eksjö tingsrätt i slutet av mars, utan den gav Svegfors till medieuppbådet i tingsrätten efter att förhandlingarna hade hållits.
Citera
2023-12-29, 00:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tror faktiskt inte det planerades en övernattning hos J. Sängen hade inga sängkläder och var full av prylar. Luftmadrassen som M brukade sova på syntes heller inte till. Tanken var ju att dom skulle på efterfest hos M s bror. Nu avslutades den festen i förtid så efterfesten blåstes av.

Det är osäkert var de var tänkt at sova, men visst, det skulle kunna var hos Johannas mamma. Men det verkar lite opraktiskt med tanke på hur Jóhanna sover där:

M*alin:

". Den senaste tiden, de sista fjorton dagarna innan Tove
försvann hade Johanna bott hemma hos sin mamma och bror. Det gjorde hon för att
badrummet i hennes lägenhet renoverades. Under renoveringen av sin egen lägenhet bodde
Johanna i sin mammas vardagsrum. Sovdelen av vardagsrummet var gömt bakom några
skärmar.

På lördagen var Johanna hemma hos henne och de skiljdes åt strax före 20:00, Johanna
lämnade bostaden något före Malin. Johanna skulle ut med kompisar bland annat Maja och
Malin lämnade lägenheten strax före 20:00, för att åka till jobbet på Eksjö lasarett. Där hon
jobbade natten mellan lördag-söndag. Hon uppfattade aldrig att Johanna skulle sova någon
annan stans än hemma hos Malin natten mellan lördag-söndag.
"

Majas pappa:

"De kom hem till Vetlanda på lördagen vid 16-tiden, Maja var då ensam. Majas bror I*sak
skulle ha lite folk hemma på kvällen så G*örgen och C*aroline åkte till stugan vid 16.30-tiden
och tillbringade natten där. Maja skulle sova över hos Johanna, de skulle fixa mat själva eller
äta ute tillsammans.
"

I*sak:

"Lördagen den 16.e okt hade han bestämt med några kompisar att de skulle ha en drinkväll
hemma hos honom. Mamma och pappa hade han förmått att hålla sig hemifrån och systern
Maja skulle inte heller vara hemma. Hon skulle sova över hos en vän Johanna. Han tror att
Maja hämtades i bil av Johanna. Att han tror det beror på att en av festdeltagarna Melany sagt
till honom att hon sett Maja och Johanna i Johannas bil i samband med att Maja hämtades
hemma. Vart de tog vägen vet han inte men han visste att de skulle gå till Nattklubben Nöjet i
Vetlanda senare på kvällen.
"
//
" Hon skulle ju sova över hos en kamrat och de skulle ut
och festa. Han trodde inte hon skulle vara hemma så tidigt på förmiddagen
."

Maja:
"Maja tillfrågas varför hon var med hem till Johanna och hon svarar att planen var at hon
skulle sova över där
"
Citera
2023-12-29, 00:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja såg Tove på Nöjet, men inte när hon gick på muggen vid 0243, för då hade Johanna redan gömt Toves kropp.

Maja spydde inte. Fyllehamburgare äter folk i parti och minut, det gjorde Maja också.

Maja bar på Toves lik för att Johanna tvingade henne.

Maja är fri som fågeln och lever ett gott liv. Mycket bättre än ditt det är ett som är säkert.

Nej lilla vän skillnaden är att Maja måste se sej över axeln resten av sitt liv och det behöver inte jag.
Citera
2023-12-29, 00:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Precis så. Vore MH oskyldig till mord eller medhjälp så hade hon kunnat säga som det var till polisen redan från början. Snacket om att rädslan för JJ överskuggade allt annat tror jag inte ett dugg på.
Det blev ett missförstånd, vad jag försökte säga var att jag håller det för trovärdigt att hon aldrig upptäckte kroppen kl 02:42, tiden då hon stiger upp och möter J i hallen. Redan här hade M kunnat säga att T låg i hallen, inrullad i ett lakan. - Vad gör det för skillnad om hon stiger upp självmant för att upptäcka kroppen eller blir väckt av J en stund senare?

Jag köper M:s version. Tiderna för badrumsbesöken, tjejernas kökssamtal, J:s sammanstötning med grannen går också ihop med både registrering av tider och redogörelse.

Jag köper också att hon var illamående och trött. J:s beskrivning av M under aktuella kväll i de inledande förhören: "låg på energi" och "slö."

Min uppfattning är att hon hörde ljud men vare sig orkade eller hade lust att stiga upp, eventuellt kände hon sig rädd. Jag tror att hon höll sig till sovandet för att minimera känslor av skuld och skam.
Citat:
Nog var MH rädd, men inte så att det överskuggade allt vettigt tänk. Sen om hon skyller på psykiska tillkortakommanden för egen del så är det bara skitsnack. Hon visste precis vad hon själv gjorde och vad JJ gjorde.
Rädsla har just den effekten; den överskuggar vettiga tankar. Det sympatiska nervsystemet aktiveras och stresshormoner släpps ut.
Hur kunde hon veta att T blev strypt inne i badrummet?

Hennes tillkortakommanden är högst verkliga. "Klart under genomsnittet" betyder att hon ligger två standardavvikelser under genomsnittlig IQ. Att ta in sin omgivning, att processa och sortera intryck för att i slutändan fatta ett bra beslut både för sig själv och övriga berörda, den förmågan är sänkt.
Den intellektuella kapaciteten är vad den är och det är därför många i hennes situation erbjuds anpassad grundskola med få elever i varje klass. Historiken visar att hon sackar efter i bl a matematik redan på lågstadienivå.

En vanlig vanföreställning är att tro att vi utifrån en intellektuell analys väljer ett beteende, att vi i varje situation väger för- och nackdelar och därefter skrider till handling.
Vi kan förklara varför vi valt att agera på ett visst sätt. Men vi väljer med, och styrs av våra känslor.
M valde inte på medveten nivå de konsekvenser som blev följden av hennes beteende, att låta bli att ingripa. Förutsatt att hon hörde att det pågick en misshandel i badrummet.

Att välja utifrån känslomässiga erfarenheter är svårare för en person med lägre teoretisk begåvning, i M:s fall handlar det om oförmågan att lösgöra sig från J. Att räkna ut vilka och hur stora konsekvenserna blir är mentalt krävande och en ADD ovanpå det, är försvårande då frontalloben tar längre tid på sig att utvecklas.

Att fnysa åt ungdomars funktionsnedsättningar och kalla det "skitsnack" är aldrig okej, men det visar också på djup okunskap. Men det lät kanske hårdare än det var menat?
Citera
2023-12-29, 00:47
Medlem
Citat:
https://ibb.co/pK4N3Lk

Här omnämns luftmadrassen i protokollet

I Johannas tvättkorg hittade utredarna påslakan men inga underlakan. Under sängen i en låda fanns två vita rena underlakan i storlek 200 X 140. Kan Johanna tagit ett underlakan från tvättkorgen och använt till Tove? Därför låg det bara påslakan i tvättkorgen. (Då behövde hon inte gå till sovalkoven för att hämta.)

Besökte Johanna sin lägenhet före eller efter shoppingen på Dollarstore?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-12-29 kl. 00:52.
Citera
2023-12-29, 00:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I Johannas tvättkorg hittade utredarna påslakan men inga underlakan. Under sängen fanns två rena underlakan i storlek 200 X 140.
Kan Johanna tagit ett underlakan från tvättkorgen och använt till Tove? Därför fanns där bara påslakan i tvättkorgen. (Då behövde hon inte gå till sovalkoven.)

Besökte Johanna sin lägenhet före eller efter shoppingen på Dollarstore?
FL: Sedan funderar jag på varför det inte finns några lakan i sängen Johanna?

J: För att jag inte sover där. Jag tycker inte alls det är konstigt. När de skulle börja renovera så la jag lakanen i tvätten och jag har inte bäddat rent, för det har varit för mycket damm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in