Citat:
Välkommen till tråden!
Johanna uppger i förhör att hon ensam drog ut Tove från badrummet till hallen. Så i teorin hade hon nog kunnat dra någon meter till. Avståndet från Johannas dörr till vindsförrådet är väl ca 1 m. Även i skogen menar Johanna (samt Maja) att Johanna släpade kroppendet mesta själv. Maja lyste med ficklampa. Så i teorin hade det nog varit möjligt för Johanna att dra kroppen till förrådet även om det kanske inte var så det gick till. Uppskattningsvis är väl det olåsta vindsförrådet ca 5-6 kvm. Vet ej det exakta måttet.
Johanna uppger i förhör att hon ensam drog ut Tove från badrummet till hallen. Så i teorin hade hon nog kunnat dra någon meter till. Avståndet från Johannas dörr till vindsförrådet är väl ca 1 m. Även i skogen menar Johanna (samt Maja) att Johanna släpade kroppendet mesta själv. Maja lyste med ficklampa. Så i teorin hade det nog varit möjligt för Johanna att dra kroppen till förrådet även om det kanske inte var så det gick till. Uppskattningsvis är väl det olåsta vindsförrådet ca 5-6 kvm. Vet ej det exakta måttet.
Om man tittar på väggarna som sträcker sig på vardera sidan om vindsdörren och kollar ritningarna ser förrådet inte så litet ut. Jämför med Johannas kök, som alltså är mindre.
Vad jag minns är att det finns en stege som verkar nedfälld (reportage?) i utymmet. den leder upp på taket. Vi vet väl inte om det finns några förrådsutrymmen, men nedan har jag klippt in några meningar från mina gamla inlägg.
https://imgur.com/a/wvZDypf
https://imgur.com/a/yawaIGe
"Ja i källaren kan man se att alla har varsitt källarförråd.
Johanna har lgh 6, och därmed ett förråd i källaren där man markerar förrådet med ” lgh 6”.
Någon motsvarighet för vindsförråd syns inte i ritningarna."
//
"Jag har kollat noga igenom FUP och även sökt på "vind".
Det enda jag har hittat är ett foto från trapphuset, med stängds dörrar. Där finns en beskrivning:
A 156/19
"Lägenhetens entrédörr finns högst upp i trapphuset. På samma våningsplan finns
ytterligare en lägenhet samt en dörr till en vind med en stege upp till en lucka till taket.
Bild 5. Trappavsats utanför undersökt lägenhet
Undersökt
lägenhet
Grannlägenhet
Vind, lucka
till tak"
Tilläggsprotokoll 81
"K*ristensson, A*ndreas
Datum
2023-05-05":
"Vindsutrymme högst uppe trapphuset Storgatan 71 Vetlanda
Uppgift
Vindsutrymmet kontrollerades den första gången av oss tekniker den 17 oktober 2022, det var
kriminaltekniker Patrik Nilsson som kontrollerade utrymmet då. Den gången var avsikten att
utesluta att det låg en kropp där.
Vid ett möte i utredningsgruppen kom frågeställningen upp om kroppen kunde förvarats
någonstans i huset innan den transporterades bort, bland annat vindsutrymmet högst upp i
trapphuset nämndes i den diskussionen. Detta var någon av de närmaste veckorna efter det att
Toves kropps hittats. Vid en kompletterande undersökning som gjordes av lägenheten på
Storgatan 71 kontrollerade jag vindsutrymmet. Jag konstaterades då att ett tjockt lager damm
täckte golvet. Det fanns ett antal skoavtrycket i dammet.
Det fanns inga större områden utan damm på golvet som hade varit förväntat om en livlös
kropp dragits in eller legat där.
Andreas Kristensson
Kriminaltekniker "
Och så minns jag att Maja har berättat att hon sovit i förrådet själv när Johanna låste ut henne från lgh.
Att en kropp inte skule få plats där kan inte stämma, då skulle knappast Majas försvar tagit upp det heller. Så en ståendes kropp, det utesluter jag helt och hållet.
Förhör Maja:
"M: För att det är liksom, ja förutom toan då så är det ju det enda stället som har liksom en
dörr till sig där man kan, ja stänga in någon eller vad man ska säga. Eller i hennes förråd som
är utanför hennes lägenhet, precis utanför.
F: Hon har ett förråd precis utanför sin lägenhet?
M: Mmm.
F: Okej.
BF: Alltså på samma våningsplan?
BF: Okej.
F: Som hör till alla lägenheter eller bara hennes lägenhet, vet du det?
M: Nej jag vet inte riktigt. Allas tror jag inte den hör till men hon har i alla fall tillgång till det.
F: Har du varit där inne någon gång?
M: Ja det har jag.
F: Hur ser det ut liksom det här med ja, hur ser det ut?
M: Eh, alltså det är ändå ganska stort, eh, eh, det är, eh, ja men cementgolv, eh, ja alltså det
står lite grejer där inne men jag minns inte vad det är riktigt.
F: Nej. Är det ett utrymme eller är det avdelat i småbitar om man säger så?
M: Ett.
F: Ett?
F: Och hur kommer Johanna in där?
M: Eh…
F: Är det låst eller är det olåst? Vet du?
M: Nej jag vet inte. Eh, nej det är inget jag tänkt på."
Tingsrätten, förhör Maja (3:40:40 min)
Maja:" [...] Det slutar i alla fall med att jag går och lägger mig och sover inne i hennes förråd då, som är utanför, precis utanför hennes lägenhet."
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Senast redigerad av notknapparen 2023-12-28 kl. 14:39.
Senast redigerad av notknapparen 2023-12-28 kl. 14:39.