2023-12-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Att man fokuserade på detta var för Putin själv erkände öppet att han beordrade bortförandet av barnen.
De övriga ca 100000 krigsbrotten utreds för närvarande och det kommer att läggas till fler åtalspunkter varefter utredningarna blir klara.

Ja, då gick det snabbt att genomföra en internationell efterlysning.
Det kommer mera, mycket mera.
Citera
2023-12-28, 21:03
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Aha, då kan ju Ryssland återlämna Belgorod och Kursk oblast som ju är en historisk del av kärnukraina!

Påtvingat medborgarskap är inte giltigt!

Det finns inget kärnukraina. Ukraina är ett påhittat land. Namnet betyder ungefär gränsbygd från tiden i Tsarryssland. Då talar vi ändå bara om de västra och centrala delarna. De östra delarna är kärnryssland.
Citera
2023-12-28, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Varför det?
Vad är det du argumenterar för?
Att deportera barn till en främmande folkgrupp definieras som folkmord enl folkrätten.
Även andra ryska övergrepp mot Ukraina kan klassifieras som folkmord. Det googlade jag fram på en minut. Fick en definition på första sökresultatet. Men det kanke är ukropropaganda enligt dig?
Edit: jag var sen med svar, andra har redan förklarat. Hoppas du kan ta till dig kommentarerna.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-12-28 kl. 21:09.
Citera
2023-12-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Att man fokuserade på detta var för Putin själv erkände öppet att han beordrade bortförandet av barnen.
De övriga ca 100000 krigsbrotten utreds för närvarande och det kommer att läggas till fler åtalspunkter varefter utredningarna blir klara.
Och anledningen till detta enligt Putin var tydligen att han ville skydda barnen från att bli skadade i kriget? Det skulle ju kunna vara tänkbart. Vi får väl se längre fram när kriget avklingat då kommer mycket att komma fram.
100 000 krigsbrott låter som att domstolen i Haag har fullt upp i 10 år till.
Då lär de inte hinna med att åtala Netanayu heller.
Läste nånstans att även ryssarna tänker inrätta krigstribunaler där politiker i Ukraina och i Väst kommer att bli åtalade för krigsbrott.
Huruvida andra länder kommer att förhålla sig till detta lär framtiden utvisa.
Varken USA, Ukraina eller Ryssland är för övrigt medlemmar i ICC eftersom det är frivilligt.
Tycker det vore rimligare om det fanns en "domstol" i FN istället eftersom alla länder är med där.
Citera
2023-12-28, 21:07
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Så eftersom Finland är en historisk del av Sverige så kan vi dela ut svenska pass till tex ålänningarna och sedan använda det som argument för att invadera och terrorisera Finland?

Det är väl egentligen bara Åland i så fall som Sverige kan beteckna som kärnsvenskt och jämförbart med Donbass. En annan invändning är att finnar trots allt är en egen distinkt etnisk grupp. Ukrainare och ryssar är i alla relevanta avseenden samma folk och delar helt historia.
Citera
2023-12-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Obegriplig jämförelse. Donbass är historiskt en del av kärnryssland. Nu är dessutom alla i Donbass ryska medborgare.

En majoritet av befolkningen i Donbass är etniskt Ukrainare och inte Ryssar.
Ryssar utgör 38% av befolkningen. Många av dessa ryssar blev dit flyttade under Stalintiden.
Citera
2023-12-28, 21:10
Medlem
Citat:
Anklagelserna som lyfts mot ryssarna kommer faktiskt från Ukrainas regering.
Frågan är varför inte "Bucha" och liknande inte lyftes som är så vidriga jämförelsevis?
Om det är så att juristerna i Haag inte drev detta kan det bara bero på två saker:
att det saknas tillräckliga bevis eller på att Ukraina inte lyfte saken till domstolen.
Jag har faktiskt reagerat på detta tidigare och det finns ingen anledning att jag inte skulle bry mig om det.
Du kan inte ge mig logiskt svar på detta eftersom du inte är insatt så vi parkerar den diskussionen tillsvidare.
Framtiden lär utvisa.

Vilken drivning.
Det är inte Ukraina som lyfter saker till Haag. Är du alldeles rysk, människa,,?
Butja är ett av det mest vidriga krigsbrottet i världshistorien. Försök inte!
Eftersom de ryska krigsbrotten där vsr så mångs och vidriga tar det en tid att utreda ALLA dessa. Tar lite tid bara.
Citera
2023-12-28, 21:14
Medlem
Citat:
Det är väl egentligen bara Åland i så fall som Sverige kan beteckna som kärnsvenskt och jämförbart med Donbass. En annan invändning är att finnar trots allt är en egen distinkt etnisk grupp. Ukrainare och ryssar är i alla relevanta avseenden samma folk och delar helt historia.

Det är större skillnad på Ryssar och Ukrainare än Svenskar, Norrmän och Danskar. Ändå ifrågasätter vi exempelvis inte Norges rätt att existera.
Citera
2023-12-28, 21:18
Medlem
Citat:
Och anledningen till detta enligt Putin var tydligen att han ville skydda barnen från att bli skadade i kriget? Det skulle ju kunna vara tänkbart. Vi får väl se längre fram när kriget avklingat då kommer mycket att komma fram.
100 000 krigsbrott låter som att domstolen i Haag har fullt upp i 10 år till.
Då lär de inte hinna med att åtala Netanayu heller.
Läste nånstans att även ryssarna tänker inrätta krigstribunaler där politiker i Ukraina och i Väst kommer att bli åtalade för krigsbrott.
Huruvida andra länder kommer att förhålla sig till detta lär framtiden utvisa.
Varken USA, Ukraina eller Ryssland är för övrigt medlemmar i ICC eftersom det är frivilligt.
Tycker det vore rimligare om det fanns en "domstol" i FN istället eftersom alla länder är med där.

Du hör väl själv hur det låter,?
Efter att från dag 1 av den fullskaliga invasionen av Ukraina terrorbombat landet. Skolor dagis sjukhus barnhem bostäder bibliotek ambulanser äldreboende konserlokaler råddningstjänst osv.
Trovärdighet 0.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Vilken drivning.
Det är inte Ukraina som lyfter saker till Haag. Är du alldeles rysk, människa,,?
Butja är ett av det mest vidriga krigsbrottet i världshistorien. Försök inte!
Eftersom de ryska krigsbrotten där vsr så mångs och vidriga tar det en tid att utreda ALLA dessa. Tar lite tid bara.
Du tycks ha glömt bort "Förintelsen".
Eller folkmorden i Vietnam osv osv
Butja tycker jag absolut att ICC ska ta upp och jag fattar fortfarande inte varför de inte gjort det?
Men ingen här verkar insatt i domstolens arbete ser jag så jag parkerar frågan.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Det finns inget kärnukraina. Ukraina är ett påhittat land. Namnet betyder ungefär gränsbygd från tiden i Tsarryssland. Då talar vi ändå bara om de västra och centrala delarna. De östra delarna är kärnryssland.

Där har du fel ryZZ som du är....

Snarare så att delar av ryZZland inklusive Leningrad tex ska tillhöra Kiev. Så bara att lämna tillbaka de områdena till Kiev.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27
Citera
2023-12-28, 21:20
Medlem
Inhale82s avatar
Ukraina är skitnöjda med det Svenska Archersystemet verkar det som.
Man blir ju alldeles varm inombords alltså, kul att se underverket in action.

"It works without failure, it is very accurate, very accurate!
It could fire 21 shots in less than 3 minutes"

https://www.youtube.com/watch?v=6g9d_tvH9nU

Vad tycker trådens Svenska Rysstroll om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in