2023-12-28, 18:20
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
I nuläget känns det som att världen skulle behöva den glädje en utslagen Krechbro skulle sprida.
Dock lättare sagt än gjort.

Precis, det kräver avancerad planläggning och förstklassig intel - men det har ju Ukraina tillgång till!

Ska fira med ett extra glas skumpa när bron rasar ner i havet!
Citera
2023-12-28, 18:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bästa intervjun på länge av "1420"...

83 årig dam utan spärrar säger precis vad hon tänker. RyZZar är helt förslavade o det är värre nu än under Sovjetunionen.

https://youtu.be/h_LMdoCuSRM?si=myHU0VZQNbpD7ohn
Härlig kärring som genomskådat landet och dess befolkning!
Ett totalt hjärntvättat och passiviserat folk!
Citera
2023-12-28, 18:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du har såklart 100% fel igen, alla västliga underrättelsetjänster var helt på det klara med vad som skulle ske .
Jag sa också att putler skulle invadera.

Är du öht medveten om nånting från det verkliga livet?

Var svensk underrättelsetjänsten det? Jag vill minnas att de var väldigt osäkra i frågan.
Citera
2023-12-28, 18:29
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Var svensk underrättelsetjänsten det? Jag vill minnas att de var väldigt osäkra i frågan.
Svensk underrättelsetjänst sa väl varken bu eller bä offentligt men eftersom amerikanska underrättelsetjänsten visste säkert flera månader innan kan vi utgå ifrån att dom blivit informerade.
Många svenska underrättelse-experter var ju tidigt ute och varnade vad som skulle hända.
Senast redigerad av RealTide 2023-12-28 kl. 18:32.
Citera
2023-12-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Jag tror att Ryssarna ser det som att de har fått bedriva eftergiftspolitik i 20år och nu var måttet rågat.
Skytteltrafik till Ryssland innan kriget var det inte tal om. Tvärtom så hånades deras ”security concerns”. Man är felinformerad om man tror att väst var positiv till förhandling med Ryssland.

Skulle du kunna nämna en eftergift som Ryssland gjort? Bara en enda. Tack på förhand. (Att bara besätta Sydossetien och inte hela Georgien är inte att betrakta som en eftergift.)

Självklart så hånas deras "security concerns" när de kräver att andra länder ska uteslutas ur organisationer de är medlemmar i och andra länder ska anpassa sin politik till ryssarnas krav. Ryssland skulle själva aldrig acceptera sådana krav, och kommer man då med krav på andra så kan man inte räkna med att det kommer att bli populärt.

Hade Ryssland velat bli tagna på allvar hade man ju istället t ex kunnat föreslå ett globalt förbud mot alla organisationer som innebär militärt samarbete. Ett sådant förslag, som också hade inneburit en påverkan på Ryssland, hade varit svårare att avvisa.
Citera
2023-12-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

De var inte ”osäkra i frågan”. Det som var ovanligt denna gång var att GB och USA gick ut med sitt underrättelseläge, något som väl aldrig har hänt tidigare. Västliga stater (vissa av oss) samarbetar om underrättelser i tämligen hög utsträckning så den totala bilden var tydlig månader innan Putin gav order om invasionen.

Redan i början av januari 2022 tillfördes tex Gotland skarpa förband som sedan stannat kvar efter övningen.

Tillräckligt många av oss var med i matchen där under hösten 2021 för att minnas både hur snacket gick och hur verkligheten såg ut när det gäller Rysslands krig mot Ukraina - som startade 2014.
Citera
2023-12-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du har såklart 100% fel igen, alla västliga underrättelsetjänster var helt på det klara med vad som skulle ske .
Jag sa också att putler skulle invadera.

Är du öht medveten om nånting från det verkliga livet?

Jag trodde inte att Putin skulle invadera fram till ”erkännandet” av Luhansk och Donetsk eftersom en invasion skulle bara extremt negativ för Ryssland. Det visade sig dock att Putin brydde sig ännu mindre om det ryska folket än jag trodde.
Citera
2023-12-28, 18:49
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag trodde inte att Putin skulle invadera fram till ”erkännandet” av Luhansk och Donetsk eftersom en invasion skulle bara extremt negativ för Ryssland. Det visade sig dock att Putin brydde sig ännu mindre om det ryska folket än jag trodde.

Många har glömt de händelser som föregick invasionen.
Jag och många andra pekade på putlers vikande opinionssiffror , att starta ett nytt krig skulle lyfta honom , propaganda om det starka ryssland.
Det sket sig rejält när den planerade 3-dagars operationen nu snart pågått i 2 år..
Kvar finns ett utskrattat ryssland och alla retarderade vatniks som vi måste stå ut med.
Citera
2023-12-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det räknas som folkmord! Vilket Putin nu är internationellt efterlyst för.
Då han var lika korkad som du så har han tillochmed erkänt det hela genom en skriftlig presidentorder.
Blir svårt för krigsförbrytaren att slingra sig ur detta….
Nej Putin är inte efterlyst för folkmord däremot krigsbrott.
Citera
2023-12-28, 18:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
En sak är säker, under liknande provokation och motsvarande situation hade USA eller Kina angripit för längesen. Om du som stormakt inte är beredd att försvara dina ståndpunkter med våld är du snart ingen stormakt. Det var detta som testades och synades…

Det finns ingen provokation. Det ingår i den ryska förljugna propagandan att hävda det, i syfte att rättfärdiga ett olagligt angrepp på en självständig stat, med målet att stjäla landområden från det landet. En ren kriminell stöld alltså.

USA må ha startat ett och annat krig genom åren, men de startar inte krig i syfte att annektera och stjäla landområden från andra stater för att utöka sitt eget land med nya delstater. Det var länge sedan USA gjorde en "land grab" med militärt våld.

Man ser att Ryssland fejkar sina krigsorsaker då de hittar på och framför den ena galnare krigsorsaken efter den andra. "Nazism". "Satanism". "Folkmord". "Biolabb". Och annat egendomligt.

Man kan inte se på Ryssland som en stat i traditionell mening. Utan Ryssland är ett geografiskt område där ett gäng grova kriminella blivit så starka att de tagit makten i ett helt land. Vi ser ju sådana tendenser i vissa av våra städer där en våldsam maffia är verksam, med tentakler ända upp till politisk nivå. I Ryssland har de lyckats nå toppen och tagit kontrollen över landets militär.

Ryssland är helt enkelt en maffiastat, där Putin är maffialedaren. Efterlyst för brott är han också. För grova brott. I 123 länder.

Citat:
Putin efterlyst i 123 länder för krigsbrott

https://www.europaportalen.se/2023/03/putin-efterlyst-i-123-lander

Förhoppningsvis kan han gripas så småningom, som de flesta andra grova kriminella.
Citera
2023-12-28, 18:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nej Putin är inte efterlyst för folkmord däremot krigsbrott.
Ja folkmord är ett krigsbrott.
Citera
2023-12-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja folkmord är ett krigsbrott.
Nej han är inte efterlyst för folkmord enbart krigsbrott.
Folkmord är något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in