2023-12-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Ritningarna kan vara gamla, och som du skrivit finns det nog plats för att ställa upp ett lik i en matta.

Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Haha! Teorin om att T skulle ha rullats in i någon matta och ställts upp i förrådet är ju så barnslig och dum så ingen (förutom ett par stycken i tråden) kan ta det på allvar.
Förrådet är uteslutet då ett lager av damm täckte golvet, det är klarlagt.

Ingenting är klarlagt när det kommer till påhitt eller bortförklaringar, för att få Majas story att gå ihop!

Maja kan ha hört bråket, men av rädsla låg hon kvar. Trots att hon timmen innan hoppade in utan att blinka.
M frågade inte vad som hade hänt för hon förstod ändå.
Sms t som J skickade till den ovetandes M var bara ett vanligt nonsens mess som ungdomar normalt skickar till varandra.
M kan ha suttit inne på den mörka toan i 20 min med liket utan att ha upptäckt det. Just det, hon svepte samtidigt med telefonen i luften i 5 min eftersom den visade rörelser.
J köpte hamburgaren till M , så hon skulle få energi till att bära kroppen.
J bad inte M att hålla tyst om vad som hänt, för hon var säker på att hon skulle hålla tyst eller ljuga.

Viljan att urskulda Maja, och göra henne till en hjälte har inga gränser!
Citera
2023-12-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
En teori är att Johanna tänkt göra sig av med kroppen helt utan Majas vetskap, att hon gömde den där medan hon gjorde sig av med bevis. Men hon blev påkommen och drog till med donkenstoryn och klarade inte av att få ner kroppen själv.

Jag kan inte tro att Johanna skulle ha kunnat bära bort kroppen på egen hand, Maja måste ha hjälpt till från början (även om hon inte var delaktig i själva mordet). Däremot har du nog en poäng i att de kunde ha placerat kroppen i förrådet för att lättare kunna städa bort spår och bevis.
Citera
2023-12-28, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelinglin
Jag kan inte tro att Johanna skulle ha kunnat bära bort kroppen på egen hand, Maja måste ha hjälpt till från början (även om hon inte var delaktig i själva mordet). Däremot har du nog en poäng i att de kunde ha placerat kroppen i förrådet för att lättare kunna städa bort spår och bevis.
Jag tror att Johanna drog in kroppen i en matta.
Lägenhetsdörren och förrådsdörren öppnas mot varandra och sträckan blir mycket kort dra från badrummet och ut i förrådet.
Citera
2023-12-28, 12:14
Medlem
Citat:

Snälla, glöm förrådet! Det är uteslutet av flera skäl.

Nr1. En GM flyttar inte tillfälligt en kropp från ett säkert (sin egen lägenhet med lås) till ett allmänt (en dörr utan lås) utrymme där vem som helst kan traska in och hitta det.

Nr2 En GM släpar inte ut en kropp när det ett par minuter innan varit aktivitet i trapphuset.

Nr3 En kriminaltekniker undersökte förrådet första gången 2 dagar efter mordet. En kompletterande undersökning gjordes dom närmsta veckorna efter mordet och det fanns då ett tjockt lager damm.
Senast redigerad av Heretic77 2023-12-28 kl. 12:17.
Citera
2023-12-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Nr1. En GM flyttar inte tillfälligt en kropp från ett säkert (sin egen lägenhet med lås) till ett allmänt (en dörr utan lås) utrymme där vem som helst kan traska in och hitta det.

Nr2 En GM släpar inte ut en kropp när det ett par minuter innan varit aktivitet i trapphuset.

Nr3 En kriminaltekniker undersökte förrådet första gången 2 dagar efter mordet. En kompletterande undersökning gjordes dom närmsta veckorna efter mordet och det fanns då ett tjockt lager damm.
Hur fungerar det egentligen när man flyttar döda .. blir det inte muskelavslappning (kroppen hanterar avföring, kiss) och sedan rigor mortis ?
Kan inte riktigt det där.. men om någon kan.
Citera
2023-12-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Hur fungerar det egentligen när man flyttar döda .. blir det inte muskelavslappning (kroppen hanterar avföring, kiss) och sedan rigor mortis ?
Kan inte riktigt det där.. men om någon kan.

Vissa muskler drar ihop sig medans andra släpper helt. Ringmuskeln släpper helt, men det behöver inte komma ut något ändå. Beror på vad som finns i tarmarna och mängden urin i blåsan.

Likstelhet startar inte första timmen, vilket är den aktuella perioden om förrådet ska diskuteras. Så kroppen har varit helt avslappnad och väldigt svårhanterlig. Givetvis omöjlig att ställa upp!
Citera
2023-12-28, 12:32
Medlem
Citat:
Vissa muskler drar ihop sig medans andra släpper helt. Ringmuskeln släpper helt, men det behöver inte komma ut något ändå. Beror på vad som finns i tarmarna och mängden urin i blåsan.

Likstelhet startar inte första timmen, vilket är den aktuella perioden om förrådet ska diskuteras. Så kroppen har varit helt avslappnad och väldigt svårhanterlig. Givetvis omöjlig att ställa upp!
Precis tack för klarhet
Citera
2023-12-28, 12:32
Medlem
Citat:

Man kan inte rationellt döma så definitivt i så allmänna termer, det är inget brädspel det handlar om med regler som gäller i alla tider och i alla sammanhang världen över. Det kan visst tänkas att kroppen placerades *mycket tillfälligt* i förrådet medan bevis och spår städades bort.

Vissa människor skulle aldrig göra något sådant, eftersom de tar hänsyn till riskerna. Andra människor är psykopater (Johanna!), och psykopater brukar ta större risker än andra. Sedan finns det en tredje typ av människor som bara är korkade och omdömeslösa (både Johanna och Maja). Jag uppfattar Johanna som en korkad och omdömeslös psykopat.
Citera
2023-12-28, 12:37
Medlem
Citat:
Man kan inte rationellt döma så definitivt i så allmänna termer, det är inget brädspel det handlar om med regler som gäller i alla tider och i alla sammanhang världen över. Det kan visst tänkas att kroppen placerades *mycket tillfälligt* i förrådet medan bevis och spår städades bort.

Vissa människor skulle aldrig göra något sådant, eftersom de tar hänsyn till riskerna. Andra människor är psykopater (Johanna!), och psykopater brukar ta större risker än andra. Sedan finns det en tredje typ av människor som bara är korkade och omdömeslösa (både Johanna och Maja). Jag uppfattar Johanna som en korkad och omdömeslös psykopat.
omdömeslös psykopat .. "careless" med andra ord och när var Johanna riktigt nöjd med något.
Samt när var hon riktigt förälskad eller riktigt glad.

Jag tror hon saknar det där folk kallar fingertoppskänsla och känsla för tid och rum.
Helt enkel burdus och mycket "bara jag, jag - jag. ingen annan finns".

Det började gissningsvis när hon var 7år och fick hästen som ett plåster på såret (Vad nu det var)
Citera
2023-12-28, 12:42
Medlem
Citat:

Visserligen finns det undantag, och man kan inte helt utesluta. Men tidigare beteende och statistik från liknande situationer är en god hjälp, och berättar vad som är ett förväntat beteende.

I just detta fallet finns det väldigt mycket som avviker från det förväntande beteendet (om man går på Majas story). Så mycket så det blir helt osannolikt enligt mig.

Spiken i kistan för förrådsteorin borde ändå vara kriminalteknikens pm där han själv utesluter att en kropp legat där.
Citera
2023-12-28, 12:46
Medlem
Citat:

Välkommen till tråden!
Johanna uppger i förhör att hon ensam drog ut Tove från badrummet till hallen. Så i teorin hade hon nog kunnat dra någon meter till. Avståndet från Johannas dörr till vindsförrådet är väl ca 1 m. Även i skogen menar Johanna (samt Maja) att Johanna släpade kroppendet mesta själv. Maja lyste med ficklampa. Så i teorin hade det nog varit möjligt för Johanna att dra kroppen till förrådet även om det kanske inte var så det gick till. Uppskattningsvis är väl det olåsta vindsförrådet ca 5-6 kvm. Vet ej det exakta måttet.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-12-28 kl. 12:58.
Citera
2023-12-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
En teori är att Johanna tänkt göra sig av med kroppen helt utan Majas vetskap, att hon gömde den där medan hon gjorde sig av med bevis. Men hon blev påkommen och drog till med donkenstoryn och klarade inte av att få ner kroppen själv.

Dina små hjärnspöken dansar tango

Fröken Janss*n hade inte tänkt att göra sig av med den då avlidna flick-kroppen på helt egen hand ... då hade hon aldrig involverat sin likasinnade kamrat Fröken Hellm*n med början ifrån nattklubben "Nöjet" och sedan därefter hem till hennes lägenhet.

Om sådant fallet hade varit, så hade Fröken Janss*n och den 21-åriga flickan T*ve T*nnies gått hem till lägenheten utan sällskap med Fröken Hellm*n.

Två likasinnade kamrater, hade med största sannolikhet sagt i förväg planerat hur det hela skulle gå till och hur de tvenne fröknarna skulle gå till väga, båda kamraterna hade agg och tyckte mycket illa om den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

Hade Fröken Janss*n och vid det aktuella tillfället velat få bort den då avlidna flick-kroppen från sin lägenhet på helt egen hand utan hjälp från annan person, så hade hon i sådant fall klarat ut av det själv.

Du skall få en liten fråga av mig att svara på om du finner ett intresse för frågan.

Strax utanför Fröken Janss*n:s sovalkov stod en svart orgel med tillhörande sittpall, strax bortom orgeln stod ett skoställ i trä med tre stycken skohyllor, det fanns tre par skor placerade på den översta skohyllan och, det fanns två par skor på den mittersta skohyllan samt fyra par skor på den nedersta skohyllan.

Frågan: Vems skor fanns vid det aktuella tillfället på den mittersta skohyllan och sett längst till höger ?

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in