Är, som jag sett då vissa fått böter, olagligt att inte vara skriven där men bor men följande är att jag sålt min bostad. Tillträde kommande månadsskifte. Nästa bostad får jag tillträde till om ett par månader. Under tiden kommer jag resa och de veckor jag är i Sverige bo på hotell. Ringt Skatteverket men en helvetes kö. FB brukar vara snabbare på att veta råd
Läst på Skatteverket att man då skall skriva sig hos familj, vän eller liknande. Vill inte skriva mig hos någon annan, inte deras sak att jag inte har bostad. Kan teoretiskt skriva mig i något av husen jag hyr ut men då stämmer inte det med reglerna, i och med att jag faktiskt inte bor där. Underligt att Skatteverket uppmanar till folkbokföringsbrott.
Det skall tydligen gå att folkbokföra sig "på kommunen" men det verkar mer vara att någon annan anmäler att en person inte är bosatt på deras adress. Kan tro det tillkommit efter att kriminella folkbokför sig på random adress.
Citat:
Från och med den 1 september 2022 kan Skatteverket tillfälligt folkbokföra en person på kommunen om hens nuvarande folkbokföringsadress sannolikt är felaktig och det leder till besvär för någon annan som äger, hyr, eller är folkbokförd på samma fastighet eller lägenhet. Detta gäller medan vi utreder personens rätta folkbokföringsadress.
https://www.skatteverket.se/privat/f...5408414f3.html
Kan ge fan i att anmäla flytt men köparen lär inte bli glad om jag fortfarande är skriven i bostaden jag sålt.
Hur fan gör jag?