2023-12-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Alla fyra hjulen? Det är alltså någon antisladd som kliver in?
Du behöver inte röra fotpedalen för att dra in eller släppa elektrisk handbroms om du gör det i fart. Det är bara när du står stilla som du måste hålla ner bromspedalen för att släppa handbromsen.

Det finns någon form av "Hold"-funktion på vissa bilar, håller bilen still med läge "D" ilagt, den påverkar alla fyra hjulen. Det som kallad elektrisk handbroms är i sig en mekanisk påverkan som påverkar två hjul, vanligtvis de bakre.
Citera
2023-12-27, 19:16
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Nej det är parkeringsbroms och hur den fungerar när bilen är i rullning.
Om bilen står stilla när parkeringsbromsen aktiveras verkar den endast på bakhjulen. Om aktiveringen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, d.v.s. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.

Är du säker att den funktionen gäller ALLA bilar med elektrisk handbroms?
Det låter ganska avancerat att knappen vet om den ska aktivera det hydrauliska systemet eller elmotorerna på bromsoken bak. Jag är tveksam att den tekniken fanns 2001 när elektrisk handbroms kom?

Citat:
När ZF Aftermarket under varumärket TRW lanserade den första elektriska parkeringsbromsen (EPB) 2001 ansågs den vara en exklusiv lösning, reserverad för lyxbilstillverkare.

https://www.motormagasinet.se/article/view/866386/elektrisk_parkeringsbroms_epb_fran_trw_en_framtids losning_som_faststallde_en_ny_standard

Oavsett så är elektrisk handbroms ett sidospår då TS inte har sagt att denne har det på sin bil.
Citera
2023-12-27, 19:17
Medlem
Citat:
Nej det är parkeringsbroms och hur den fungerar när bilen är i rullning.
Om bilen står stilla när parkeringsbromsen aktiveras verkar den endast på bakhjulen. Om aktiveringen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, d.v.s. bromsen verkar på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla.

Är väl olika på olika bilar. Våran beter sig precis som förväntat när bromsen går i.
Citera
2023-12-27, 19:26
Bannlyst
Citat:
Är du säker att den funktionen gäller ALLA bilar med elektrisk handbroms?
Det låter ganska avancerat att knappen vet om den ska aktivera det hydrauliska systemet eller elmotorerna på bromsoken bak. Jag är tveksam att den tekniken fanns 2001 när elektrisk handbroms kom?

Oavsett så är elektrisk handbroms ett sidospår då TS inte har sagt att denne har det på sin bil.
Lika säker som när du inte visste parkeringsbroms fanns på framhjulen….
Citera
2023-12-27, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Är väl olika på olika bilar. Våran beter sig precis som förväntat när bromsen går i.
Vad är förväntat och vilken bil har du?
Citera
2023-12-27, 19:32
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Lika säker som när du inte visste parkeringsbroms fanns på framhjulen….

Det är extremt ovanligt, lyckades googla fram att nån fransk skitbil har det.
Jag har ägt över 30 bilar och skruvat i minst lika många till och har aldrig någonsin sett det.

Elektrisk handbroms som går sladda med har jag själv testat flera gånger, men det är så länge sedan att jag inte vågar uttala mig om vilka modeller det var. Funktionen du pratar om låter som nåt som kommit de sista 5-10 åren.
Citera
2023-12-27, 19:56
Medlem
Citat:
Jag har ägt över 30 bilar och skruvat i minst lika många till och har aldrig någonsin sett det.

Elektrisk handbroms som går sladda med har jag själv testat flera gånger, men det är så länge sedan att jag inte vågar uttala mig om vilka modeller det var. Funktionen du pratar om låter som nåt som kommit de sista 5-10 åren.
Handbroms som tar på framhjulen är inte vanlig längre, men fanns på ett flertal bilmodeller tidigare, exempelvis:
Saab 99 samtliga årsmodeller.
Saab 90 samtliga årsmodeller.
Saab 900 1979 till 1987.
Alfasud samtliga årgångar.
Citroën GS samtliga år.
Citera
2023-12-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Handbroms som tar på framhjulen är inte vanlig längre, men fanns på ett flertal bilmodeller tidigare, exempelvis:
Saab 99 samtliga årsmodeller.
Saab 90 samtliga årsmodeller.
Saab 900 1979 till 1987.
Alfasud samtliga årgångar.
Citroën GS samtliga år.

På Citroen C5 med.
Citera
2023-12-27, 20:44
Bannlyst
Citat:

Du kanske borde meka lite och bredda ditt bilintresse. En gammal 740 räcker inte långt
Citera
2023-12-27, 20:59
Medlem
Citat:
Vad är förväntat och vilken bil har du?

Att bakhjulen låser sig (och inget annat) Mazda MX-30. Tror Camaron funkar likadant, svårt att tänka mig nått annat men inte provat.
Citera
2023-12-27, 21:15
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Du kanske borde meka lite och bredda ditt bilintresse. En gammal 740 räcker inte långt

Aldrig någonsin skruvat i en 740.. dock v70n för att prata Volvo samt några andra märken som: Volkwagen, Opel, Audi, Ford, Hyundai, Saab, Toyota, BMW, Fiat etc. Franska bilar skulle jag inte ta i med tång och Saab 90/99/900 (som nämndes kring handbroms på framhjulen) existerar knappt längre på allmän väg.
Citera
2023-12-27, 21:20
Bannlyst
Citat:
Aldrig någonsin skruvat i en 740.. dock v70n för att prata Volvo samt några andra märken som: Volkwagen, Opel, Audi, Ford, Hyundai, Saab, Toyota, BMW, Fiat etc. Franska bilar skulle jag inte ta i med tång och Saab 90/99/900 (som nämndes kring handbroms på framhjulen) existerar knappt längre på allmän väg.
Du måste ju vara purung om du aldrig mekat 740.. Finns ungefär 20.000 registrerade 900 i landet vilket är en hel del du missat att skruva på. Men du verkar ju inte så kunnig ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in