2023-12-26, 17:50
Medlem
rovmuns avatar
När jag vill göra en handvromssladd så brukar jag koppla ur och dra i handbromsen och sängs lite.
Hur gör man det med en bil som har automatlåda? Ska man ställa den i N ( blir inte lika enkelt att koppla tillbaka ) eller kan man ligga kvar i D?
Citera
2023-12-26, 18:14
Medlem
Mm, stämmer att ts köpt en flickbil men fjollorna i staterna klarar det med sina?
Citera
2023-12-26, 18:18
Medlem
Rechargeds avatar
Vad är problemet? Drar du handbromsen lär du ha en framhjulsdriven bil, handbromsen låser bakhjulen. Finns ingen anledning att frikoppla bara för att du drar handbromsen, fortsätt gasa istället.
Citera
2023-12-26, 18:23
Medlem
Bara ryck i handbromsen med D i.
Citera
2023-12-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
När jag vill göra en handvromssladd så brukar jag koppla ur och dra i handbromsen och sängs lite.
Hur gör man det med en bil som har automatlåda? Ska man ställa den i N ( blir inte lika enkelt att koppla tillbaka ) eller kan man ligga kvar i D?

Låter den vara kvar i "D" eller annat läge som driver framåt.
Säkerställ först att handbromsen tar på bakhjulen!
Citera
2023-12-26, 18:37
Medlem
Driver den bak blir det väl inte så bra?
Citera
2023-12-26, 18:38
Medlem
Lär vara svårt på de flesta bilar numera. Parkeringsbromsen hanteras med en liten knapp oftast. Vissa något äldre bilar har en pedal längst till vänster för samma syfte, andra en krycka under panelen. De senare hittar du främst på museibilar dock.
Citera
2023-12-26, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Vad är problemet? Drar du handbromsen lär du ha en framhjulsdriven bil, handbromsen låser bakhjulen. Finns ingen anledning att frikoppla bara för att du drar handbromsen, fortsätt gasa istället.
Finns modeller där handbromsen låser framhjulen….
Citera
2023-12-26, 21:54
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Klart du kan ligga kvar i D, släpp bara gasen och ryck i kryckan. Det stora problemet med att göra handbromssladdar idag stavas ju automatisk p-broms, funkar inte att göra som förr i tiden längre.
Citera
2023-12-26, 22:20
Medlem
Det är väl ändå inte förhistoriska bilar som fortfarande har krycka? Många bilar från 05-07 har väl det iaf? Men ja är man van vid bilar som är 2-3 år finns det väl inte..
Citera
2023-12-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är väl ändå inte förhistoriska bilar som fortfarande har krycka? Många bilar från 05-07 har väl det iaf? Men ja är man van vid bilar som är 2-3 år finns det väl inte..
Krycka att dra i finns nog inte på en bil från 70-talet eller nyare. Alltså den modell som exempelvis fanns på Opel Rekord P2 (61-62).
Citera
2023-12-27, 01:58
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Finns modeller där handbromsen låser framhjulen….

I så fall är automatlådan TS minsta problem för att göra en handbromsvändning..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in