Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Rysk Z-bloggare spekulerar om att UAF försöker slå ut ryssens transportfartyg för att sen slå till mot bron och göra Krym i princip strandsatt. Bluesky har börjat ta fart ordentligt nu sen det blev öppet att läsa.
https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3khjszsbzg42y
Ska man köra NATO-doktrin gäller det till att äga luften. Jag tror att Ukraina avstår från vanliga offensiver tills det att de fått den västerländska utrustning de behöver för kompetent luftstrid.
Detta tyvärr för att man överskattade vad förra våroffensiven skulle resultera i.
Vad de dock har börjat göra är att sakta sätta igång och avverka ryskt AD och i det ingår även marina plattformar och tvinga Ryska marinen att fortsätta sätta sig i säkerhet ännu mer österut.
Just nu verkar det vara svårt för ryskt flyg och rysk marin att verka i konfliktområdet. Det skapar en liten lättnad i bördan för Ukraina men eftersom ryssen aldrig verkar sluta respawna orcher så måste man nå en ännu högre nivå av överlägsenhet i luften för att framgångsrikt kunna anfalla och ta tillbaka sina territorier.
Jag tror inte att bron är ett lätt mål att slå ut. Realisten i mig säger att det kräver för mycket resurser.
Nu är jag ju tryggt bakom en dator men om jag var Ukraina så skulle luften vara nästa domän för mig att försöka erövra. Sjöstriden är egentligen redan vunnen.
Detta är relativt realistiskt om Ukraina får F16 med senare mod/radar och rätt vapen till dessa.
Jag har sagt det förut här: Ryssland kan ställa om och skita ur sig T-72or i snabbare takt än de avverkas. Allt annat är bara hoppfulla fantasier. Vad de inte kan göra är att skita ur sig SU-30 och SU-34or i samma takt som de avverkas.