2023-12-27, 18:05
Medlem
Klart att spelar dom döda måste man använda drönaren för att döda eller skada. Men har man skadat dom en gång är det slöseri att släppa ytterligare en laddning.

Det är bättre att låta dom ligga där. Ryzzland kommer ändå inte att kunna använda så svårt skadade soldater.

Dom är inte värda någon barmhärtighet. Deltar man i ett brottsligt krig är man en brottsling.

Vi kunde ha sluppit denna skiten-
Citera
2023-12-27, 18:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Jo jag vet dom skulle få det , om dom nu gör det och dom kommer till användning är det en annan femma . Varför man visar Ace combat från 2014 fattar jag inte, ger ingen bra intryck iaf
Vem som helst kan lägga upp bilder ju. Just denna "konstgjorda" bilden var gjord av ett företag som sålde kläder.

Kom precis ett nytt rykte.

Citat:
F-16 may already be in Ukraine, writes Newsweek.
The publication, citing its own sources in the US government, reports that it is likely that Ukraine has already received the first batch of the promised F-16
We are waiting for official information .

https://t.me/c/1520720040/25191
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-12-27 kl. 18:07.
Citera
2023-12-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Rysk Z-bloggare spekulerar om att UAF försöker slå ut ryssens transportfartyg för att sen slå till mot bron och göra Krym i princip strandsatt. Bluesky har börjat ta fart ordentligt nu sen det blev öppet att läsa.

https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3khjszsbzg42y
Intressant, tack!
Jag tror att denna ryska militärbloggare gör en bra och nästan korrekt analys.
Läser läget bra. Trovärdigt.
Ryska militärledningen med Shoigun i spetsen har mycket att lära här.
Men,
Tror att Shoigun, Duman, Oligarkerna med flera i Ryska ledningen sitter på så höga hästar att de inte ens hör vad denna militärbloggare skriver.
Jag skrev för någon vecka sedan att det nu är hög tid för ryssarna med medlöpare att packa och dra hem till moder ryssland.
Nu är det snart försent.
Citera
2023-12-27, 18:08
Medlem
Citat:
Vem som helst kan lägga upp bilder ju. Just denna "konstgjorda" bilden var gjord av ett företag som sålde kläder.

Kom precis ett nytt rykte.

https://t.me/c/1520720040/25191

Självklart att dom är i Ukraina, amerikanska piloter också
Citera
2023-12-27, 18:16
Medlem
Hur svårt är det för ryssar att desertera - det är ju bara att lägga sig på marken o spela död - '
när det blir mörkt går man framåt eller i sidled om nu de egna vaktar desertörer bakom
Citera
2023-12-27, 18:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
När Ukrainas försvar kollapsar så är det bara att promenera in. Jag tror inte ryssen är intresserade av västra Ukraina, men Ukraina som stat kommer i allt väsentligt att upphöra att existera utan västligt stöd, och om Ryssland tar Odessa och skär av tillgången till Svarta havet.

Det är ju inte säkert att Ukrainas försvar kollapsar helt och hållet. Delar kan kollapsa som artilleri och stridsvagnar till följd av materialbrist/ammunitionsbrist. Men Ukraina kan försvara sig med lätta vapen som granatkastare, pansarvärnsrobotar etc., precis som Tjetjenien gjorde framgångsrikt. Och Ukraina är som sagt avsevärt större med flera stora städer som skulle kosta enorma resurser att inta om ukrainarna väljer att försvara sig.

Nu kanske jag har fel, men jag får intrycket av att du är en pro-rysk debattör. Hur kommer det i så fall sig om man får fråga. Beror det på att ni ser att Rysslands rätt att ha trygga gränser står över grannländernas självbestämmande rätt, eller beror det på händelser som har rapporterats i rysk media tex den hemska nyheten om att europeiska stater/organisationer ägnar sig åt att köpa ukrainska barn för att skörda dem på organ som fått dig att välja sida?
Citera
2023-12-27, 18:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Rysk Z-bloggare spekulerar om att UAF försöker slå ut ryssens transportfartyg för att sen slå till mot bron och göra Krym i princip strandsatt. Bluesky har börjat ta fart ordentligt nu sen det blev öppet att läsa.

https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3khjszsbzg42y

Ska man köra NATO-doktrin gäller det till att äga luften. Jag tror att Ukraina avstår från vanliga offensiver tills det att de fått den västerländska utrustning de behöver för kompetent luftstrid.

Detta tyvärr för att man överskattade vad förra våroffensiven skulle resultera i.

Vad de dock har börjat göra är att sakta sätta igång och avverka ryskt AD och i det ingår även marina plattformar och tvinga Ryska marinen att fortsätta sätta sig i säkerhet ännu mer österut.

Just nu verkar det vara svårt för ryskt flyg och rysk marin att verka i konfliktområdet. Det skapar en liten lättnad i bördan för Ukraina men eftersom ryssen aldrig verkar sluta respawna orcher så måste man nå en ännu högre nivå av överlägsenhet i luften för att framgångsrikt kunna anfalla och ta tillbaka sina territorier.

Jag tror inte att bron är ett lätt mål att slå ut. Realisten i mig säger att det kräver för mycket resurser.

Nu är jag ju tryggt bakom en dator men om jag var Ukraina så skulle luften vara nästa domän för mig att försöka erövra. Sjöstriden är egentligen redan vunnen.

Detta är relativt realistiskt om Ukraina får F16 med senare mod/radar och rätt vapen till dessa.
Jag har sagt det förut här: Ryssland kan ställa om och skita ur sig T-72or i snabbare takt än de avverkas. Allt annat är bara hoppfulla fantasier. Vad de inte kan göra är att skita ur sig SU-30 och SU-34or i samma takt som de avverkas.
Citera
2023-12-27, 18:23
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Någon nämnde 6-10 gånger ryska förluster.
Ryssarna har fler än 100k döda.

400k-500k döda innebär betydligt fler miljonen i förluster. Fler än totalt antal beväpnade i Ukraina inklusive poliser, gränsvakter och hemvärn. Ryssarna skulle sedan länge ha rullat fram till Kyiv utan motstånd.
Rimliga uppskattningar ligger på 350k i totala förluster för ryssarna och två tredjedelar av det för Ukraina.

6-10x beroende på vilken tidsperiod vi talar om. Det är ingen mystisk ritual som bedömare använder sig av heller för att komma fram till det utan bygger alltså på skillnaden i eldkraft mellan Ukraina och Ryssland. 400k döda och 1 miljon skadade ukrainska soldater skulle innebära att Ukraina alltjämt förfogar över en hyfsad armé eftersom många skadade soldater kunnat lappas ihop. Ca 450k soldater hade Ukraina vid anfallet i februari 2022. Hur förklara du att Kievjuntan nu anser sig tvungna att mobilisera ytterligare 500k soldater?
Citera
2023-12-27, 18:24
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ukrainskt LV in action (Odessa). Filmat av turkisk sjöman.

This footage is not from a movie.

This is what it looks like when Odesa Port in Ukraine is under Russian attack.

Filmed by Turkish sailor Cpt_Serdar.

https://nitter.net/clashreport/status/1739979026482057252#m
Citera
2023-12-27, 18:26
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det var väl du som förra året påstod att hela det ukrainska flygvapnet slogs ut efter några dagar av kriget?
Du verkar inte haft många rätt hittills 😂😂😂

Jag skrev troligen att det mesta av det ukrainska flygvapnet slogs ut nästan omgående när Ryssland anföll förra året. Det stämmer också.
Citera
2023-12-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ukrainskt LV in action (Odessa). Filmat av turkisk sjöman.

This footage is not from a movie.

This is what it looks like when Odesa Port in Ukraine is under Russian attack.

Filmed by Turkish sailor Cpt_Serdar.

https://nitter.net/clashreport/status/1739979026482057252#m
Bra tryck i det Ukrainska luftvärnet nu.
Citera
2023-12-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ingenting, den var tom.
Fram med bevisen då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto