Citat:
Ursprungligen postat av
Transaktiv
Ryssland för att Tyskland är inbitna fanatiker som hetsar allt de erövrar mot dem på ett sätt som gör varje ny bit erövrad mark ett värre helvete än biten innan.
Men det skulle ta en väldigt lång tid och väldigt många Ryssar.
Förvisso var tyskarna "inbitna fanatiker" (eller snarare "folkmördande rasbiologiska nationalist-fanatiker"), men det hindrade inte mängder av sovjeter från att ansluta sig till dem. Från Hiwis vilka utgjorde stora delar av de tyska förbanden (redan sent 1942, dvs före Stalingrad, bestod 134 divisionen till hälften av Hiwis) till Vaslovs Ryska Befrielsearmé.
Många av dessa sovjeter gjorde det av överlevnadsskäl (släppas från fångläger eller helt enkelt få mat), men andra hatade Stalin/kommunismen/Sovjet och ville aktivt krossa dem. Kristna, bönder som hade blivit de facto livegna, demokrater, fd företagare eller de vars släktingar slukats i bolsjevikernas utrensningar.
Faktum är att det hela tiden fanns fler sovjeter som ville slåss på tyskarnas sida än vad tyskarna tillät. Med en mindre rasbiologisk nazi-ledning hade man kunnat upprätta en rysk klientstat som levererade soldater och råvaror helt utan behov av ockupationsmakt. Men det är så osannolikt att jag inte räknat med detta i scenariot.
Citat:
Förutsättningarna är också ganska udda. Låter Polen Tyskarna bara vandra igenom? Handlar hela världen med Tyskland samtidigt som de invaderar Ryssland?
Invaderar Ryssland Tyskland? För då är det plötsligt något annorlunda. Etc etc
Jag tänkte mig att Polen antingen inte skapats efter WW1 (ta bort Woodrow Wilson) eller att något i stil med Molotov-Ribbentropp ger Tyskland och Sovjet en gemensam gräns. (Vad ingen tagit upp är att denna gräns är tämligen liten - 1941 invaderade massor av tyskar från Rumänien. Men det har jag också uteslutit.)
Vad gäller handel skulle olja, legeringsmetaller och gummi underlätta oerhört för tyskarna, liksom möjligheten att kunna importera livsmedel. Men vad skulle de betala med? Den tyska marken var 1938-39 värdelös på den internationella marknaden, och Tyskland hade inga naturresurser utom kol att exportera. Förvisso hade de kunnat byta vapen mot råvaror, men Tyskland behövde alla vapen för eget bruk.