2023-12-26, 16:24
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag blir lite förundrad över att kranarna öht står kvar upprätt ? Med tanke på fartygets last och den påstådda stötvågen .

Jag ifrågasätter inte sänkandet men jag tvivlar på att 100ton sprängämnen/drönare med explosivämnen var kvar på fartyget .

Bilden är tagen från andra sidan över hamnen och därmed fotat med ett teleobjektiv.

Det gör att saker ser komprimerat ut och att de i djup ser ut som att de befinner sig på samma plats men detta är kaj-kranarna som befinner sig på andra sidan piren. Tittar man på en karta så ser man att de står 150m bort eller 200m bort från det sprängda fartyget beroende på vilket spår de står på.

Även de närmsta husen står mer än 25m in från kajsidan i verkligheten.
Citera
2023-12-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du kan ha rätt.
Nu kommer nästa smäll.
Berdiansk.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3804994-powerful-explosions-rock-temporarily-occupied-berdiansk.html
Det kommer mera, mycket mera.
Fortsättning:
Nu tvingas snart Ryssland gå ut med en skruvad rapport om detta och på ryskt vis ljuga lite om konsekvenserna.
Kanske en ryss som skrapade ett knä lite men plåstrades om lite på plats.?

" The consequences are being kept secret by the occupiers,” Fedorov added.

A reminder that Ukraine’s Defense Forces continue destroying enemy military equipment and striking the places where Russian occupation headquarters are located.akruvad

The consequences are being kept secret by the occupiers,” Fedorov added.

A reminder that Ukraine’s Defense Forces continue destroying enemy military equipment and striking the places where Russian occupation headquarters are located."

Här inträffade en rysk katastrof i verkligheten.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3804994-powerful-explosions-rock-temporarily-occupied-berdiansk.html
Citera
2023-12-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag känner inte till den här telegramkanalen men twitterkällan uppfattar jag som pålitlig.

https://twitter.com/UKikaski/status/1739624751423705259

Glad för Krimborna att ockupanterna reduceras.
Citera
2023-12-26, 16:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag blir lite förundrad över att kranarna öht står kvar upprätt ? Med tanke på fartygets last och den påstådda stötvågen .

Jag ifrågasätter inte sänkandet men jag tvivlar på att 100ton sprängämnen/drönare med explosivämnen var kvar på fartyget .

Kranarna är ju mest fackverk. Inga ytor som tar upp tryckvågen. Kan mycket väl varit runt 150ton. Räknar man på mängden krossade fönster 1km bort så var det som Dynamitharry skulle sagt "en jädra smäll"
Citera
2023-12-26, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Lite kul är det och väldigt bra tidpunkt för Australien att skänka en Boeing Awac till ukraina. Med denna kan de skjuta långdistans AA raketer som tar ut ryska flyg. Nästan som att det är co-ordinerat.
Finns även en del artiklar om att ev skänka äldre Australienska F-18 till Ukraina men inget klart än.
Citera
2023-12-26, 16:45
Medlem
Citat:

Det är väl omöjligt att sia om utan att vara där. Vatten, kajkant etc. Jag hoppas iaf de blev av med en massa irandrönare. Vore fin fortsättning på julen.
Citera
2023-12-26, 16:56
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Bilden är tagen från andra sidan över hamnen och därmed fotat med ett teleobjektiv.

Det gör att saker ser komprimerat ut och att de i djup ser ut som att de befinner sig på samma plats men detta är kaj-kranarna som befinner sig på andra sidan piren. Tittar man på en karta så ser man att de står 150m bort eller 200m bort från det sprängda fartyget beroende på vilket spår de står på.

Även de närmsta husen står mer än 25m in från kajsidan i verkligheten.

Tackar De försöker med andra ord luras med vinklar avstånd och perspektiv igen .

Frågan är hur det påverkar hamnområdet på sikt ? OXA tar ju ingen hänsyn ( Ryssland verkar dessutom värdesätta materiel högre än manskap )
Citera
2023-12-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Snygga killgissningar men pom du lyssnar på vad republikanerna säger själva så vet du att jag har rätt.

Sen om Österrike. https://www.newsweek.com/austria-hungary-weapons-military-aid-ukraine-1778151

De skickar bara humanitärt stöd.
Österrike anklagas för att vara Putins nyttiga idiot e en artikel du kanske ska läsa. Hade högern i USA velat stödja Ukraina så hade dom inte hållit på och blockerat stödet medan massvis med Ukrainare dör i skyttegravarna. Ukraina vet vilka deras vänner och fiender e i väst.
Citera
2023-12-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, Österrike är lite specialfall då de haft nära band med Ryssland. FPÖ tillhör ju också de nationalister som inte riktigt nyktrat till än, och fortfarande inbillar sig att Putins Ryssland skulle fungera som någon slags motvikt till mångkulturalism och globalism.

För övrigt finns en intressant analys nedan där man framhäver att tvekan till mer vapenstöd till Ukraina inte härstammar ifrån att man uppfattar Ryssland så överlägset att Ukraina förlorar ändå, utan snarare att Ukraina har vunnit tillräckligt mycket och har koll på att situationen inte kan förvärras,

Putins desperation att vinna oavsett mänskliga förluster och hur det slår mot Ryska samhället skulle däremot ha motsatt effekt, och inte visa på att Ryssland är oslagbart utan snarare att Ukraina behöver mer hjälp tills situationen är under kontroll och Ryssland har inget mer att ge.

Läser man kommentarsfältet till uppgiften så kan man säga att sanningshalten ifrågasätts för att uttrycka det milt.
https://www.youtube.com/watch?v=-8ZPbnVqHrY

ED:

Det är faktiskt lite oklart vad Ryssarna tror sig vinna på att ständigt komma med fabricerade framgångar, ifall deras militär hade såpass mycket medvind som vissa skribenter här låter påskina, så borde det ju mer än väl räckt med alla sanna framgångar.
Det jag vänder mej lite mot det du skriver e att Österrike e ett specialfall. Visst e deras nationalister mer extrema i sin på beundran av Putin men jag tycker detta problem finns i varierande grad i väst. Oavsett om det e i Sverige eller USA.
Citera
2023-12-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Mycket underhållande att läsa rysk cope runt händelsen. De kallar ett skepp proppfullt med Shahed-drönare för en "soft target" Att storm shadow obrytt tog sig igenom rysk luftförsvar verkar man inte ha en bra förklaring på heller.

Och det är klart, för den som tror att S-400 är det kompetenta system det framställts som i propagandan så är ju händelsen helt obegriplig. Men det är väl helt enkelt så att det är en uppsminkad version av gammal sovjetteknologi som helt enkelt inte håller måttet mot västerländska vapen.

Jag tror att en stor del av förklaringen till varför det går som det går för ryssland är att ryssar tycks ha en närmast obegränsad kapacitet till självbedrägeri. I sin värld är de ett imperium med anspråk på hela Europa. I verkligheten kan de inte ens hantera några hohols i Ukraina. Det är pinsamt att skåda.
Självbedrägeri är ordet!
Shoigu jobbar övertid med att övertyga ryssarna om hur fantastiska vapen de utvecklar, de är helt överlägsna västs motsvarigheter:

Modern Russian hardware was rigidly tested in conditions of the special operation and displayed supremacy over similar weapons of NATO countries."
Despite sanctions, we produce more high-tech arms than NATO countries

The Russian army is the most combat capable in the world, while the Russian military hardware displayed supremacy over western weapons in Ukraine

https://tass.com/defense/1723781?utm_source=flashback.org&utm_medium=referr al&utm_campaign=flashback.org&utm_referrer=flashba ck.org
Citera
2023-12-26, 17:08
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Här är en lång bra video om den ryska skorven och vad som är kvar av den: https://youtu.be/4RlFtg6CJ7I?si=kOtlDm__tkxghc2D

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tryckvågen på denna explosionen måste ju varit enorm!! Synd att filmen är så kort för rätt säker på att de som filmar känner tryckvågen när den kommer. Suchominus la upp en film nu på vraket och det finns ju inte så mycket kvar men det går att identifiera spillrorna som återstår iaf.

https://youtu.be/4RlFtg6CJ7I?si=5W28MHewf_9j4enr

Citat:
Ja.
Moskva är upprörda över spridandet av videor som cirkulerar på nätet av god kvalitet.
https://yle.fi/a/7-10025816

Hotar via Krimtjänstemän.
Går så där.
https://yle.fi/a/7-10025816/64-3-199825

Kul utveckling. Tänkte inte på det?
Att fria ocensuerade media och kanaler finns i väst utan styrning från Moskva och Tass.

Citat:
Du kan ha rätt.
Nu kommer nästa smäll.
Berdiansk.
Det kommer mera, mycket mera.

Citat:
Fortsättning:
Nu tvingas snart Ryssland gå ut med en skruvad rapport om detta och på ryskt vis ljuga lite om konsekvenserna.
Kanske en ryss som skrapade ett knä lite men plåstrades om lite på plats.?

" The consequences are being kept secret by the occupiers,” Fedorov added.

A reminder that Ukraine’s Defense Forces continue destroying enemy military equipment and striking the places where Russian occupation headquarters are located.akruvad

The consequences are being kept secret by the occupiers,” Fedorov added.

A reminder that Ukraine’s Defense Forces continue destroying enemy military equipment and striking the places where Russian occupation headquarters are located."

Här inträffade en rysk katastrof i verkligheten.

Det var alldeles förträffligt glädjande denna gång med inte bara fingret till Putin utan en Tysonsk höger uppercut - gissa att den tog. Nu väntar vi på andra vågen av stöd för att inför världen visa "århundradets misstag av Putin" att försöka expandera i Ukraina.
Citera
2023-12-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Österrike anklagas för att vara Putins nyttiga idiot e en artikel du kanske ska läsa. Hade högern i USA velat stödja Ukraina så hade dom inte hållit på och blockerat stödet medan massvis med Ukrainare dör i skyttegravarna. Ukraina vet vilka deras vänner och fiender e i väst.

Nu utgår du från dina synpunkter som stödryss, om du ska förstå ett lands politik måste du tänka som det landet gör.

Österrike har sedan de slogs för nazisterna haft som policy att inte ge vapen till länder I krig eller blanda i sig, däremot ger de ekonomiskt och humanitärt stöd till ukraina, precis som Schweiz.

Republikanerna ser det som ett stort hot att 5k-10k illegala invandrare per dag försöker ta sig till USA. Att stoppa detta är viktigast för USA enligt Republikanerna. Det betyder inte att Ukraina inte är viktigt men att deras hemland är viktigare. Republikanerna har ingen riktig makt att bestämma i USA utan de har som enda makt att stoppa beslut från att tas. Därav att de kräver ändringar i gränsreglerna. Skulle de släppa igenom Ukraina vapnen har de inget påtryckningsmedel längre och kan säga hej då till gränspolicy ändringar.
Senast redigerad av will242 2023-12-26 kl. 17:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in