Citat:
Som jag hör just nu (återigen) är det ett fullständigt falskt påstående. De där ambitionerna har ryssarna aldrig överhuvudtaget haft och det är inga nya krigsmål heller. Däremot uttrycker sig Putin som att Polen, Ungern och Rumänien kan ta tillbaka vad de vill, om de vill och det finns människor i västra Ukraina som inte vill annat heller. Det är på det viset mot bakgrund av hur gränserna ändrades där iochmed andra världskriget. Så "tror", säger mycket här. CNNs spekulationer är väl ingenting värda eller brukar de vara det?
Den där döda hästen har blivit bankad tillräckligt nu...
Alla som är någorlunda insatta och såg vad som hände, förstår också att Kyiv var målet.
Det är bara att beklaga att du inte klarar av att se sambandet. (Även om jag är helt övertygad om att du visst vet/fattar, men du har ju ett jobb att göra...)
Däremot skall du ha litet "cred" för att du har en avatar som visar att du är en ryss-fanboy. Liknande är ju inte direkt hårdvaluta idag, och dessutom ger du dig in i den här tråden med den...
Känns inte helt färdigtänkt!

Citat:
Med tanke på att sensorpaket och övrig avionik kontinuerligt uppgraderats i F-16, kan man nog med fog påstå att dessa skrov slår allt som ryssen har operativt idag.
De är riktigt kompetenta maskiner, och som jag ser det har de bara en enda nackdel, för Ukrainas vidkommande, och det är den något begränsade möjligheten till "off base"-operationer.
Luftintagets placering på F-16, gör den till en veritabel dammsugare, och det är förstås inte optimalt vid operation på vägbas. Det finns dock lösningar på det problemet också, men det kräver litet logistik.
F-16 kommer primärt att användas till det den är skapad för: air superiority.
Den kommer alltså i första hand att användas till att hålla ryska flygvapnet på behörigt avstånd.
Att använda den till att bekämpa iranska mördarmopeder, hamnar nog väldigt långt ned på prioriteringslistan. Det är notoriskt svårt att bekämpa små och långsamma mål med en spetsig flygmaskin. Det är tveksamt om det ens går att låsa radarn på så små mål p.g.a "clutter suppression" m.m!?
Litet som att skjuta mygg med hagelbössa.