2023-12-26, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Som jag hör just nu (återigen) är det ett fullständigt falskt påstående. De där ambitionerna har ryssarna aldrig överhuvudtaget haft och det är inga nya krigsmål heller. Däremot uttrycker sig Putin som att Polen, Ungern och Rumänien kan ta tillbaka vad de vill, om de vill och det finns människor i västra Ukraina som inte vill annat heller. Det är på det viset mot bakgrund av hur gränserna ändrades där iochmed andra världskriget. Så "tror", säger mycket här. CNNs spekulationer är väl ingenting värda eller brukar de vara det?

Den där döda hästen har blivit bankad tillräckligt nu...
Alla som är någorlunda insatta och såg vad som hände, förstår också att Kyiv var målet.
Det är bara att beklaga att du inte klarar av att se sambandet. (Även om jag är helt övertygad om att du visst vet/fattar, men du har ju ett jobb att göra...)
Däremot skall du ha litet "cred" för att du har en avatar som visar att du är en ryss-fanboy. Liknande är ju inte direkt hårdvaluta idag, och dessutom ger du dig in i den här tråden med den...
Känns inte helt färdigtänkt!

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
De F-16 som ska levereras är modernare än ca 75-80% av alla ryska stridsflygplan i drift. Förmodligen också avsevärt bättre underhållna och uppgraderade. I realiteten ligger alltså dessa plan i paritet med det bästa Ryssland nyttjar över Ukraina.

Med tanke på att sensorpaket och övrig avionik kontinuerligt uppgraderats i F-16, kan man nog med fog påstå att dessa skrov slår allt som ryssen har operativt idag.
De är riktigt kompetenta maskiner, och som jag ser det har de bara en enda nackdel, för Ukrainas vidkommande, och det är den något begränsade möjligheten till "off base"-operationer.
Luftintagets placering på F-16, gör den till en veritabel dammsugare, och det är förstås inte optimalt vid operation på vägbas. Det finns dock lösningar på det problemet också, men det kräver litet logistik.

F-16 kommer primärt att användas till det den är skapad för: air superiority.
Den kommer alltså i första hand att användas till att hålla ryska flygvapnet på behörigt avstånd.
Att använda den till att bekämpa iranska mördarmopeder, hamnar nog väldigt långt ned på prioriteringslistan. Det är notoriskt svårt att bekämpa små och långsamma mål med en spetsig flygmaskin. Det är tveksamt om det ens går att låsa radarn på så små mål p.g.a "clutter suppression" m.m!?
Litet som att skjuta mygg med hagelbössa.
Citera
2023-12-26, 01:47
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Den där döda hästen har blivit bankad tillräckligt nu...
Alla som är någorlunda insatta och såg vad som hände, förstår också att Kyiv var målet.
Det är bara att beklaga att du inte klarar av att se sambandet. (Även om jag är helt övertygad om att du visst vet/fattar, men du har ju ett jobb att göra...)
Däremot skall du ha litet "cred" för att du har en avatar som visar att du är en ryss-fanboy. Liknande är ju inte direkt hårdvaluta idag, och dessutom ger du dig in i den här tråden med den...
Känns inte helt färdigtänkt!

Med tanke på att sensorpaket och övrig avionik kontinuerligt uppgraderats i F-16, kan man nog med fog påstå att dessa skrov slår allt som ryssen har operativt idag.
De är riktigt kompetenta maskiner, och som jag ser det har de bara en enda nackdel, för Ukrainas vidkommande, och det är den något begränsade möjligheten till "off base"-operationer.
Luftintagets placering på F-16, gör den till en veritabel dammsugare, och det är förstås inte optimalt vid operation på vägbas. Det finns dock lösningar på det problemet också, men det kräver litet logistik.

F-16 kommer primärt att användas till det den är skapad för: air superiority.
Den kommer alltså i första hand att användas till att hålla ryska flygvapnet på behörigt avstånd.
Att använda den till att bekämpa iranska mördarmopeder, hamnar nog väldigt långt ned på prioriteringslistan. Det är notoriskt svårt att bekämpa små och långsamma mål med en spetsig flygmaskin. Det är tveksamt om det ens går att låsa radarn på så små mål p.g.a "clutter suppression" m.m!?
Litet som att skjuta mygg med hagelbössa.

Japp, de håller ryssen borta men jag tror även att den kan plocka shahedmopeder, för den har ju ir-sensorer och radarn kan nog ställas i lämplig mod. Så tar man en sväng runt det identifierade målet och sätter en värmesökande robot i arslet på detsamma.
Citera
2023-12-26, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsystem
Hur skiljer sig F-16 mot alla de flygplan Ryssland har, dvs på vilket sätt är dom bättre?

De är mer likvärdiga de uppgraderade Su27 och mig 29 som ryssarna förfogar över. Ukraina använder semiaktiv R27 robot från sovjet-tiden för att skjuta ner mål på längre avstånd. Medans ryska plan använder R77 med aktiv radarmålsökare samt R37. Med F16 får Ukraina tillgång till Aim120 Amraam robotar som i senare versioner är bättre än ryska robotarna. Även tidigare versioner av Amraam är överlägsna de robotar som Ukraina använder idag.
Senast redigerad av Knasen2k 2023-12-26 kl. 02:00.
Citera
2023-12-26, 02:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
De är mer likvärdiga de uppgraderade Su27 och mig 29 som ryssarna förfogar över. Ukraina använder semiaktiv R27 robot från sovjet-tiden för att skjuta ner mål på längre avstånd. Medans ryska plan använder R77 med aktiv radarmålsökare samt R37. Med F16 får Ukraina tillgång till Aim120 Amraam robotar som i senare versioner är bättre än ryska robotarna. Även tidigare versioner av Amraam är överlägsna de robotar som Ukraina använder idag.

För att då inte tala om att Ukraina får fler plan än vad de har nu. Fler sortier, fler möjliga flygtimmar etc.
Citera
2023-12-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Enligt vad ukrainska piloter har uttryckt så behöver man inte ha så särskilt mycket fokus på själva flygningen utan man kan fokusera på striden och på vapensystemen.

Det är lite som Spitfire mot Bf 109. På papperet var de likvärdiga och de kunde göra samma saker. 'Spitten' var dock mycket mer lättflugen i o m bättre ergonomi, mer förutsägbart beteende i olika flyglägen, bättre runtomsikt samt en mer råstark motor.

Lite så, alltså, och i tillägg till det så har F-16 bättre sensorer såsom radar, bättre ir-sensorer mm.

Kan även tillägga att F-16 har tre stora flatskärmar där all relevant data syns medan de ryska motsvarigheterna har visarinstrument.

Så F-16 liksom är lite bättre på alla punkter.

De enda F16 med 3 skärmar är block 60 och block 70. De MLU som är aktuella för Ukraina har 2 skärmar. Dock spelar det mindre roll då dessa F16 är överlägsna de su27 och mig 29 som Ukraina har idag.
Citera
2023-12-26, 02:07
Medlem
Citat:
För att då inte tala om att Ukraina får fler plan än vad de har nu. Fler sortier, fler möjliga flygtimmar etc.

Jo.. de su27 och mig 29 de har idag kan förpassas till att jaga drönare och kryssningsrobotar.
Citera
2023-12-26, 02:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
De enda F16 med 3 skärmar är block 60 och block 70. De MLU som är aktuella för Ukraina har 2 skärmar. Dock spelar det mindre roll då dessa F16 är överlägsna de su27 och mig 29 som Ukraina har idag.

Japp, jag kollade, de har två skärmar men är likväl ergonomiskt bättre än dagens ryska motsvarigheter.
Citera
2023-12-26, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Den (en massa text)

Ett sånt här dravel ändrar ingenting. Är man seriös svarar man på vad folk faktiskt skriver. Man ska inte behöva upprepa sig men då görs det här igen.

Ryssarna har inget krigsmål att svälja Ukraina! Inte ännu iallafall.
Senast redigerad av Tjoenlai 2023-12-26 kl. 03:54.
Citera
2023-12-26, 04:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Ett sånt här dravel ändrar ingenting. Är man seriös svarar man på vad folk faktiskt skriver. Man ska inte behöva upprepa sig men då görs det här igen.

Ryssarna har inget krigsmål att svälja Ukraina! Inte ännu iallafall.

De hade det, men åkte på stryk och fick dra sig tillbaka till bakom förberedda försvarslinjer.

Skulle Ukraina sänka garden så går ryssen återigen till offensiv för att tillskansa sig så mycket de kan. Skulle de, mot all förmodan, kunna ta hela Ukraina så gör de det.

Varav följer att det för Ukrainas del handlar om ett överlevnadskrig mot en imperialistisk stormakt.
Citera
2023-12-26, 08:51
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Ännu bättre nyheter. Novocherkassk finns inte längre. Vilken smäll!
Citera
2023-12-26, 09:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Ännu bättre nyheter. Novocherkassk finns inte längre. Vilken smäll!

Det är ett landstigningsfartyg alltså. Eller det var det...

Frågan är om det var Storm Shadow eller något annat. Det lär vara det ukrainska flygvapnets verk, i alla fall.
Citera
2023-12-26, 10:26
Medlem
Citat:
Det jag tänker är målskytte på dedär shahedmopederna och andra liknande flygetyg.
Några jaktplan löser detta mycket bättre än hundratals mindre lv-troppar över halva landet.

Förutom då att de kan sätta några AMRAAM efter de där ryska Su-34 som används för att fälla glidbomber.
Kanske en dum fråga men skulle mopederna vara relevanta mål att bekämpa med flygets akan för att spara jaktrobotar?
Citat:
Det är ett landstigningsfartyg alltså. Eller det var det...

Frågan är om det var Storm Shadow eller något annat. Det lär vara det ukrainska flygvapnets verk, i alla fall.
De där båtarna är väl det största och modernaste frånsett ubåtar som ryssen har kvar i svarta havet? En dyr förlust i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in