2023-12-24, 18:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men då så, då måste också polyteistiska religioners tro på en "supreme being" räknas in som en del av gudstro.
Ditt snack om kristendom och islam som enda religionerna med gudstro är en vrång hubbardhjärnas alster. Du kan inte hålla dig till sanningen alls: du är en ordvrängare och falskspelare.

Exakt. Nu börjar det likna något.
Det enda som jag invände emot (men som du inte fattade) var att de skrivit "God" i stället för "god".

Jag hoppas att du i alla fall förstår att "gudstro" inte nödvändigtvis behöver vara "tro på Gud", utan lika gärna kan syfta på hinduism, sikhism eller enbart något så enkelt som "jag tror att det finns en gud som skapat allt, men jag tror inte på Bibeln".

Det jag påpekade flera gånger var ju att det enbart var de abrahamitiska religionernas gud som man ska omnämna med stor bokstav.
(I meningen ovan ska det däremot skrivas "gud" eftersom det där inte används som ett egennamn, bara så att du inte skulle behöva påpeka att jag denna gång skrev "gud" som någon sorts emotsägelse av vad jag påstått tidigare. Du verkar ju vara väldigt dålig på skrivregler.)
Citera
2023-12-24, 18:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läste du vad Cicero, en hedning skrev om gudstro? Läs det och notera att consensus gentium finns hos honom. Han argumenterar också efter detta: "ur Guds verk lär du känna Gud".
Enligt dig kan han bara ha varit kristen eller muslim...fick du lära dig sådant av Hubbard?

Loser!

Du är rolig, du.
Cicero kan inte ha skrivit "Gud" eftersom det inte fanns gemener på Ciceros tid.
Ditt "citat" är alltså en efterkonstruktion av någon som själv är gudstroende och alltså automatiskt skriver "Gud", inte något som Cicero skulle ha gjort.

Fick du lära dig att ljuga så från Bibeln?
Citera
2023-12-24, 22:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har inte krävt att teister skulle behöva vara isolerade. Det har du bara hittat på.
Jag förklarade bara att hur tro indoktrineras gör att argumentet för consensus gentium blir ogiltigt. Det är det som du inte har kunnat argumentera emot, men försöker istället att dölja det genom att hitta på en halmdocka.

Forskningsläget är att barn även har lätt att tro på tomten och att det finns monster under sängen. Menar du att det skulle bevisa tomtens och monstrens existens?
Din teori att människor indoktrineras gudstro fastän de tror redan innan indoktrination, medan samma sak inte kan sägas om er losers, ateister, vars ateism är förvärvad, är död.
Det är en docka du själv köpt och kramar att teismen är något som kommer från omgivningen och sväljs med hull och hår av människor.
Hubbardhuvud, människor är benägna att hysa gudstro från första början, visar forskningen, och det är därför de också senare sprider den. De sprider den för att de har den själva, och andra tar inte emot den för första gången, som nollställda eller som idiotiska ateister, utan för att gudstron redan finns hos dem och de vill ha mer av den eller en mer bestämd utformning av den.
Att man sprider tron är belägg för dess plausibilitet, inte ett belägg mot dess plausibilitet.
Citera
2023-12-24, 22:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är uppenbarat för mig att du är kristen och läskunnig utan att bry dig det minsta om vad Jesus lär ut om hur man ska bete sig.

Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna. — Matteus 5:22

När Jesus hörde detta, sade han till dem: »Det är icke de friska som behöva läkare, utan de sjuka. Jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Markus 2:17

Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' — Matteus 22:39

På samma sätt må ock edert ljus lysa inför människorna, så att de se edra goda gärningar och prisa eder Fader, som är i himmelen. — Matteus 5:16

Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.» — Matteus 5:48
Men du säger att jag inte läser evangelierna, och då frågade jag om jag verkligen inte läser dem. O store religionsgubbe, är det verkligen så, har du fått en uppenbarelse att det är så?
Citera
2023-12-24, 22:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du är rolig, du.
Cicero kan inte ha skrivit "Gud" eftersom det inte fanns gemener på Ciceros tid.
Ditt "citat" är alltså en efterkonstruktion av någon som själv är gudstroende och alltså automatiskt skriver "Gud", inte något som Cicero skulle ha gjort.
...

Idiot, jag återgav en latinprofessors översättning; du sitter bara där med din hubbardhjärna och spekulerar och fabulerar om saker du inte förstår dig på.
Översättningen använder inte ordet Gud ens, utan gudomen, hubbardhjärna.

Loser!
Citera
2023-12-24, 22:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Forskningsläget är att barn även har lätt att tro på tomten och att det finns monster under sängen. Menar du att det skulle bevisa tomtens och monstrens existens?
Idiot, samtalsämnet var huruvida gudstro finns naturligt redan tidigt hos barn eller indoktrineras senare. Forskningen säger "tidigt hos barn", din hubbardhjärna "indoktrineras senare".

Loser!
Citera
2023-12-24, 22:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Jag hoppas att du i alla fall förstår att "gudstro" inte nödvändigtvis behöver vara "tro på Gud", utan lika gärna kan syfta på hinduism, sikhism eller enbart något så enkelt som "jag tror att det finns en gud som skapat allt, men jag tror inte på Bibeln".
...
Dumhuvud, varken Cicero, Kelly eller jag har hävdat att consensus gentium är en enighet om Gud som Bibeln lär att han är. Det handlar om en allmän gudstro, specifikt som skapare och/eller uppehållare.
Den har en stark supermajoritet globalt och historiskt gentemot ateismen som alltid varit en marginell företeelse. Ateisterna har alltid varit de störda, tokarna.
Citera
2023-12-24, 22:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Oklart om du gör dig till eller om du är imbecill. Hippokrates m.fl. argumenterade för åderlåtning. Detta var det vanligaste man gjorde utöver att slänga ihop någon örtblandning av en nära vän eller en släkting.

Det var inte så att det fanns en läkare i Betlehem, utan man hade om något en helare eller någon typ av religiös figur.

Således var informationen och kunskapen bristfällig, och folk visste inte skillnaden på spetälska och diverse andra hudsjukdomar, utan man isolerade många med enbart hudinflammation.

Att du naivt tror att Jesus levde på en tid av globalisering och fritt informationsflöde, där en grupp bönder ute i ingenstans har avancerad medicinsk kunskap talar ju för en intellektuell funktionsnedsättning, har du sökt för det?

Menar du att fårbönder sprang runt med papyrusblad som de fick upplästa dagarna i ända?

Som sagt, du har inte lagt fram något bevis för att en enda person i Jesus krets hade ens en basal förståelse för medicin. Religion är opium för de dumma och viskleken taget till det extrema, tyvärr.
Nu så var det du som hasplade ur dig sådana här påståenden:

"Läkekonst för 2000 år sedan i Mellanöstern innebar att man slängde lite kryddor i luften, sjöng en sång och trodde att man blev frisk."

"Diamond Sutra är den första boken vi känner till, och den gjordes på 800-talet. Innan detta så finner vi enbart diverse rullar eller blad, men knappast bland fattiga människor i Mellanöstern."

"Bildning fanns inte heller bland fattiga i Mellanöstern."

Det är ohållbara och/eller irrelevanta påståenden.

Jag skrev mot dem:

Läkekonst, böcker och bildning har funnits i årtusenden.
Citera
2023-12-24, 22:35
Medlem
Oavsett om världen är skapad eller ej så är det ett sketet bajshål till existens som snarast borde pulveriseras. God jul!
Citera
2023-12-24, 22:35
Medlem
Citat:
Nu så var det du som hasplade ur dig sådana här påståenden:

"Läkekonst för 2000 år sedan i Mellanöstern innebar att man slängde lite kryddor i luften, sjöng en sång och trodde att man blev frisk."

"Diamond Sutra är den första boken vi känner till, och den gjordes på 800-talet. Innan detta så finner vi enbart diverse rullar eller blad, men knappast bland fattiga människor i Mellanöstern."

"Bildning fanns inte heller bland fattiga i Mellanöstern."

Det är ohållbara och/eller irrelevanta påståenden.

Jag skrev mot dem:

Läkekonst, böcker och bildning har funnits i årtusenden.

Inte bland fattiga personer i Mellanöstern. Skrev det ett flertal gånger men det fastnade inte ändå.
Citera
2023-12-24, 22:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Idiot, samtalsämnet var huruvida gudstro finns naturligt redan tidigt hos barn eller indoktrineras senare. Forskningen säger "tidigt hos barn", din hubbardhjärna "indoktrineras senare".

Loser!

Jaha?
Och hur förklarar du då att folk som aldrig hör talas om gud växer upp som ateister?
Citera
2023-12-24, 22:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Idiot, jag återgav en latinprofessors översättning; du sitter bara där med din hubbardhjärna och spekulerar och fabulerar om saker du inte förstår dig på.
Översättningen använder inte ordet Gud ens, utan gudomen, hubbardhjärna.

Loser!

Jag bryr mig inte om vem som skrev fel. Jag påpekade bara att Cicero inte kunde ha gjort den åtskillnaden, utan att det är det en Bibliskt troende person som har gjort i efterhand.

Du skrev:
Han argumenterar också efter detta: "ur Guds verk lär du känna Gud".

Så, ja, det står "Gud" och inte "gudomen" i det du skrev.

Något annat som du missuppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in