2023-03-05, 00:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Läste du alls artiklarna? Detta sker över hela mRNA-världen. Inklusive Sverige.

Då fixar du lite svenska källor?
Citera
2023-03-09, 12:48
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Då fixar du lite svenska källor?
En av länkarna innehöll ju svenska siffror. Vad spelar det egentligen för roll, mRNA-skiren används inte bara i Sverige.
Citera
2023-03-09, 13:22
Medlem
Pruttar3000s avatar
Tror det ligger i att folk mognar bra mycket senare idag. Många 25-30-åringar som fortfarande festar varje helg, har en KK istället för långvarigt förhållande och bor i en sketen etta i andra hand. När de äntligen har en trygg partner och ok ekonomi, känner sig sugna på att skaffa barn så måste de försöka i flera år för att äggen blivit infertila 🤷🏻‍♀️ resten av denna åldersgrupp som inte vill ha barn är miljömuppar och oskulda män som sitter i mammas källare och gråtrunkar till hentai
Citera
2023-12-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag tror på det. Barnafödandet har gått ner konstant sedan finanskrisen. Folk har det sämre ekonomiskt och har inte möjlighet att skaffa barn därför att de bor för trångt och har för lite pengar över. Jag tror inte ett skit på att alla är sugna på att "göra karriär" utan karriär är snarare en nödvändighet för att ha ett drägligt liv nuförtiden. Förut var det inte så utan folk kunde fokusera på barnafödande och relationer istället för att tjäna pengar. Medelklassen har det fortsatt svinbra men det blir svårare och svårare att tillhöra medelklassen vilket reflekteras i barnafödandet.

Anledningen till detta var att vi förr i tiden hade en ekonomi som premierade arbete. Nuförtiden har vi en ekonomi som premier ägande av finansiella tillgångar som aktier eller fastigheter. Unga människor har inte hunnit köpa mycket av detta så de ligger risigt till ekonomiskt och kan därför inte skaffa barn i samma utsträckning som de borde.

Detta. För att ha råd att ha en bostad lämpad att ha barn i måste man antingen få bostadskarriärspengar av sina föräldrar eller vänta tills de dör och man ärver dem. Annars räcker de bara till en hyresrätt eller en tvåa i Rinkeby med maximal belåning.

Inte ens advokater och läkare har råd med en lägenhet stor nog att ha barn i, i åldrar där det är rimligt att skaffa barn, förutsatt att de måste skrapa ihop pengarna själv. Och är bostaden stor nog är risken hög att barnen blir skjutna på väg till skolan.
Citera
2023-12-24, 10:33
Medlem
Kan ju bara svara för mig själv.

Jag har steriliserats.

Jag vill inte ha barn. Jag vill inte gå omkring och vara gravid större delen av ett år med allt vad det innebär, riskera permanenta skador eller t.o.m att dö när man ska föda eller under graviditeten pga komplikationer.

Har inget med framtidsoro att göra för min del utan riskerna med det.
Citera
2023-12-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilivn

Jag har steriliserats.

Jag vill inte ha barn. Jag vill inte gå omkring och vara gravid större delen av ett år med allt vad det innebär, riskera permanenta skador eller t.o.m att dö när man ska föda eller under graviditeten pga komplikationer.

JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG, Detta är vad det handlar om egentligen. Du är omogen som en tolvåring och ingenting är viktigare för dig än vart du ska äta nästa brunch och dricka Mimosa med "tjejerna". I längden kommer detta dock kännas väldigt fattigt och meningslöst. Men då är det för sent.

Vänta bara tills dina äggstockar börjar tala. Det gör de i allmänhet till slut. Det lär bli många sömnlösa nätter för dig när du väl vuxit upp och lämnat JAG JAG JAG-stadiet.

Som svar på TS ursprungsfråga så handlar det inte om framtidsoro utan det handlar om att folk är omogna och besatta av social media och influencers. Det vill att livet ska vara som i Sex and the City. De orkar inte ta hand om ett barn och ser inte längre än vad nästan räcker.
Citera
2023-12-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Oavsett vilket politisk parti man röstar på blir man ju rövknullad som svensk. Klart att folk förlorar hoppet.

Giv oss en trovärdig väg framåt så ska ni se att det löser sig. De etablerade partiernas lösningar ger inte tillräckligt
Vilken lösning vill du se? Vilken väg är trovärdig?
Citera
2023-12-24, 13:46
Medlem
DeadByDawns avatar
Framtidsoro samt late stage capitalism ligger bakom, det förstår de flesta som kan knyta sina skor själv.
Citera
2025-08-27, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG, Detta är vad det handlar om egentligen. Du är omogen som en tolvåring och ingenting är viktigare för dig än vart du ska äta nästa brunch och dricka Mimosa med "tjejerna". I längden kommer detta dock kännas väldigt fattigt och meningslöst. Men då är det för sent.

Vänta bara tills dina äggstockar börjar tala. Det gör de i allmänhet till slut. Det lär bli många sömnlösa nätter för dig när du väl vuxit upp och lämnat JAG JAG JAG-stadiet.

Som svar på TS ursprungsfråga så handlar det inte om framtidsoro utan det handlar om att folk är omogna och besatta av social media och influencers. Det vill att livet ska vara som i Sex and the City. De orkar inte ta hand om ett barn och ser inte längre än vad nästan räcker.

Haha ägd hon blev, snyggt skrivet också. Men jag lägger till en till grej :

Är mycket förvånad att ingen i tråden har nämnts hur den yngre gruppen (gen z) tjejer & killar blivit så extremt negativt påverkade av Tiktok, där är det verkligen är trendigt att att vara så respektlös som möjligt mot det motsatta könet. Man tycks lyssna och köpa helt blint vad främmande användare säger.

Man använder liksom Tiktok som en plattform för att uttrycka sig politiskt eller nedvärderande, det har nog fått väldigt mycket yngre män att tappa lusten av att ta initiativ till att starta relationer.

Detta syns & märks utomhus också, yngre kvinnor tittar knappt åt män längre och nöjer sig med att få sitt ego boostat av att ignorera män, helt sinnessjukt.
Citera
2025-08-27, 11:45
Citat:
Ursprungligen postat av Nilivn

Jag har steriliserats.

Oj oj oj vilket trist liv du har tillmötes, beklagar. Inte nu kanske, för du är för ung & omogen för att förstå.
Citera
2025-08-27, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar3000
Tror det ligger i att folk mognar bra mycket senare idag. Många 25-30-åringar som fortfarande festar varje helg, har en KK istället för långvarigt förhållande och bor i en sketen etta i andra hand. När de äntligen har en trygg partner och ok ekonomi, känner sig sugna på att skaffa barn så måste de försöka i flera år för att äggen blivit infertila 🤷🏻‍♀️ resten av denna åldersgrupp som inte vill ha barn är miljömuppar och oskulda män som sitter i mammas källare och gråtrunkar till hentai
Å andra sidan är det omoget att skaffa en partner bara för sakens skull. Man känner inget för varandra, och passar inte med varandra. Man bara ska ha en av normskäl. Det håller inte.
Citera
2025-08-27, 18:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Enligt någon professor SVT letat fram så skaffar svenskarna färre barn pga oro för framtiden.

Men det är ju den enda förklaring som etablerade medier accepterar. Helst ska det vara "klimathotet" också.

Att genomsnittssvensken har blivit för hjälplös för att ens lyckas bilda familj och knulla till en unge, är inte en diskussion som DN eller Södertörn-maffian är bekväm med att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in