2023-12-23, 20:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du vet inte att det inte bottnar i en verklighet - du bara påstår det. Det är som om en blind skulle säga att ljus inte existerar, och att de som talar om ljuset bara framför känsloargument.
Till saken hör att du väljer att vara blind - det är inget du måste.
Du försöker dra ner andra i samma mörker som du själva sitter i - försöker sabba för andra som du sabbat för dig själv.
Här blixtrar du till i varje fall, trots all din dryghet.
Citera
2023-12-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jag har redan svarat. Sätt på dig läsglasögonen nästa gång så skämmer du kanske inte ut dig igen.

Nej, du skrev bara att det var ”korkat”, det är inget svar.
Citera
2023-12-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Nej, du skrev bara att det var ”korkat”, det är inget svar.
Det är en rimlig ståndpunkt. Vetenskapen påstår ju inte att det finns en fullständig teori. Man påstår sig inte påstå alla mekanismer fullt ut.
Citera
2023-12-24, 05:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag citerar återigen från Gallup:
Two thirds of respondents around the world claim they are religious. Slightly more people believe in God
Detta är vad du strider mot - men jag är tveksam till att du ens vetat om det, för du har en hubbardisthjärna. Man går inte igenom en köttkvarn i finkostym utan att det syns.

Och du inser tydligen inte att det också är fel, trots att du själv envisats med att hela tiden påpeka att man ska skriva "Gud" och inte "gud" när man avser den abrahamitiska guden.

Samma regel gäller på engelska:
God is capitalized when it functions as a name. The three major monotheistic world religions refer to a one supreme being as God. This is a formal name, and thus a proper noun, and it deserves to be capitalized.

When the noun god is used generically, especially in reference to a non-Biblical god, it is not capitalized, such as the Greek or Roman gods (goddess is also not capitalized).

Så, ja, det står fel i Gallupundersökningen, och det visste du redan (eller borde i alla fall ha vetat).

Förmodligen är undersökningen skriven av någon som helt enkelt är van att alltid skriva ordet "God" med stor bokstav och sedan har texten inte korrekturlästs ordentligt (något som är vanligt i dessa dagar när man försöker att spara in pengar överallt när det gäller skrivna texter).

Jag bryr mig inte ett dugg om att de skrivit fel i en Gallupundersökning, utan det som jag invände emot var att det skrivits fel i en uppsats och då alltså skrivits av någon som borde veta bättre.

Fattar du nu?
Senast redigerad av Smeso 2023-12-24 kl. 05:45.
Citera
2023-12-24, 06:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du inser tydligen inte att det också är fel, trots att du själv envisats med att hela tiden påpeka att man ska skriva "Gud" och inte "gud" när man avser den abrahamitiska guden.

Samma regel gäller på engelska:
God is capitalized when it functions as a name. The three major monotheistic world religions refer to a one supreme being as God. This is a formal name, and thus a proper noun, and it deserves to be capitalized.

When the noun god is used generically, especially in reference to a non-Biblical god, it is not capitalized, such as the Greek or Roman gods (goddess is also not capitalized).

Så, ja, det står fel i Gallupundersökningen, och det visste du redan (eller borde i alla fall ha vetat).

Förmodligen är undersökningen skriven av någon som helt enkelt är van att alltid skriva ordet "God" med stor bokstav och sedan har texten inte korrekturlästs ordentligt (något som är vanligt i dessa dagar när man försöker att spara in pengar överallt när det gäller skrivna texter).

Jag bryr mig inte ett dugg om att de skrivit fel i en Gallupundersökning, utan det som jag invände emot var att det skrivits fel i en uppsats och då alltså skrivits av någon som borde veta bättre.

Fattar du nu?
Tack för att du äntligen erkänner att du för en strid mot Gallupundersökningen, det är en vild make-up-things Hubbardhjärna mot den etablerade institutionen Gallup.
Citera
2023-12-24, 06:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Tack för att du äntligen erkänner att du för en strid mot Gallupundersökningen, det är en vild make-up-things Hubbardhjärna mot den etablerade institutionen Gallup.

Tack att du äntligen erkänner att du inte känner till de engelska skrivreglerna.

Köp gärna t.ex. Chicago Manual of Style. Dessa regler finns i kapitel 8.
I version 15 står detta i avsnitt 8.98 med rubriken "Deities", följt av 8.99 "Alternative names", där det står:
Alternative or descriptive names for God as supreme being are capitalized.
Adonai
the Almighty
the Deity
the Holy Ghost or the Holy Spirit or the Paraclete
the Lord
Providence
the Supreme Being
the Trinity

När termen "god" inte syftar på Bibelns Gud så ska den alltså skrivas just som "god" och inte "God".

Enligt regel 8.102, så ska dessutom inte heller pronomen som hänvisar till Gud eller Jesus skrivas med stor bokstav, trots att de då alltså syftar på Bibelns Gud.

Chicago Manual of Style är en av de tre huvudsakliga auktoriteterna när det gäller hur man ska skriva korrekt på engelska. Kan du hitta någon grammatisk referens som emotsäger Chicago Manual of Style?
Citera
2023-12-24, 07:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Citat:
Tack att du äntligen erkänner att du inte känner till de engelska skrivreglerna.

I version 15 står detta i avsnitt 8.98 med rubriken "Deities", följt av 8.99 "Alternative names", där det står:
Adonai
the Almighty
the Deity
the Lord
Providence
the Supreme Being
the Trinity

När termen "god" inte syftar på Bibelns Gud så ska den alltså skrivas just som "god" och inte "God".

Enligt regel 8.102, så ska dessutom inte heller pronomen som hänvisar till Gud eller Jesus skrivas med stor bokstav, trots att de då alltså syftar på Bibelns Gud.

Chicago Manual of Style är en av de tre huvudsakliga auktoriteterna när det gäller hur man ska skriva korrekt på engelska. Kan du hitta någon grammatisk referens som emotsäger Chicago Manual of Style?
GOD JUL!

Uppenbarligen har ni rätt båda två: ingen av er begriper särskilt mycket.
Citera
2023-12-24, 07:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
GOD JUL!

Uppenbarligen har ni rätt båda två: ingen av er begriper särskilt mycket.

Vad hade Calovius rätt om?
Att Gallup är en källa till absolut sanning? Knappast.
Deras siffror gäller alla religiösa men de skriver som om det endast skulle syfta på de abrahamistiska religionerna. Det är slarvigt, inget annat, såvida man inte skulle ha skrivit så i något konspiratoriskt syfte att avleda, men jag ger inte mycket för konspirationsteorier.
Citera
2023-12-24, 07:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad hade Calovius rätt om?
Att Gallup är en källa till absolut sanning? Knappast.
Deras siffror gäller alla religiösa men de skriver som om det endast skulle syfta på de abrahamistiska religionerna. Det är slarvigt, inget annat, såvida man inte skulle ha skrivit så i något konspiratoriskt syfte att avleda, men jag ger inte mycket för konspirationsteorier.
Jag ger er uppriktighet i julklapp: ni har rätt om varandra...
Citera
2023-12-24, 07:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Adonai
the Almighty
the Deity
the Lord
Providence
the Supreme Being
the Trinity

Hubbardhjärnan förvränger igen genom att vrida saken till att handla specifikt om Bibelns Gud, men consensus gentium-argumentet är inte och används heller inte av Kelly i uppsatsen specifikt för kristendomen, vilket jag redan tidigare påpekat. Consensus gentium är, som jag tidigare påpekat, ett allmänt argument för teism mot de idiotiska ateism och agnosticism.

this is what happens in a sick brain
Citera
2023-12-24, 07:30
Medlem
Avsaknad av bevis är en primär anledning för min del.

Religion känns som viskleken som tagits till absurdum för min del. Vi har diverse schizofrena människor som för tusentals år sedan ansåg sig ha kontakt med Gud.

På en tid utan läkarkonst, böcker eller bildning, så hade ett mirakel inneburit att man sa ett par ord och någons förstoppning försvann, trots att den hade gjort det helt på naturlig väg.

Sedan går historien några varv, och det slutar med att Jesus helar de blinda, döva och dödssjuka.
Citera
2023-12-24, 07:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Adonai
the Almighty
the Deity
the Lord
Providence
the Supreme Being
the Trinity

Haha, redan i texten du anför som om den skulle styrka hubbardhjärnan, står:
"Alternative or descriptive names for God as supreme being are capitalized."
Så: när du avser "supreme being" (den högsta varelsen), skriv God med stor bokstav.
Dett är precis consensus gentium-argumentets utgångspunkt. Det föreligger globalt och historiskt en enighet i utsträckningen "supermajority" i fråga om tro på en sådan "supreme being", en högsta varelse.
Ateister och agnostiker är jämt och ständigt en liten klick.
Särlingar helt enkelt!
Senast redigerad av Calovius 2023-12-24 kl. 07:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in