Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Jag citerar återigen från Gallup:
Two thirds of respondents around the world claim they are religious. Slightly more people believe in God
Detta är vad du strider mot - men jag är tveksam till att du ens vetat om det, för du har en hubbardisthjärna. Man går inte igenom en köttkvarn i finkostym utan att det syns.
Och du inser tydligen inte att det också är fel, trots att du själv envisats med att hela tiden påpeka att man ska skriva "Gud" och inte "gud" när man avser den abrahamitiska guden.
Samma regel gäller på engelska:
God is capitalized when it functions as a name. The three major monotheistic world religions refer to a one supreme being as God. This is a formal name, and thus a proper noun, and it deserves to be capitalized.
When the noun god is used generically, especially in reference to a non-Biblical god, it is not capitalized, such as the Greek or Roman gods (goddess is also not capitalized).
Så, ja, det står fel i Gallupundersökningen, och det visste du redan (eller borde i alla fall ha vetat).
Förmodligen är undersökningen skriven av någon som helt enkelt är van att alltid skriva ordet "God" med stor bokstav och sedan har texten inte korrekturlästs ordentligt (något som är vanligt i dessa dagar när man försöker att spara in pengar överallt när det gäller skrivna texter).
Jag bryr mig inte ett dugg om att de skrivit fel i en Gallupundersökning, utan det som jag invände emot var att det skrivits fel i en
uppsats och då alltså skrivits av någon som borde veta bättre.
Fattar du nu?