2023-12-24, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ok. Då vet vi var det kommer ifrån. Men det är inget som står i de utskrifter av hypnosförhören eller andra förhör med AB som jag sett. Och 31år efter mordet som AB nämner detta.

Nej, men det han refererar till står väl med i hypnosförhören dock? "Dom går förbi". Det andra är väl sånt han försökt rationalisera sig fram till under de här 31 åren.

Väldigt svårt att få ihop tiderna om "dom går förbi" medan kompisarna tar ut pengar, även om bankomatklockan går fel. Den måste gå mer än 2 minuter fel isf, väl? Och om den går mer än 2 minuter fel så ska den skicka ut ett larm? Samt att bankomatklockorna ställdes om samma morgon? Isf ställde den personen inte klockorna rätt utan fel.

Får intrycket av AB's tidigare förhör att de tre vännerna som han följer efter (med Claes i spetsen) försöker bli av med honom. De smiter in på banken så att dörren stängs innan AB hinner in, de går därifrån utan att vända sig om mot AB. Tror att AB blev ledsen, fattade vinken och bestämde sig för att åka hem. Men beslutet var egentligen att inte följa med, inte att åka hem. (Spelar ingen roll, men kan förklara varför han blir stående still och rådvill några minuter, dvs han försöker komma fram till vad han ska göra, "smälta bestlutet" osv.)
Citera
2023-12-24, 06:52
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Nej, men det han refererar till står väl med i hypnosförhören dock? "Dom går förbi". Det andra är väl sånt han försökt rationalisera sig fram till under de här 31 åren.

Väldigt svårt att få ihop tiderna om "dom går förbi" medan kompisarna tar ut pengar, även om bankomatklockan går fel. Den måste gå mer än 2 minuter fel isf, väl? Och om den går mer än 2 minuter fel så ska den skicka ut ett larm? Samt att bankomatklockorna ställdes om samma morgon? Isf ställde den personen inte klockorna rätt utan fel.

Får intrycket av AB's tidigare förhör att de tre vännerna som han följer efter (med Claes i spetsen) försöker bli av med honom. De smiter in på banken så att dörren stängs innan AB hinner in, de går därifrån utan att vända sig om mot AB. Tror att AB blev ledsen, fattade vinken och bestämde sig för att åka hem. Men beslutet var egentligen att inte följa med, inte att åka hem. (Spelar ingen roll, men kan förklara varför han blir stående still och rådvill några minuter, dvs han försöker komma fram till vad han ska göra, "smälta bestlutet" osv.)

Nu är jag lite trött, det är tidigt på morgonen. Men jag kan inte hitta någonstans i hypnosförhören att AB skulle sagt "dom går förbi" .

Sen försöker jag visuellt föreställa mig hur det skulle sett om det skulle gått till som enligt Packetipaketens teori. Bilar som gör U-svängar, bilar som kör fram mot mordplatsen, människor som rusar till från olika håll, LP chockad som springer fram ock tillbaka. Och 15-20 meter därifrån går gänget ut från bankomaten utan att märka något av uppståndelsen bakom sig.
Citera
2023-12-24, 07:00
Medlem
[QUOTE=Dalulven|86782789]Det var SG i det första och det tredje förhöret. Således var det SG även i det andra, även om det står "mörkhårig" i protokollet. Det händer att folk skriver fel och missuppfattar saker. AH var inte helt nöjd med alla detaljer i förhören, men polisen orkade inte ändra, om jag minns rätt

Nu får du väl ge dig. Var står det att det var SG i första förhöret med AH kl 00.15 den 01.03.1986?
Det står " när hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en nan - Y - satt nedhukad vid den skadades huvud......Y gav mannen konstgjord andning genom att blåsa in luft mun mot mun ett par gånger."
AH kom ju före SG till OP, så Y = Ynglingen, som var först på plats.
Citera
2023-12-24, 07:24
Medlem
Såg detta inlägg på Facebook.
Någon som vet mera om detta?

"Är det någon som vet vem man menar med Baltmannen? Citerar från Norska dagbladet 1996-10-07,
«BALTMANNEN» «Baltmannen», også kjent som 49-åringen, hadde leilighet nær drapsstedet. Dukket først opp i Palme-saken som tips 3. februar 1994. Ble tvangshentet til avhør fordi han nektet å komme til avtalt tid.
Nektet å snakke om hvor han var og hva han gjorde på drapstidspunktet. Kjent som Palme-hater. Flyttet utenlands like etter drapet. Åpent spor."
Citera
2023-12-24, 07:35
Medlem
Citat:
Nu är jag lite trött, det är tidigt på morgonen. Men jag kan inte hitta någonstans i hypnosförhören att AB skulle sagt "dom går förbi" .

Sen försöker jag visuellt föreställa mig hur det skulle sett om det skulle gått till som enligt Packetipaketens teori. Bilar som gör U-svängar, bilar som kör fram mot mordplatsen, människor som rusar till från olika håll, LP chockad som springer fram ock tillbaka. Och 15-20 meter därifrån går gänget ut från bankomaten utan att märka något av uppståndelsen bakom sig.

Ja precis, det var min invädning också.

Jag tycker också det finns en kronologisk aspekt i det som inte går ihop. Även om AB inte minns i detalj vad som hänt så minns han liksom sina tankegångar.

De är som följer (enligt vad jag förstått):
1. han försöker ta sig in i foajen till bankomaten men dörren stängs
2. han väntar utanför medan de tar ut pengar
3. de lämnar bankomaten och viker av norrut utan att ens notera att han väntat på dem (AB stod väl lite söder om ingången)
4. AB bestämmer sig för att inte följa med/gå hem
5. efter att han tagit beslutet att inte följa med så vill han invänta den eftersläntrande gruppen för att säga hej då till dem

I det förlopp som Packetipaketens teori skildrar så ägde skotten rum mellan punkt 2 och 3. Chocken han får borde påverka resterande punkter och chocken borde vara för stor (hans fru menar att AB fortfarande är för chockad för att kunna prata sammanhängande när han kommer hem) att de efterföljande punkterna (3, 4, 5) inte ens skulle ha förekommit?

Därtill blir det också problem med tidpunkten för uttagen. Det sista av uttagen görs 5 minuter innan mordet. Ja, klockor kan gå fel. Fröken Ur kan gå fel. Men det sannolika är väl att AB's kumpaner han kila iväg norrut mot Kåren typ 23:17, innan paret Palme hade korsat Sveavägen, varför de aldrig möttes.

Att de var måna om att komma fram och inte stod och slösade tid på platsen efter uttagen tycker jag framgår av AB's vittnesmål, de gick tillräckligt fort för AB att uppmana dem (någon gång) att de inte skulle gå så fort, och de fick den eftersläntrande gruppen att släntra efter inte bara en utan (minst) två gånger på en relativt kort sträcka. De ville till Kåren och festa, därför spillde de inte tid. De tog ut pengar, sen gick de därifrån.

Då blir frågan istället varför AB uppehöll sig på platsen så länge och vad han gjorde där. Jag tror att han blev ledsen av vännernas beteende, kände sig utfryst, dividerade vad han skulle göra, väntade in kompisarna efteråt och hoppades att få känna gemenskap från dem. Men medan tiden gick utan att han såg dem komma så växte hans känsla av att vara utfryst. Han var helt upptagen av denna känsla, och tiden gick. Sen small det.
Citera
2023-12-24, 07:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
[QUOTE=Dalulven|86782789]Det var SG i det första och det tredje förhöret. Således var det SG även i det andra, även om det står "mörkhårig" i protokollet. Det händer att folk skriver fel och missuppfattar saker. AH var inte helt nöjd med alla detaljer i förhören, men polisen orkade inte ändra, om jag minns rätt

Nu får du väl ge dig. Var står det att det var SG i första förhöret med AH kl 00.15 den 01.03.1986?
Det står " när hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en nan - Y - satt nedhukad vid den skadades huvud......Y gav mannen konstgjord andning genom att blåsa in luft mun mot mun ett par gånger."

Du tror inte att AH hade märkt om en ljushårig gosse avlöser en mörkhårig gosse, i att ge mun mot mun? Båda blodiga om munnen ... Den som avses, som Y, är naturligtvis SG. Endast en hade bollar stora att utföra detta på plats, och det var SG.

Koka soppa på en obefintlig spik är melodin, men dragspelet kärvar om man inte jämför med övriga vittnesmål. Man trampar, så att säga, i klaveret ...
Citera
2023-12-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy

Borde inte PW ha sett honom? Han ser, förutom Lisbeth, en man i 20-25 årsåldern och en tjej bakom honom som flinar. Det passar väl bättre in på SG än på en yngling? Dessutom säger PW att Lisbeth var lutad över Olof när han närmade sig platsen. Lisbeth lutar sig väl inte över Olof efter att SG (eller Y) och AH påbörjat hjärtmassage/mun mot mun? Om inte så kan man anta att fönstret mellan att "PW närmar sig" och "PW är där" (på bara några sekunder) utesluter att en Y hann komma till platsen, göra några mun mot mun och sedan försvinna därifrån?
Citera
2023-12-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Såg detta inlägg på Facebook.
Någon som vet mera om detta?

"Är det någon som vet vem man menar med Baltmannen? Citerar från Norska dagbladet 1996-10-07,
«BALTMANNEN» «Baltmannen», også kjent som 49-åringen, hadde leilighet nær drapsstedet. Dukket først opp i Palme-saken som tips 3. februar 1994. Ble tvangshentet til avhør fordi han nektet å komme til avtalt tid.
Nektet å snakke om hvor han var og hva han gjorde på drapstidspunktet. Kjent som Palme-hater. Flyttet utenlands like etter drapet. Åpent spor."

Har bara lite gamla noteringar. Han ska ha koppling till internationell vapensmuggling och till gänget som begick Mockfjärdsrånet, är väl därför han är intressant p.g.a. Mockfjärdsrevolvern.

Citera
2023-12-24, 13:54
Medlem
Citat:
Det sker två uttag, ett av Åsa som är klockat till 23:15, det andra av Claes kl 23:16.

Källa: https://magasinetfilter.se/wp-conten...C3%B6rkman.pdf (sida 9)

Bra där med källa.

Den visar inte sekunder precis som stämpeluret.

Så då blir det 23:16:00-23:16:59

Sen lägga på ett par sekunder att ta sig ut från Götabanken foajé för inomhusuttag.

Så ut på Sveavägen 23:17

Men visst kan det vara tidigare.

I Faktisk tid kliver vännerna ut på Sveavägen i spannet: 23:16:30-23:19:00.

Relativt att mordet skedde 23:21:30

Så AB stod väntade och spanade efter eftersläntrarna 23:15 till 23:21:20. Kan varit ännu längre iofs. Eller minst 23:17:50 till 23:21:20.
Citera
2023-12-24, 14:10
Medlem
Citat:

Det du beskriver gäller även Engström som dessutom går med näsan mot brottsplatsen....ändå så ser eller hör han inget av detta !

Men du kanske menar att Engström står 15m ifrån när skotten kommer men då är han först på plats...
Citera
2023-12-24, 15:09
Medlem
Citat:
Den uppgiften står i ett protokoll från kompletterande förhör med AB från 2019-09-23 (https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-J), kanske förväxlat förhören? Lätt gjort eftersom han i själva upplysningen hänvisar till hypnosförhöret.

Så här står det:

Aha, tack så mycket!
Citera
2023-12-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bra där med källa.

Den visar inte sekunder precis som stämpeluret.

Så då blir det 23:16:00-23:16:59

Sen lägga på ett par sekunder att ta sig ut från Götabanken foajé för inomhusuttag.

Så ut på Sveavägen 23:17

Men visst kan det vara tidigare.

I Faktisk tid kliver vännerna ut på Sveavägen i spannet: 23:16:30-23:19:00.

Relativt att mordet skedde 23:21:30

Så AB stod väntade och spanade efter eftersläntrarna 23:15 till 23:21:20. Kan varit ännu längre iofs. Eller minst 23:17:50 till 23:21:20.

Ja, sista uttaget kan ju vara 23:16:59. Men det är därför det känns relevant att poängtera att de verkade ha bråttom till Kåren, eftersom AB säger till dem att sakta farten och eftersom de fick andra halvan av den ursprungliga gruppen att hamna på efterkälken. Mot den bakgrunden, om sista uttaget är 23:16:59 så har de ändå säkert inte uppehållit sig på platsen utanför bankomaten mer än nödvändigt utan snarare vikit av tämligen omgående. Så om man höftar, säg att de börjat traska norrut senast 23:18:00? Det ger dem ändå god tid att hinna tillräckligt norrut för att inte möta makarna Palme.

Ändå nåt som skaver.

Problemet blir vad AB gjort på platsen i över fem minuter? Jag tror att han har uppriktigt svårt för att redogöra det för sig själv. Han kan inte förstå vad han gjort under dessa minuter och hur paret Palme och eventuell GM passerat honom. Han ser dem bara framför sig helt plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in