2023-12-24, 01:10
Medlem
Antar att man behöver ha ett kvitto på vart pengarna kommer ifrån om man ska växla in kontanter på forex till euro.

Ponera att jag tar ut 200.000kr i kontanter från mitt lönekonto och sedan skriver jag ut kvittot på att pengarna är uttagna där och sedan så går jag till forex och växlar in mina svarta 200.000kr till euro tillsammans med kvittot från banken - får mina euron och sedan går jag tillbaka till min bank och vill sätta in mina vita 200.000kr tillbaka på banken med samma kvitto.

Detta självklart under en längre tidhorisont på säg 2månader eller något sånt och hävda till banken vid uttag att man är orolig för krig och vid insättning att man ångrade sig bara och att de var en dålig idé att ha så mycket kontanter hemma pga rånrisken.

Skulle detta funka tror ni? Vad skulle kunna gå fel?
Senast redigerad av Cub77 2023-12-24 kl. 01:13.
Citera
2023-12-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Antar att man behöver ha ett kvitto på vart pengarna kommer ifrån om man ska växla in kontanter på forex till euro.

Ponera att jag tar ut 200.000kr i kontanter från mitt lönekonto och sedan skriver jag ut kvittot på att pengarna är uttagna där och sedan så går jag till forex och växlar in mina svarta 200.000kr till euro tillsammans med kvittot från banken - får mina euron och sedan går jag tillbaka till min bank och vill sätta in mina vita 200.000kr tillbaka på banken med samma kvitto.

Vilken bank hanterar kontanter.....
Där har du väl ditt första problem.

Och dina EUR är ju lika,skitiga som pengarna du växlade. De blir ju knappast vita bara för du bytt valuta.
Citera
2023-12-24, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vilken bank hanterar kontanter.....
Där har du väl ditt första problem.

Och dina EUR är ju lika,skitiga som pengarna du växlade. De blir ju knappast vita bara för du bytt valuta.

Bankomaterna gör. Detta för att kunna köpa ex guld utomlands ex turkiet och sedan sälja hemma i Sverige typ till en pantbank där pengarna sätts in på mitt konto
Citera
2023-12-24, 01:16
Medlem
Citat:

Detta självklart under en längre tidhorisont på säg 2månader eller något sånt och hävda till banken vid uttag att man är orolig för krig och vid insättning att man ångrade sig bara och att de var en dålig idé att ha så mycket kontanter hemma pga rånrisken.

Om pengarna redan finns på ditt lönekonto, utan att ha blivit ifrågasatta, så anses de troligen som vita.

Förstår inte vitsen med ditt habrovinklande.
Citera
2023-12-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om pengarna redan finns på ditt lönekonto, utan att ha blivit ifrågasatta, så anses de troligen som vita.

Förstår inte vitsen med ditt habrovinklande.

Handlar om att tvätta pengar
Citera
2023-12-24, 01:17
Medlem
Citat:
Bankomaterna gör. Detta för att kunna köpa ex guld utomlands och sedan sälja hemma i Sverige typ till en pantbank där pengarna sätts in på mitt konto

Max 15K per 30dagar är det väl?
Så du ska klydda med detta I två år???

Och dessutom förlora 30-40% på beloppet?

Då kunde du ju lika gärna skattat.
Citera
2023-12-24, 01:19
Medlem
Citat:
Max 15K per 30dagar är det väl?
Så du ska klydda med detta I två år???

Och dessutom förlora 30-40% på beloppet?

Då kunde du ju lika gärna skattat.

Ja men man kan kontakta banken om man vill ha större summor uttagen. Är de 30-40% vid försäljningen av guldet som du menar?
Citera
2023-12-24, 01:20
Medlem
Citat:
Handlar om att tvätta pengar
Jo, men varför ska du tvätta pengar som redan är vita?

Om pengarna redan finns på ditt lönekonto utan att ha blivit ifrågasatta, så har du ju redan dina pengar vita.
Citera
2023-12-24, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jo, men varför ska du tvätta pengar som redan är vita?

Om pengarna redan finns på ditt lönekonto utan att ha blivit ifrågasatta, så har du ju redan dina pengar vita.

Kommer i framtiden få massa kontanter som jag behöver tvätta. De behöver vi dock inte gå in på i denna tråden.
Citera
2023-12-24, 01:23
Medlem
Citat:
Ja men man kan kontakta banken om man vill ha större summor uttagen. Är de 30-40% vid försäljningen av guldet som du menar?

Vilken bank då?

Ingen av de större bankerna hanterar öht kontanter vad jag vet.

Ja du ska ju först växla SEK-EUR på Forex
Sedan köpa guld ,vilket är momsfritt inom EU om det gäller investeringsguld.
Sedan sälja detta och få SEK?

Vad är poängen med detta??

Ta dina,skitiga kontanter och gå till Tavex direkt
Citera
2023-12-24, 01:24
Medlem
Citat:
Kommer i framtiden få massa kontanter som jag behöver tvätta. De behöver vi dock inte gå in på i denna tråden.
Men då har du inte pengarna på ditt lönekonto.

Du skriver i trådsarten att du tar ut pengar därifrån.

Ditt problem torde vara hur du ska få in pengarna dit utan att bli ifrågasatt.
Citera
2023-12-24, 01:25
Medlem
Citat:
Vilken bank då?

Ingen av de större bankerna hanterar öht kontanter vad jag vet.

Ja du ska ju först växla SEK-EUR på Forex
Sedan köpa guld ,vilket är momsfritt inom EU om det gäller investeringsguld.
Sedan sälja detta och få SEK?

Vad är poängen med detta??

Ta dina,skitiga kontanter och gå till Tavex direkt

Tavex lär väl aldrig ta emot flera hundra tusen i kontanter utan redovisning. Känns som jag behöver köpa guldet i Turkiet genom massor av olika guldaffärer som tar emot kontater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in