Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Jag tolkar det dock att det som i engelska sammanhang omnämns som "seeds" (ordagrant översatt frön) de facto är det vi i Sverige kallar för "bönorna". Om detta stämmer så nämner ju en av de engelska artiklarna att man krossar/mal bönorna ("the crushed seeds in powder").
För om man googlar på "abrus precatorius seeds" så kommer endast träffar på bönorna, dvs.de som anses som växtens giftigaste beståndsdel. Och därmed är det uppenbarligen även dessa bönor som "tillreds/förtärs" i diverse traditionella medicinska syften och ritualer.
Tänker jag rätt?
Ja det stämmer. Frön och bönor är samma sak. De kallas olika saker på olika språk: djävulsfrön, krabbögon och liknande.
Och enligt en uppgift jag såg räcker det att ”koka” dem för att giftet ska förstöras. Vad ”koka” exakt innebär är en specialfråga men det hänger väl ihop med abrinets specifika egenskaper kan man tro. Vi gör ju liknande med murklor och bakterier och allt annat som måste tillagas före vi äter för att reducera risken för sjukdom o ohälsa. Men allt är förenat med specifika instruktioner: koka si o så länge, o vattnet hälls bort etc.
Att kulturer i historisk tid behärskat detta på matlagningsplanet och läkekonstplanet är inte märkligt — för de har bevisligen haft gott om tidrymder o.a. tillhanda för att prova sig fram exv. — men det är inte samma sak som att det vetandet automatisk följer med växten vart växten än går i världen, utan tvärt om är risken stor att kunskapen förloras o felanvändning kommer att härska i stället. Så det är på ett väsentligt plan så att egenskaperna vi tillskriver växten egentligen är (den specifika) kulturens egenskaper — de specialkunskaper en kultur utvecklat över tid —, och själva växten existerar i världen bortom gott o ont s a s. Och därmed kan man inte säga att växten är antingen farlig eller ofarlig för allt handlar om hur den bereds.
Jag kan inte svara på om man bör koka fröna innan man äter dem, för jag äter morötter istället. Som jag känner mig bekväm med. Och för att minska mina besvär.
Vad som än finns i bönorna så går det nog framställa på syntetisk väg och experiment bör kanske ha ett ändamål främst för ögonen (exv bota vinterdepression) och låta bärens häftiga färger få mindre utrymme i ens egen föreställningsvärld. Det är ”bara kemi”, eller nästan bara.
Så som svar på din fråga: ja men med stor skepsis rörande den verkliga vitsen.