Citat:
Jag tror att mycket av den debatt som skapats runt just det här proteinet bygger på dess namn - "SPIKprotein". S.P.I.K. Det namnet har gjort att vaccinmotståndare riktat in sig på att kritisera ett ämne som beskrivs som något vasst, hårt, obehagligt som flyter runt i kroppen. Inte så konstigt att det dök upp teorier som menade att det var "rakblad" i vaccinet. Om någon undrar var den typen av trams kom ifrån, där har du anledningen.
Ett vaccin är i motsats till de flesta andra läkemedel inget...läkemedel i den meningen att det inte är en molekyl som man tillför i förhoppningen att den skall göra ett jobb bättre än kroppen själv klarar av.. Vaccin är ett hack. Det gör i inget annat än att provocera fram en naturlig respons. Vanliga dödliga förstår inte hur otroligt svårt det är att stoppa in ett ämne i kroppen och försöka förbättra något som kroppen haft några miljarder på sig för att förfina. Det går i princip inte. Och det är därför 999,999 av alla substanser som genomgår tester och försök varje är falerar, och de som ändå åstadkommer en förbättring av en existerande funktion lyckas ofta bara åstadkomma en förbättring på några procent. Ett vaccin är INTE ett läkemedel.
Med vaccin tillför man inget ämne, man provocerar bara kroppen att göra vad den är designad att göra. Och det är tyvärr här det finns utrymme för fel. Det jag säger nu är baskurs i mikrobiologi: INGET virus är farligt - det är kroppens agerande för att oskadliggöra viruset som är farligt. Om kroppen kunde låta bli att göra något skulle 99.9% av alla virus vara ofarliga. Det vaccinet gör är att inducera en immunrespons, och resultatet är att vi ser en ökad risk för t.ex. olika blödningar. Vaccinet är inte den primära orsaken till blödningen, problemet är istället sekundärt till den immunrespons som primärt triggades av vaccinet. Rent immunologiskt är det antikroppar som ger sig på blodplättar. Utan vaccin ingen immunrespons, utan immunrespons ingen blödning.
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2104840
I princip samtliga vaccin har rapporterade fall av VITT (Vaccine-induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9055170/table/j_biol-2022-0035_tab_001/
Juridiskt uppstår en komplex situation då man i princip kan hävda att samma immunrespons kunnat ske vid en normal infektion - vilket är sant. Notera att förekomsten av Immune Thrombotic Thrombocytopenia är upp till 10 gånger vanligare bland patienter med COVID-19.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9055170/
Det är av den här orsaken som jag personligen menar att man inte behöver vaccinera sig om man redan varit infekterad. Men det är en åsikt, och inte något som jag kan leda i bevis. Men det har alltid varit min inställning att vaccination bör ske av vuxna över 30 år som aldrig haft COVID samt personer ur riskgrupper. Men grundprincipen bör enligt min åsikt också vara att infektion gör fortsatt vaccination meningslös. Jag är inte ens säker på att flera doser än den första är nödvändiga, inte ens innan infektion har skett.
Ett vaccin är i motsats till de flesta andra läkemedel inget...läkemedel i den meningen att det inte är en molekyl som man tillför i förhoppningen att den skall göra ett jobb bättre än kroppen själv klarar av.. Vaccin är ett hack. Det gör i inget annat än att provocera fram en naturlig respons. Vanliga dödliga förstår inte hur otroligt svårt det är att stoppa in ett ämne i kroppen och försöka förbättra något som kroppen haft några miljarder på sig för att förfina. Det går i princip inte. Och det är därför 999,999 av alla substanser som genomgår tester och försök varje är falerar, och de som ändå åstadkommer en förbättring av en existerande funktion lyckas ofta bara åstadkomma en förbättring på några procent. Ett vaccin är INTE ett läkemedel.
Med vaccin tillför man inget ämne, man provocerar bara kroppen att göra vad den är designad att göra. Och det är tyvärr här det finns utrymme för fel. Det jag säger nu är baskurs i mikrobiologi: INGET virus är farligt - det är kroppens agerande för att oskadliggöra viruset som är farligt. Om kroppen kunde låta bli att göra något skulle 99.9% av alla virus vara ofarliga. Det vaccinet gör är att inducera en immunrespons, och resultatet är att vi ser en ökad risk för t.ex. olika blödningar. Vaccinet är inte den primära orsaken till blödningen, problemet är istället sekundärt till den immunrespons som primärt triggades av vaccinet. Rent immunologiskt är det antikroppar som ger sig på blodplättar. Utan vaccin ingen immunrespons, utan immunrespons ingen blödning.
https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2104840
I princip samtliga vaccin har rapporterade fall av VITT (Vaccine-induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9055170/table/j_biol-2022-0035_tab_001/
Juridiskt uppstår en komplex situation då man i princip kan hävda att samma immunrespons kunnat ske vid en normal infektion - vilket är sant. Notera att förekomsten av Immune Thrombotic Thrombocytopenia är upp till 10 gånger vanligare bland patienter med COVID-19.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9055170/
Det är av den här orsaken som jag personligen menar att man inte behöver vaccinera sig om man redan varit infekterad. Men det är en åsikt, och inte något som jag kan leda i bevis. Men det har alltid varit min inställning att vaccination bör ske av vuxna över 30 år som aldrig haft COVID samt personer ur riskgrupper. Men grundprincipen bör enligt min åsikt också vara att infektion gör fortsatt vaccination meningslös. Jag är inte ens säker på att flera doser än den första är nödvändiga, inte ens innan infektion har skett.
Ja, det är klart att namnet "spikprotein" låter hotfullt, jag skulle kunna säga att det är synd att inte naturvetare ibland tänker mer på ordens associationer. De skapar givetvis mycket lidande, om så bara under några sekunder, när folk gör ett viktigt test, ringer upp och får veta att resultatet är "negativt". Men de finns andra konstiga ordval inom troligen de flesta vetenskaper, ord som kan bytas mot betydligt tydligare.
Mycket intressant genomgång av virus, tack för den, även juridiken. Jag förstår att vaccin är ett hack, som du skriver, och när du kallar det för hack funderar jag direkt på var gränserna går. Ett placebo-piller, som läkare använde förr (där röda piller enligt en vetenskaplig studie gav bättre placeboeffekt än blå om jag minns rätt) är ju då också rimligen en form av hack (och även här uppvisar sjukvården okunskap eftersom själva sjukhusmiljön, som brukar vara otroligt ful, skapar stress). Det borde finnas andra läkemedel som är hacks också, som till exempel skapar en effekt som får kroppen att svara med en annan effekt, som är den man är ute efter... Men det kanske blir OT.
Jag förstår logiken i riskerna med den egna immunreaktionen. Men, trycker du inte för mycket på kroppens roll, eller menar du alltså att det är kroppens egna celler som skapar den aktivitet som gör att viruset tar sig in i dem? Det vill säga att om ett virus fäster på en cell och cellen inte gör något så kommer inget mer att ske? Vi matas alltid med beskrivningen i media av hur virus "tar sig in i cellerna" och liknande, men jag tilltalas av tanken på viruset som bara en slags "struktur" som får kroppen att agera och därför undrar jag om du alltså menar att viruset på ett sätt är helt passivt och får sin "aktivitet" helt genom kroppens aktivitet?
Senast redigerad av Lamento 2023-12-23 kl. 22:55.
Senast redigerad av Lamento 2023-12-23 kl. 22:55.