Citat:
Ursprungligen postat av
JoeyDoey
Det handlar om tiden när dessa länder gick med, det handlar om pengar till lokala politiker, det handlar om opinionsbildning.
Studera ägarförhållanden och vilka kontrollerar pressen i dessa länder. Äger du långt över 50% av medielandskapet kan du piska fram önskvärd folkopinion. Dagens Nyheter har en Ryssland-reporter som under sina 19 år i Ryssland aldrig lyckats skriva ens något neutralt om landet. Enbart negativt. Men det är ju också hennes uppdrag.
De ovannämnda ländernas politiska elit valde NATO av två skäl. Dels för pengarnas skull, dels pga pressen från USA som ville flytta fram sina positioner i det geopolitiska spelet. Länder som Albanien, Bulgarien, Rumänien kan liksom inte pissa i motvind. Vakuum är till för att fyllas.
Jag är fullt medveten om att det finns mycket "soft power" som påverkar såväl politik och massmedia, och den som tror något annat har fastnat i barndomens idealistiska värld där allting förväntas gå helt rätt till.
Min erfarenhet är att personer som lyfter fram dessa i regel överdriver betydelsen och att det enbart är en agenda som gäller när det i allmänhet finns flera.
Det fina är dock att i jämförelse med Ryssland så ser även halvtaskiga system fina ut i jämförelse.
Hellre media som utsätts för vissa påtryckningar men där det finns visst utrymme att inte följa helt och hållet, jämfört med rysk media där man faller nerför ett fönster.
Hellre länder som väljer att gå med i försvarsalliansers för pengars skull och lobbying-verksamhet, än länder som under invasionshot tvingas att vara låtsas-neutrala och i praktiken stödja Ryssland.
Nu förmodar jag att du även spekulerar i vilken omfattning ägarförhållanden och annat faktiskt påverkat länderns NATO-sökan, då enbart för att man har möjlighet att göra vissa saker så innebär det inte att man måste göra det fullt ut.
Men oavsett, hellre delvis frihet att välja än ingen frihet alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Dummaste jag hört - det är alltså skillnad på taktik o strategi - då kan man ju använda strategiska som taktik o taktiska som strategi efter eget val - o varför skulle Putin inte välja de värsta mot Ukrainas största städer för att tvinga fram en snabb kapitulation - o vad skulle hända då sett från andra länder?
Var finns Frankrikes atomubåtar idag - är de i läge o beredda på att slå till mot ryska mål - konstigt att det är såå tyystt om dessa - fransmännen är duktiga på det här men inget syns i media
Vad gäller strategiska vapen är de så oerhört kraftfulla att om de skulle pulvrisera t.ex. Kiev, så kan nog Ryssland räkna med att Moskva sedan pulvriseras, då Ryssland visat sig såpass farlig som en rabias-smittad hund som måste avlivas så fort som möjligt innan ännu värre saker händer.
Taktiska kärnvapen gör ju inte alls lika stor skada, men är något som Putin skulle tänka sig om det vore viktigt att vända krigslyckan där man tom talat om att Ryssland inte ser dem som "riktiga" kärnvapen och därför tillåtet att använda.
Men har man väl börjat med kärnvapen i en konflikt så har man överträtt en gräns, där det blir betydligt lättare att sedan övergå till starkare kärnvapen.