• 2
  • 3
2023-12-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Optiska illusioner, genom alla dimensioner

Jag tror du är on point. It is an endless maze.
Citera
2023-12-23, 14:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Verkligheten är mätbar. Går det att mäta är det verkligt, annars inte.
Det hänger dock på kvaliteten på mätinstrumentet. De mätinstrument vi hade för 200 år sedan visade en verklighet, de vi har idag visar en annan. De mätinstrument vi har om 1000 år kommer nog att visa att dagens människor inte ens visste vad verkligheten var för något och att alla gick runt och levde i en sorts självinducerad villfarelse.
Citera
2023-12-23, 15:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det hänger dock på kvaliteten på mätinstrumentet. De mätinstrument vi hade för 200 år sedan visade en verklighet, de vi har idag visar en annan. De mätinstrument vi har om 1000 år kommer nog att visa att dagens människor inte ens visste vad verkligheten var för något och att alla gick runt och levde i en sorts självinducerad villfarelse.
Men det är samma verklighet. Vi utökar bara vår kunskap om världen och får därigenom en annan syn på den. Men den enda verkligheten består.
Citera
2023-12-25, 11:27
Medlem
staticages avatar
Medvetandet är det enda sanna.
Citera
2023-12-25, 11:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det är samma verklighet. Vi utökar bara vår kunskap om världen och får därigenom en annan syn på den. Men den enda verkligheten består.
Vi kan bara aldrig vara säkra på att vi ser den som den är och inte bara som vi tolkar den.
Citera
2023-12-25, 15:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vi kan bara aldrig vara säkra på att vi ser den som den är och inte bara som vi tolkar den.
Hur ser man världen som den är. Det är ett felaktigt antagande att det skulle gå.

Vi kan bara se det vi ser och i övrigt kan vi använda olika instrument för att detektera och mäta saker. För hurdan är världen egentligen? Bara Gud vet säger ateisten.

Däremot kan vi säga vad som är verkligt genom att mäta det. Går det att mäta är det verkligt. Går det inte att mäta, vet vi inte, eller kan inte säga. Vi får helt enkelt nöja oss så. Eller så får vi fantisera ihop något och tro att det är så, bara för att vi inte kan avfärda det.
Citera
2023-12-26, 05:22
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Problemet är att det aldrig kommer finnas något som avgör mellan idealism eller realism. Eller är du hoppfull? Vad skulle det vara för experiment?
Njae sådär, det går inte att trycka fram sanning om sanningen inte är tillgänglig för oss. Men om den på något sätt ändå kan vara det så bara måste det enligt mitt förnuft vara åtminstone antingen eller.

Om universum skulle finnas så är sannolikheten att jag blev just jag nästan exakt noll.

Av de två alternativen är det rimligare att anta att det enda som finns är medvetandet. Att jag skulle hamna i mig själv finns inte på kartan av rimligheter. Jag tror inte att alla samlade datorer i världen ens på miljarder år skulle hinna skriva ut så många negativa tiopotenser.

Så om man ska gissa så kan idealism vara lika säkert som realism är osannolikt. Jag tror att vi har svaret på varför och hur vi kom hit. Det finns inget universum.
Citera
2023-12-27, 04:02
För mig är det konstigt att inte fler bryr sig om den ultimata sanningen. Istället fylls det här forumet om politik, fotboll, skvaller, brottslighet, miljö, konspirationer, invandring mfl tramsfrågor.
Vi är nära nu att ha jagat ifatt vad som verkligen står över allting annat tusenfalt. i'm about to grasp it all very soon.
Ge mig ett år till och jag kommer att ha blivit en stor del i att slutligen ha löst frågan efter att ha ställt de rätta frågorna. I was the one to be honest. Jag löste mysteriet. Strax...
Citera
2023-12-27, 10:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankesmedjanTimbro
För mig är det konstigt att inte fler bryr sig om den ultimata sanningen. Istället fylls det här forumet om politik, fotboll, skvaller, brottslighet, miljö, konspirationer, invandring mfl tramsfrågor.
Vi är nära nu att ha jagat ifatt vad som verkligen står över allting annat tusenfalt. i'm about to grasp it all very soon.
Ge mig ett år till och jag kommer att ha blivit en stor del i att slutligen ha löst frågan efter att ha ställt de rätta frågorna. I was the one to be honest. Jag löste mysteriet. Strax...
Jag tror att verkligheten är avhängig en stor makt som alltid har funnits, snarare än av ett konsensus av uppfattningar som alla bebisar har byggt upp. Vår värld av dimensioner ska uppfattas som sådan, men det finns en fullkomlig och evig värld, för alla som ur stoft frambringats till barmhärtiga och rättfärdiga varelser, vars väsen inte låter sig experimenteras med.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in