• 1
  • 2
2023-12-23, 14:28
Medlem
Över 9 300 akademiker fick a-kassa i november, en ökning med 42 procent jämfört med för ett år sedan, visar statistik från Akademikernas a-kassa.

Totalt översteg antalet arbetslösa akademiker 14 300 – ersättningstagare och deltagare i program – vilket var den högsta siffran sedan oktober 2021

Men är det inte så att väldigt många akademiker kommer aldrig in på första jobbet pga att arbetsgivarna kräver erfarenhet.

Och alla de som får första jobbet men ryker inom provanställningstiden (6 mån) o inte hittar nya
jobb får ju inte heller någon A-kassa alls - krav ett års anställningstid.

Vad säger ni andra o f f a ni akademiker som haft svårt att få adekvata jobb?

Mona Sahlin m fl ink Göran Persson o hela S sade att vi skall satsa på utbildning - gymnasium
till alla o universitet för de flesta - men de sa aldrig vilka som skulle göra de riktiga jobben inom bygg
transport mek vård mm mm.

Vad kan en nyexad akademiker som inte behövs - jag hade problem men hade ett par andra yrkeserfarenheter som skulle ge jobb om jag misslyckades med att få adekvat akademikerjobb
Citera
2023-12-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Över 9 300 akademiker fick a-kassa i november, en ökning med 42 procent jämfört med för ett år sedan, visar statistik från Akademikernas a-kassa.

Totalt översteg antalet arbetslösa akademiker 14 300 – ersättningstagare och deltagare i program – vilket var den högsta siffran sedan oktober 2021

Men är det inte så att väldigt många akademiker kommer aldrig in på första jobbet pga att arbetsgivarna kräver erfarenhet.

Och alla de som får första jobbet men ryker inom provanställningstiden (6 mån) o inte hittar nya
jobb får ju inte heller någon A-kassa alls - krav ett års anställningstid.

Vad säger ni andra o f f a ni akademiker som haft svårt att få adekvata jobb?

Mona Sahlin m fl ink Göran Persson o hela S sade att vi skall satsa på utbildning - gymnasium
till alla o universitet för de flesta - men de sa aldrig vilka som skulle göra de riktiga jobben inom bygg
transport mek vård mm mm.

Vad kan en nyexad akademiker som inte behövs - jag hade problem men hade ett par andra yrkeserfarenheter som skulle ge jobb om jag misslyckades med att få adekvat akademikerjobb

Svaret är givetvis att staten börjar göra klart att offentliga kontrakt numera kommer med krav på att anställa nyutexaminerade med SVENSKT MEDBORGARSKAP. Slut på företagens favoritmanöver att betala nyutexaminerade indier som kommit till Sverige för att ta en masterexamen efter att par år i indiskt arbetsliv nyutexaminerad lön.
Citera
2023-12-23, 15:11
Medlem
pn222jws avatar
Ett mörkertal gäller ju dom (många) som fortsätter ströplugga på högskolan när dom är klara med sin 3 - 4 åriga linje.
Citera
2023-12-23, 15:54
Medlem
Rodjas avatar
Sökte ett jobb en gång med full CV och erfarenhet från simhallar i många år
genom idrotten.
Blev kallad till intervju och hade dokumenterad kompetens från poollivräddning.

Efter intervjun, skulle jag mejla och skriva mina löneanspråk. Kollade medianlönen
och skrev, fick svaret att "du har ingen erfarenhet från den här tjänsten" och morsning
och good bye! Varför slösade jag ens tid med att gå dit och få det svaret?

Vet inte hur arbetsgivare tänker.
Läser de inte ordentligt erfarenheten och CV-t från de sökande?
Hade gått in med själ och hjärta i det jobbet.
Sen har de sökt fler folk sedan dess, jaha, varför då?

Lycka till i det nya konstiga samhället!
Citera
2023-12-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Sökte ett jobb en gång med full CV och erfarenhet från simhallar i många år
genom idrotten.
Blev kallad till intervju och hade dokumenterad kompetens från poollivräddning.

Efter intervjun, skulle jag mejla och skriva mina löneanspråk. Kollade medianlönen
och skrev, fick svaret att "du har ingen erfarenhet från den här tjänsten" och morsning
och good bye! Varför slösade jag ens tid med att gå dit och få det svaret?

Vet inte hur arbetsgivare tänker.
Läser de inte ordentligt erfarenheten och CV-t från de sökande?
Hade gått in med själ och hjärta i det jobbet.
Sen har de sökt fler folk sedan dess, jaha, varför då?

Lycka till i det nya konstiga samhället!

De skiter i utbildningar och erfarenhet för det mesta. Idag tar de gärna unga, snygga och drivna som de kan dressera själva till morgondagens ledare.

Hade Bianca Ingraso sökt jobb som chefredaktör på Aftonslasken och konkurrerat med utbildade journalister med erfarenhet, så kan jag sätta min höga pungkula att alienfejset hade fått jobbet 99 av 100 gångar framför journalisterna.
Senast redigerad av Gulblendkarringen 2023-12-23 kl. 16:03.
Citera
2023-12-23, 16:08
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
De skiter i utbildningar och erfarenhet för det mesta. Idag tar de gärna unga, snygga och drivna som de kan dressera själva till morgondagens ledare.

Hade Bianca Ingraso sökt jobb som chefredaktör på Aftonslasken och konkurrerat med utbildade journalister med erfarenhet, så kan jag sätta min höga pungkula att alienfejset hade fått jobbet 99 av 100 gångar framför journalisterna.
Ja, så har jag uppfattat det hela med. Men man får en massa kritik på det här forumet när man
skriver om sina konstiga erfarenheter. Men du har rätt, tycker jag.
Citera
2023-12-23, 16:14
Medlem
swebarbs avatar
Hela systemet behöver göras om, att man gått en utbildning och kallar sig akademiker säger ingenting egentligen, du har ändå inte den erfarenhet alla arbetsgivare kräver ändå, nähä föds man med den eller? ja..... Man dömer ut folk på förhand helt enkelt oavsett hur driven man är för något.
Citera
2023-12-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hela systemet behöver göras om, att man gått en utbildning och kallar sig akademiker säger ingenting egentligen, du har ändå inte den erfarenhet alla arbetsgivare kräver ändå, nähä föds man med den eller? ja.....

Staten behöver bli mycket agressivare med att lägga ned utbildningar och universitet.
Citera
2023-12-23, 16:21
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Över 9 300 akademiker fick a-kassa i november, en ökning med 42 procent jämfört med för ett år sedan
Vilken utbildning har dessa?
Antalet arbetslösa civilingenjörer och läkare torde vara exakt noll. Övriga är inte akademiker utan de är "akademiker".

En konsekvens av att definitionen på akademiker breddats in absurdum är att även "akademiker" nu ingår i gruppen. Följden är att gruppen nu har en arbetslöshet som inte är exakt noll.
Citera
2023-12-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Vilken utbildning har dessa?
Antalet arbetslösa civilingenjörer och läkare torde vara exakt noll. Övriga är inte akademiker utan de är "akademiker".

En konsekvens av att definitionen på akademiker breddats in absurdum är att även "akademiker" nu ingår i gruppen. Följden är att gruppen nu har en arbetslöshet som inte är exakt noll.

Finns gott om arbetslösa läkare. I sin fanatiska iver att privatisera sjukvården så råkade ju högerpolitikerna ute i regionerna "glömma bort" att kräva tillhandahållande av AT-platser.
Utan fullgjord AT-tjänst får du ingen läkarlegitimation.
Citera
2023-12-23, 16:28
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Finns gott om arbetslösa läkare. I sin fanatiska iver att privatisera sjukvården så råkade ju högerpolitikerna ute i regionerna "glömma bort" att kräva tillhandahållande av AT-platser.
Utan fullgjord AT-tjänst får du ingen läkarlegitimation.

Skitsnack, arbetslösheten bland läkare är extremt låg.
Citera
2023-12-23, 16:33
Medlem
OtherBarrys avatar
Hade varit kul att få reda på vad dessa 14.000 har läst för utbildningar.

Om 3000 genusingenjörer stämplar A-Kassa kanske det inte är speciellt uppseendeväckande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in