2023-12-23, 13:32
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
Israeliska hundars har tvingat Palestinier till Hamas som politiskt alternativ och nu detta. Palestinierna har försökt fredligt i 75 år. Aldrig fått så mycket som en chokladbit av judejävlarna.

Det är folkmord så att det skriker om det. 1% av befolkningen har redan dött på 2 månaderna. Inget stoppar rabiesjukaIsrael, som 7:e oktober boev biten av sin egen terroristsmitta (den de började sprida med ockupation och massakrer 1947.

Det håller jag inte med om! Gaza röstade fram Hamas till makten 2006. Hamas är den mest populära kraften just nu bland palestinierna - i alla fall enligt alla undersökningar jag läst efter Okt 7. Palestinierna har dock alltid tackat nej till varje försök till fred / uppdelning av mandatet trots bra erbjudanden. Dom tackade nej först 47 och senast 2000 (+ Olmerts erbjudande 2008).

Problemet är dock att palestinierna trott att dom kan få mer genom att slåss och tackar nej till fred alltid. Uppenbarligen har inte det funkat så bra för dom heller!
Citera
2023-12-23, 13:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Det var ett jäkligt dåligt försök att "få tillbaks sitt land" i så fall. Vad lyckades Hamas med rent militärt? Förutom några hundra döda IDF soldater så lyckades dom i princip bara slakta civila. Och kolla vad som sker med Gaza nu. Total katastrof från Hamas.

Hoppas palestinierna lär sig av detta och producerar fram en mer fredlig kraft som tar över istället för Hamas. Tvekar dock starkt på det - känns som den bollen redan passerat :/
Opinionsmässigt så verkar de vara en succe för Hamas. Det kanske var en strategi inför valet man tänkt ha i år. Men nu får skjuta på det igen

Citat:
Palestinian factions sign reconciliation agreement in Algeria
Hamas, Fatah and 12 other Palestinian groups agree to hold legislative and presidential elections within one year
https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/10/13/palestinian-factions-sign-reconciliation-agreement-in-algeria

Det verkar som att det smids planer att föra ut Hamas ledarskap i smyg ut ur Gaza för att få stopp på blodbadet Då finns det ingen anledning kvar för IDF att gå bärsärk som de gör
Citera
2023-12-23, 13:37
Medlem
Nu måste man börja skicka vapen till motståndsrörelsen som kan neutralisera sionistiska fienden. Offensiva vapen så att man i en enda attack kan jämna med marken.
Citera
2023-12-23, 13:41
Medlem
Citat:
Det håller jag inte med om! Gaza röstade fram Hamas till makten 2006. Hamas är den mest populära kraften just nu bland palestinierna - i alla fall enligt alla undersökningar jag läst efter Okt 7. Palestinierna har dock alltid tackat nej till varje försök till fred / uppdelning av mandatet trots bra erbjudanden. Dom tackade nej först 47 och senast 2000 (+ Olmerts erbjudande 2008).

Problemet är dock att palestinierna trott att dom kan få mer genom att slåss och tackar nej till fred alltid. Uppenbarligen har inte det funkat så bra för dom heller!

Det har inte fått något genom att inte slåss. Varför skulle de inte slåss. Deras land har tagits av ryska sionister. Tror du dessa ryska svin kommer ge tillbaka "sina" strandtomter kring Medelhavet frivilligt.
Senast redigerad av Berrata 2023-12-23 kl. 13:44.
Citera
2023-12-23, 13:47
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berrata
Det har fått något genom att inte slåss. Varför skulle de inte slåss. Deras land har tagits av ryska sionister. Tror du dessa ryska svin kommer ge tillbaka dina strandtomter kring Medelhavet frivilligt.

Jag kan absolut förstå varför palestinierna slogs 1947, 1967 och även 73 (även om jag personligen så klart tycker dom borde accepterat uppdelningen 1947 och inte krigat). Jag förstår även judarnas perspektiv under denna tid.

Men eftersom det har misslyckats varje gång att kriga och det har gjort allt sämre för palestinierna varje gång, menar jag att det vore dags att acceptera fredsavtal (och sluta med terrorismen först). Dom hade ett guldläge år 2000 under Camp David Summit. Även 2006 i Gaza och 2008 med Olmerts erbjudande. Nu är det försent med tanke på att dom valde Hamas och drog igång ett fullskaligt krig istället. Synd!
Senast redigerad av stayboosted 2023-12-23 kl. 13:56.
Citera
2023-12-23, 13:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Opinionsmässigt så verkar de vara en succe för Hamas. Det kanske var en strategi inför valet man tänkt ha i år. Men nu får skjuta på det igen

https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/10/13/palestinian-factions-sign-reconciliation-agreement-in-algeria

Det verkar som att det smids planer att föra ut Hamas ledarskap i smyg ut ur Gaza för att få stopp på blodbadet Då finns det ingen anledning kvar för IDF att gå bärsärk som de gör

Ledarskapet bort, hamasterroristerna bort. Sedan åtgärder att detta inte återupprepas.

1. Säkra gränser att inte vapen kommer in.
2. Förflyttning av folk?
3. Dela norra och södra Gaza.?

Att få bort Hamas och döda Hamasterrorister är bara ett delmål. Sedan har vi åtgärderna att detta aldrig återupprepas..
Citera
2023-12-23, 13:50
Medlem
Den israeliska krigföringen i Gaza, enl. experter, är nu bland de dödligaste och mest destruktiva i senare tids historia.
På drygt två månader har Israel orsakat mer förstörelse än vad som var fallet i Syriens Aleppo mellan 2012 och 2016, Ukrainas Mariupol eller, proportionellt, de allierade bombningarna av Tyskland under andra världskriget. Israel har dödat fler civila än den USA-ledda koalitionen gjorde under tre år mot Islamiska staten.

Källa: https://apnews.com/article/israel-gaza-bombs-destruction-death-toll-scope-419488c511f83c85baea22458472a796
Citera
2023-12-23, 13:50
Avstängd
Citat:
Jag kan absolut förstå varför palestinierna slogs 1947, 1967 och även 73 (även om jag personligen så klart tycker dom borde accepterat uppdelningen 1947 och inte krigat). Jag förstår även judarnas perspektiv under denna tid.

Men eftersom det har misslyckats varje gång att kriga och det har gjort allt sämre för palestinierna varje gång, menar jag att det vore dags att acceptera fredsavtal (och sluta med terrorismen först). Dom hade ett guldläge år 2000 under Camp David Summit. Även 2005 i Gaza och 2008 med Olmerts erbjudande. Nu är det försent med tanke på att dom valde Hamas och drog igång ett fullskaligt krig istället. Synd!

Exakt! De skulle naturligtvis accepterat delningsplanen.

Första kriget 1948 innebar att de förlorade 40 % av det område de hade tilldelats. Fullständig katastrof. Araberna har fattat fel beslut från Dag 1 och det fortsätter 75 år senare.
Citera
2023-12-23, 13:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Den israeliska krigföringen i Gaza, enl. experter, är nu bland de dödligaste och mest destruktiva i senare tids historia.
På drygt två månader har Israel orsakat mer förstörelse än vad som var fallet i Syriens Aleppo mellan 2012 och 2016, Ukrainas Mariupol eller, proportionellt, de allierade bombningarna av Tyskland under andra världskriget. Israel har dödat fler civila än den USA-ledda koalitionen gjorde under tre år mot Islamiska staten.

Källa: https://apnews.com/article/israel-gaza-bombs-destruction-death-toll-scope-419488c511f83c85baea22458472a796

Hamas krigföring skall det stå. Det är Hamas krigföring som gör att civila drabbas. Civila används som mänskliga sköldar. Detta vet alla. Israel har från början sagt var krigsaktivitet kommer att ske. 8000 Hamasterrorister har dödats..tillsammans med civila..för de har agerat mänskliga sköldar. Det är precis det vi såg med ISIS i Mosul och Raqqa.
Citera
2023-12-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Exakt! De skulle naturligtvis accepterat delningsplanen.

Första kriget 1948 innebar att de förlorade 40 % av det område de hade tilldelats. Fullständig katastrof. Araberna har fattat fel beslut från Dag 1 och det fortsätter 75 år senare.

Du blandar ihop Palestina och Arabstaterna Palestinierna var mestadels bönder som fär 100-tals år. 5 % var judar och detta inte på grund av antisemitism. Det är som att få dalmasar att flytta till Norge, leva som flyktingar 75 år och säg - var nöjd. Palestinierna vill ha sitt land. Sionisterna bara tog/fick av England ett land som inte var deras... De är RYSKA TROLL!
Citera
2023-12-23, 14:17
Avstängd
Citat:
Israel har försvarat sig mot krig och terror från Dag 1. Det är araberna som inte godtog delningsplanen. Araberna har från Dag 1 velat utplåna Israel. Israel har försvarat sig mot detta.
Du kan inte vara obekant med massakern i Deir Yassin.
Citera
2023-12-23, 14:24
Medlem
Citat:
Araberna har problem med sin impulskontroll. Blir de provocerade så svarar de med krig och terror. Inte med iskyla..strategiska och taktiska beslut kommer av en kall hjärna..inte en het hjärna.

Jag föredrar siffror framför fördomar och då är det uppenbart vem som har impulskontrollaproblematik när det trycker på sina knappar.

Att Hamas gör saker för hand är ju grymt, men också lite mentalt imponerande. Att Israelerna som sitter med sina blöjor i pansarfordon inte vågar gå, utan måste kissbajsa på sig där inne... Det säger allt om vem som feg i denna konflikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in