2023-12-22, 17:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Hubbardhjärna, du strider med Gallup International nu, "upplyser" dem om vad gudstro är och anklagar dem för att "ljuga med siffror".
Här lite om Gallup International:
https://www.gallup-international.com/about-us
Här lite om scientologi, där hubbardhjärnor härjar fritt:
https://www.britannica.com/topic/Scientology

Du har verkligen svårt att förstå skriven text.
Jag har inte ifrågasatt den undersökning som du presenterade eller försökt att ändra vad de räknar som "gudstro", så försök inte ljuga om det.
Du ljuger en hel del för att vara någon som påstår sig följa Guds bud.

Återigen, för femte gången:
Det jag invänder emot är vad som står i den artikel som du själv hänvisade till. Där står det:
”the percentage of the world’s population that believes in God greatly exceeds sixty percent of the total”

Du vill alltså genom din hänvisning till Gallupundersökningen inkludera även hinduer och buddhister för att komma upp i två tredjedelar (egentligen bara 62 % och alltså inte "greatly exceeds sixty percent" även om man inkluderar alla religioner).

Menar du alltså att du helt plötsligt slutat att vara noga med skillnaden mellan att skriva "Gud" och att skriva "gud"?

Och har du dessutom börjat anse att det är acceptabelt att inkludera "tro på gudar" i begreppet "tro på Gud"?

Menar du verkligen att det skulle vara ärligt att göra så för att få ihop siffrorna?
Siffrorna i Gallupundersökningen är att 62 % ansåg sig vara religiösa, 24 % ansåg sig inte vara religiösa och 10 % ansåg sig vara ateister, medan resterade 4 % var osäkra.

Det betyder alltså att i kategorin "religiösa" inkluderas hinduer, sikher, buddhister med flera som inte alls tror på Gud. Eller har du alltså helt plötsligt accepterat en annan definition på Gud då det passar dig?
Citera
2023-12-22, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Är det Gud som gör det hemska?
Vem annars skulle det vara?
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
För att i den materiella världen som vi lever i måste man knäcka några ägg för att det ska bli en omelett.
Det är bara i den icke-materiella världen, i himmelriket alltså, som det kan existera perfekta cirklar.
Vi har iphones därför straffas gud dom goda och gynnar ondska? Men i himmelriket kommer allt bli bra? Bara detta lidandet att genomgå först. En ytterst dålig förklaring.
Citera
2023-12-22, 17:39
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det är inte ett faktum, nej.

Om du själv inte kan förklara vad kvantfysik är även om du lyssnar på nån som låtsas veta..

så kanske du bara behöver tro att det är vetenskap.

Citat:
Det du säger nu verkar ha att göra med upplysningsparadigmets oavlåtliga böjelse att betrakta världen ur ett materialistiskt perspektiv, vilket hindrar oss att se kopplingen mellan våra abstraktioner och den objektiva verkligheten.

Jag fattade ingenting av detta som du nu skrev .
Citera
2023-12-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Om du själv inte kan förklara vad kvantfysik är även om du lyssnar på nån som låtsas veta..

så kanske du bara behöver tro att det är vetenskap.

Då får du läsa om tills du fattar. Varför antar du att jag inte förstår vetenskap? Att du inte förstår säger inget om hur mycket andra förstår.
Citera
2023-12-22, 17:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Vem annars skulle det vara?

Vi har iphones därför straffas gud dom goda och gynnar ondska? Men i himmelriket kommer allt bli bra? Bara detta lidandet att genomgå först. En ytterst dålig förklaring.

Ja alltså det kostar ju lite att uppnå den teknologiska nivån som leder till en iPhone.
Det är självklart inte utan blod svett och tårar.
Många har dött på vägen hit för att du ska ha det någorlunda bekvämt.

Religionen säger inte att du ska få något gratis. Tvärt om.
Religionen säger att det kostar lite om du vill ta dig till nästa level.

Till exempel att du ska tygla dina biologiska drifter lite. Undvik att fastna i sånt som kan vara lockande för stunden men destruktivt i längden.
Du kan följa Guds bud och hoppas på det bästa. Alternativet är sämre.
Det är upp till dig.
Men det är inte Guds fel att synden straffar sig när du trotsar buden fast du kunde ha följt dem.
Det är småaktigt av människan att skylla ifrån sig.
Citera
2023-12-22, 17:56
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Då får du läsa om tills du fattar. Varför antar du att jag inte förstår vetenskap? Att du inte förstår säger inget om hur mycket andra förstår.

Vetenskap är tester som bevisar något.

Vetenskap måste gå att återproduceras för att få samma resultat.. annars är det inte äkta vetenskap.

Vetenskap är däremot inte vetenskapsteorier som är vad nån idiot tror om vetenskap som inte kan bevisas.

Kvantfysik är ett typiskt exempel på när idioter tror att deras tro är vetenskap som bara inte behövde tester eller resultat för att klassas som vetenskap.

Visst kan du låtsas att du vet att kvantfysik är vetenskap som du vet allt om.. och vissa tror då att du vet nå.. medans andra vet att allt ni gör är att tro på nåns teorier medans ni låtsas att ni lärde er nå.
Citera
2023-12-22, 18:01
Medlem
Citat:
Vetenskap är tester som bevisar något.

Vetenskap måste gå att återproduceras för att få samma resultat.. annars är det inte äkta vetenskap.

Vetenskap är däremot inte vetenskapsteorier som är vad nån idiot tror om vetenskap som inte kan bevisas.

Kvantfysik är ett typiskt exempel på när idioter tror att deras tro är vetenskap som bara inte behövde tester eller resultat för att klassas som vetenskap.

Visst kan du låtsas att du vet att kvantfysik är vetenskap som du vet allt om.. och vissa tror då att du vet nå.. medans andra vet att allt ni gör är att tro på nåns teorier medans ni låtsas att ni lärde er nå.
Fantastiskt roligt att en random person på Flashback kallar vetenskapsmän för idioter. Redogör gärna gör din vetenskapliga gärning som gör att du kan kalla andra vetenskapsmän för idiotier.

Det är ni troende som är osakliga. Undrar vad din gud tycker om din oärlighet. Säger bibeln att din gud uppskattar det?
Citera
2023-12-22, 18:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Vetenskapen förstår inte vissa saker för att det materialistiska synsättet är för begränsat.
Citera
2023-12-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Är det Gud som gör det hemska?

Skapade inte Gud biologin? Kroppar som har potential till oerhört lidande genom sjukdomar och olyckor. Dessutom bygger hela systemet på att levande kännande varelser skall konsumera varandra, i djurriket levande. Tycker du det låter som godhet?
Citera
2023-12-22, 18:05
Avslutad
Citat:
Ja alltså det kostar ju lite att uppnå den teknologiska nivån som leder till en iPhone.
Det är självklart inte utan blod svett och tårar.
Många har dött på vägen hit för att du ska ha det någorlunda bekvämt.

Religionen säger inte att du ska få något gratis. Tvärt om.
Religionen säger att det kostar lite om du vill ta dig till nästa level.

Till exempel att du ska tygla dina biologiska drifter lite. Undvik att fastna i sånt som kan vara lockande för stunden men destruktivt i längden.
Du kan följa Guds bud och hoppas på det bästa. Alternativet är sämre.
Det är upp till dig.
Men det är inte Guds fel att synden straffar sig när du trotsar buden fast du kunde ha följt dem.
Det är småaktigt av människan att skylla ifrån sig.
Jag har följt guds bud som en empat så gott det går och allt jag fick tillbaks var elände och lidande i olika grad. Ser mitt egna liv som det yttersta beviset på att en gud inte existerar.

Men nog om mig tänk ett litet oskyldigt barn som blir våldtagen av ett jävla äckel vad in i hela fridens namn har denne gjort för att bli straffad så? Eller vad har en person som föds utan fungerande ben och får tillbringa livet i en rullstol gjort för att förtjäna den skiten? Eller folk som föds med en allvarlig psykisk sjukdom typ schizofreni?

Om det finns en gud så leker han satan idag.
Citera
2023-12-22, 18:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Skapade inte Gud biologin? Kroppar som har potential till oerhört lidande genom sjukdomar och olyckor. Dessutom bygger hela systemet på att levande kännande varelser skall konsumera varandra, i djurriket levande. Tycker du det låter som godhet?

Jo, men det har inget med onda handlingar att göra.
Det är så livet funkar. Det är en kamp om överlevnad och vi känner smärta för att överleva.
Det är gott så.

Jag tror att du blandar ihop korten här och betraktar Gud som en sadistisk vetenskapsman.
Citera
2023-12-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Jag har följt guds bud som en empat så gott det går och allt jag fick tillbaks var elände och lidande i olika grad. Ser mitt egna liv som det yttersta beviset på att en gud inte existerar.

Men nog om mig tänk ett litet oskyldigt barn som blir våldtagen av ett jävla äckel vad in i hela fridens namn har denne gjort för att bli straffad så? Eller vad har en person som föds utan fungerande ben och får tillbringa livet i en rullstol gjort för att förtjäna den skiten? Eller folk som föds med en allvarlig psykisk sjukdom typ schizofreni?

Om det finns en gud så leker han satan idag.

Självklart har du rätt. Men dom har alltid sina (bort)förklaringar redo. Vadsomhelst för att slippa se det uppenbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in