Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-22, 13:19
Medlem
orrtupps avatar
NV påminner om kassettbandstillverkaren Track som en karismatisk och tuff affärskvinna startade i början på 80-talet, stora investeringar, mycket påkostad aggressiv reklam.
Mycket buller och bång samt uppmärksamhet men tyvärr höll inte banden tillräckligt hög kvalitet och dessutom kom cd-skivan i samma veva.

Allt kollapsade och ägaren begick självmord till slut.

Till skillnad från NV-batterier så fanns Trackbanden att köpa och även jag hade några i min ägo, snygg design och jag hade inte tillräckligt bra ljudanläggningar att tillgå för att märka några kvalitetsproblem.
Citera
2023-12-22, 16:22
Medlem
Elvis avatar
Northvolt och H2GS får 28 miljarder i statliga kreditgarantier

Tidigare i veckan fyllde Northvolt kassan med 12 miljarder kronor från internationella investerare. Nu säkrar batterijätten ytterligare 15 miljarder kr i form av gröna kreditgarantier. "Den här garantin är del av ett större finansieringspaket", säger Northvolts Anders Thor till Afv. Även H2 Green Steel beviljas kreditgarantier. Harald Mix-bolaget garanteras 13 miljarder kr för anläggningen i Boden.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...a-15-miljarder
Citera
2023-12-22, 17:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
https://carup.se/northvolts-forlust-...1-miljoner-kr/

31 miljoner i förlust per batteri 😄
Citera
2023-12-22, 20:51
Avstängd
whack-a-moles avatar
Nu är IF Metall på krigsstigen och DI skriver om en icke-nyhet.

” Northvolt stäms på 300.000 kronor för att ha kränkt arbetssökande

IF Metall stämmer batteribolaget Northvolt och Teknikarbetsgivarna på 300.000 kronor för att ha kränkt en av förbundets medlemmar. Det framgår av en stämningsansökan.”
Citera
2023-12-23, 01:07
Medlem
Får bara en dålig känsla av hela Northvolt. Att marknaden i slutändan inte kommer efterfråga deras batterier och att det hela visat sig vara en enorm grön bubbla. Läs rapporten. Man blöder pengar, förseningar. Ord som profit nämns knappt men däremot sustainable nämns hur många gånger somhelst.
Hoppas jag har fel men jag har en dålig känsla över hela projektet.
Citera
2023-12-23, 09:53
Medlem
Elvis avatar
Låt oss säga att produktionen släpper och de börjar producera på riktigt så tror jag de kommer få det väldigt tufft att kunna konkurrera med de asiatiska giganterna. I slutändan handlar det om lönsamhet.

BMW och VW har övergett Northvolt i framtida planer innan de ens har lyckats producera något. Blir spännande att se hur Volvo väljer att göra, det som räddar samarbetet med Scania är väl det obefintliga försäljningen av el lastbilar.
Citera
2023-12-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det blir nästan enklare att skriva om det i mer lättfattliga termer. De gick ner från 33500 kWh till 13000 kWh i produktion. Med andra ord från "ingen" produktion till....ännu mindre (typ).

33500 kWh på tre månader är en produktion om 360 kWh/dygn. Inte ens i en förproduktions/testproduktion kan man säg att ynka 360 kWh på en arbetsstyrka om 2000 personer är annat än stillastående. Varje person tillverkar alltså
0,18 kWh per arbetspass...eller 1 kWh per arbetsvecka om man hellre vill.

13000 kWh...Tja, kommentarer överflödiga kanske. Men vi börjar närma oss 1 kWh per anställd och MÅNAD.

Det handlar alltså inte om att de "gått ner i produktion". Där FINNS ingen produktion. Man kan handveva fram batterier snabbare än de byggs där.

Min egen tanke har hela tiden varit att de kanske producerar en del, men att nästan allt kasseras på grund av dålig kvalité. Jag skulle inte bli förvånad om kassationsgraden ligger runt 80-90% tyvärr. Varför är vi tvungna att spekulera, jo för att det här företaget är som en stängd mussla och ger inte ifrån sig ett endaste litet pip. Dock har alla vi "teknikfientliga sörlänningar" haft rätt hittills i våra farhågor om den dunkla och tvetydiga informationen som släppts. Ofta har det handlat om i bästa fall halvsanningar. Det är en väldig skillnad på vad som PRODUCERAS och vad som verkligen LÄMNAR fabriken med godkänd kvalitet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-i-skelleftea

"
Nu jobbar över 2000 medarbetare på Northvolt i Skellefteå och går därmed om Boliden Minerals som största privata arbetsgivaren i kommunen. – Det känns stort för oss, säger Sanna Bäckström, pressansvarig på Northvolt i Skellefteå"
4 aug. 2023

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
https://carup.se/northvolts-forlust-...1-miljoner-kr/

31 miljoner i förlust per batteri 😄

Får känslan att de läser på flashback

Den förklaringen är ju inte helt olik mitt inlägg som jag citerar in ovan. Lite annan twist på det bara.

Jämförelsen med 162 st a 80 kWh batterier på tre månader och +2000 anställda är lättförståeligt och bra.

Lite orättvist att slå ihop en kvartalsförlust med antal tillverkare batterier dock, men det skriver de ju också att det är. Så det får väl ses som en kul grej bara
Citera
2023-12-23, 17:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Får känslan att de läser på flashback

Den förklaringen är ju inte helt olik mitt inlägg som jag citerar in ovan. Lite annan twist på det bara.

Jämförelsen med 162 st a 80 kWh batterier på tre månader och +2000 anställda är lättförståeligt och bra.

Lite orättvist att slå ihop en kvartalsförlust med antal tillverkare batterier dock, men det skriver de ju också att det är. Så det får väl ses som en kul grej bara

Ja du var helt rätt ute. Men hur ser en vanligt vardag ut för en av dom 2000 anställda? Vad sysslar dom med en vanlig arbetsdag?
Citera
2023-12-24, 00:38
Avstängd
Man kan ju förstå att fabriken går back i början. Men att de inte ens fått igång nån produktion alls i princip lovar inte gott. Klarar de inte ens av att paniktillverka nå batterier för hand typ🧐(skämt). 2000 personer. Vad tusan gör dom?? Är deras batteritdknik ens eftertraktad?? Catl och BYD m.fl verkar ligga långt före.

Hoppas verkligen dom får igång fabriken. Blir det konkurs så lär det dröja många år innan nån kunnig kan ta över fabriken.
Citera
2023-12-24, 02:31
Medlem
Otroligt trist att det verkar gå så illa med produktionen på NV. Skulle den konka så är det säkert en katastrof för de som arbetar där och Skellefteå Kommun. De är ju många som redan påtalat den låga produktionen och ekonomin, men att de pratar om hållbarhet är ju strategiskt.

Det är kanske lättare att få skattepengar via olika stöd än att producera och så länge det funkar får ju toppledningen sannolikt en bra lön. För dem är kanske resan målet och den blåser de upp så länge som möjligt.
Citera
2023-12-24, 04:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanni
Får bara en dålig känsla av hela Northvolt. Att marknaden i slutändan inte kommer efterfråga deras batterier och att det hela visat sig vara en enorm grön bubbla. Läs rapporten. Man blöder pengar, förseningar. Ord som profit nämns knappt men däremot sustainable nämns hur många gånger somhelst.
Hoppas jag har fel men jag har en dålig känsla över hela projektet.

Företaget blöder pengar nått så vansinnigt.

Nu har riksgälden givit sig in i leken och försöker rädda företaget: https://www.di.se/digital/jattekredi...2-green-steel/

Istället för att stoppa den här Circusen så försöker man skjuta på det genom att släta över problemet med ännu mer skattepengar. Vad i helvete liksom. Medans många företag har det tufft och får bita i det sura äpplet kan Northvolt lugnt fortsätta med spenderarbyxorna, skattebetalarnas skattkista är outtömlig.

Vi skulle utan tvekan kunna ha en skattesats på 20% i Sverige om politikerna behandlade våra intjänade pengar med omsorg. Jag hatar Sverige.
Citera
2023-12-24, 07:00
Avstängd
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja du var helt rätt ute. Men hur ser en vanligt vardag ut för en av dom 2000 anställda? Vad sysslar dom med en vanlig arbetsdag?

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Företaget blöder pengar nått så vansinnigt.

Nu har riksgälden givit sig in i leken och försöker rädda företaget: https://www.di.se/digital/jattekredi...2-green-steel/

Istället för att stoppa den här Circusen så försöker man skjuta på det genom att släta över problemet med ännu mer skattepengar. Vad i helvete liksom. Medans många företag har det tufft och får bita i det sura äpplet kan Northvolt lugnt fortsätta med spenderarbyxorna, skattebetalarnas skattkista är outtömlig.

Vi skulle utan tvekan kunna ha en skattesats på 20% i Sverige om politikerna behandlade våra intjänade pengar med omsorg. Jag hatar Sverige.
Helt galet av Staten att gå in med pengar för att rädda GS, VW, Mix. Det heter riskkapital av en anledning. NV är inte too big to fail. Inte systemhotande på något vis.

Hoppas någon JO-anmäler Riksgälden.

” Riksgälden fungerar som statens interna bank, tar upp lån och förvaltar statsskulden samt ger statliga garantier och krediter. Dessutom ansvarar de för insättningsgarantin och investerarskyddet, för statens hantering av banker i kris, och för att säkra finansieringen av kärnavfall.”

” Riksdagen beslutar om de lagar som styr Riksgälden som till exempel lagen om statens upplåning och skuldförvaltning, som styr hur vi lånar och till vad. Vi lämnar årligen förslag på riktlinjer till regeringen för hur vi ska förvalta och finansiera statsskulden.”
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback