2023-12-22, 10:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Spån?
Är du inte bättre än så?
Nåja.

Du propagerade för ett styrande med skatter.
Det var vad du skrev och vad du fick frågor runt. Lär dig uttrycka dig - Inte svårare än så.

Lägre skatter inom somliga sektorer är naturligtvis att föredra. Finns inga motsättningar i det och en ränteapparat dock.
Gratispengar är något helt annat jag öht i berört i detta så oklar referens där.
Är idiot eller imbecill bättre? Vill du stimulera så sänk skatterna, vill du bromsa så höj räntan.
Så är det utskrivet i klartext så du förstår eller behöver du ringa en vän?
Citera
2023-12-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är idiot eller imbecill bättre? Vill du stimulera så sänk skatterna, vill du bromsa så höj räntan.

Hihi ☺️
Alltid gulligt när man försöker med den lite hårdare vägen i tron om att det skulle avhjälpa sitt eget klavertramp.

Men bortsett det var det ju tydligt nu.
Tack! Fortsätt så.
God jul 😊
Citera
2023-12-22, 11:34
Medlem
Citat:

Anledningen till att man höjer räntan beroende på att RB har huvudansvaret för att ha rätt nivå på inflationen. RB har inget annat verktyg än att höja räntan.
Vill man kyla ner ekonomin så kan man ju höja momsen eller höja amorteringskraven till exempel.

Men det är ju en mycket märklig situation när ekonomin står still och man samtidigt försöker kyla ner den.

Att vi har nolltillväxt har säkert till stor del att göra med att bostadsmarknaden har dött.
Citera
2023-12-22, 12:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hihi ☺️
Alltid gulligt när man försöker med den lite hårdare vägen i tron om att det skulle avhjälpa sitt eget klavertramp.

Men bortsett det var det ju tydligt nu.
Tack! Fortsätt så.
God jul 😊
Det är inget klavertramp eftersom jag diskuterar med livets hårda skola som uppenbarligen inte förstår ens basala ekonomiska samband.
Citera
2023-12-22, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Anledningen till att man höjer räntan beroende på att RB har huvudansvaret för att ha rätt nivå på inflationen. RB har inget annat verktyg än att höja räntan.
Vill man kyla ner ekonomin så kan man ju höja momsen eller höja amorteringskraven till exempel.

Men det är ju en mycket märklig situation när ekonomin står still och man samtidigt försöker kyla ner den.

Att vi har nolltillväxt har säkert till stor del att göra med att bostadsmarknaden har dött.
Problemet är att man skapat ett inflationstryck genom att snabbt expandera penningmängden genom artificiellt billiga krediter. Visserligen har penningmängden sjunkit en aning med det är från väldigt höga nivåer. Inflation äter köpkraft och välstånd så RB måste höja räntan för att inte bli fast med tvåsiffrig inflation.
Problemet är att politikerna inte velat stimulera innovations och produktivitetsdriven tillväxt utan det har varit sockervadd i form av billiga lån och bubblande fastighetsmarknad.
Nu sitter vi här med en kommersiell fastighetssektor som riskerar dra in hela ekonomin i en djup kris.
Vi skulle behöva en Argentinsk president som radikalt kan omstöpta vårt skatte och välfärdssystem.
Citera
2023-12-22, 18:32
Medlem
Citat:
Det är inget klavertramp eftersom jag diskuterar med livets hårda skola som uppenbarligen inte förstår ens basala ekonomiska samband.

Oj - det var jobbigt att lämna det där förstår jag, med ett God jul.
Är oerhört medveten om basala ekonomiska samband, mer än du anar. Det blir dock rörigt när andra blandar och ger i sina uttryck för samma dito förstår du.
Livets hårda skola kan ta reda på hur det ligger till med i min historik 😊
Jag är bättre än att skriva hur det faktiskt ligger till, och tillräckligt intelligent för att veta att jag kan skriva att jag är raketforskare med en lön på 500k i månaden på ett anonymt forum, och därför inte gör det.

Återigen, God jul Sonnenwende 😊
Citera
2023-12-22, 20:16
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jo men det är klart vi är i recession för att riksbanken har höjt räntan så mycket på så kort tid.
Erik Theeden och kompani vill ju att Sverige går sämre så att man kyler av köpkraften.
Sänk räntan snabbt nu istället eftersom inflation faller så markant!
Citera
2023-12-23, 00:05
Medlem
1.Sverige är i recession eftersom vår mest betydelsefulla handelspartner Tyskland är i recession
Tyskland är i recession eftersom de inte längre har tillgång till billig energi vilket deras industriproduktion är beroende av.
2.Sveriges elproduktion är sammankopplad med Tyskland via Nordpol och vi drabbas indirekt.
3.Den svenska hushållskonsumtionen har under många år baserats på billiga krediter vilket har bidragit till BNP tillväxt och nu har det blivit dyrare att låna.
4, Den demografiska utvecklingen är inte till någon fördel med en stor andel pensionärer plus stor andel improduktiva migranter som ska försörjas.
Citera
2023-12-23, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Oj - det var jobbigt att lämna det där förstår jag, med ett God jul.
Är oerhört medveten om basala ekonomiska samband, mer än du anar. Det blir dock rörigt när andra blandar och ger i sina uttryck för samma dito förstår du.
Livets hårda skola kan ta reda på hur det ligger till med i min historik 😊
Jag är bättre än att skriva hur det faktiskt ligger till, och tillräckligt intelligent för att veta att jag kan skriva att jag är raketforskare med en lön på 500k i månaden på ett anonymt forum, och därför inte gör det.

Återigen, God jul Sonnenwende 😊
Fast det är du inte uppenbarligen eftersom du verkar tro att minusränta inte skapar inflation och bubblor.
Citera
2023-12-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jo men det är klart vi är i recession för att riksbanken har höjt räntan så mycket på så kort tid.
Erik Theeden och kompani vill ju att Sverige går sämre så att man kyler av köpkraften.
Sänk räntan snabbt nu istället eftersom inflation faller så markant!

Riksbanken går ju efter faktiska siffror när dom höjer eller sänker räntan. När RB får in underlaget så avgörs det om räntan sänks.
Citera
2023-12-23, 12:09
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Problemet är att man skapat ett inflationstryck genom att snabbt expandera penningmängden genom artificiellt billiga krediter. Visserligen har penningmängden sjunkit en aning med det är från väldigt höga nivåer. Inflation äter köpkraft och välstånd så RB måste höja räntan för att inte bli fast med tvåsiffrig inflation.
Problemet är att politikerna inte velat stimulera innovations och produktivitetsdriven tillväxt utan det har varit sockervadd i form av billiga lån och bubblande fastighetsmarknad.
Nu sitter vi här med en kommersiell fastighetssektor som riskerar dra in hela ekonomin i en djup kris.
Vi skulle behöva en Argentinsk president som radikalt kan omstöpta vårt skatte och välfärdssystem.

Du höjer inte automatiskt pengamängden med låg ränta det krävs också ekonomisk aktivitet och kreditvärdiga företag att låna ut pengar till.

Det som hände under nollränteperioden var att Atlas Copco och Apple hade extremt låga kapitalkostnader medan små företag hade extremt höga kapitalkostnader. Det var därför du kunde köra minusränta så länge utan inflation. Det var ingen som lånade ut pengar till småföretagen och det finns inte tillräckligt många Apple för att i någon stor utsträckning påverka penningmängden.
Citera
2023-12-23, 12:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du höjer inte automatiskt pengamängden med låg ränta det krävs också ekonomisk aktivitet och kreditvärdiga företag att låna ut pengar till.

Det som hände under nollränteperioden var att Atlas Copco och Apple hade extremt låga kapitalkostnader medan små företag hade extremt höga kapitalkostnader. Det var därför du kunde köra minusränta så länge utan inflation. Det var ingen som lånade ut pengar till småföretagen och det finns inte tillräckligt många Apple för att i någon stor utsträckning påverka penningmängden.
Med låg ränta i goda tider så blåser du upp penningmängden, kombinerar du det med massiva obligationsköp och ännu mer gratispengar som växer penningmängden förförande snabbt.
Vi har haft tillgångsinflation länge, aktiepriser och fastighetspriser är uppumpade pga inflation. Även varu och tjänsteinflationen har hållits under tillfällig kontroll pga globalisering, internet och SCB’s trixande med siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in