2023-12-18, 14:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vet inte vilka dessa normala räntor som du pratar om skulle vara? Var det inte du som förordade dubbelt så hög styrränta som KPI? Det är ju med förlov sagt rent vansinne.

RB har bara en gas och en broms. Lär dig leva med det faktumet så kanske du kan lägga tid och energi på annat.
Det har jag inte hävdat vad jag kan påminna mig, däremot behöver räntan vara högre än KPI.
Sen har RB obligationsvapnet som gör att det går att minska stimulanserna även den vägen.
Hade vi hissat räntan snabbare och högre hade vi antagligen haft KPIF strax ovanför eller på 2 % redan den här månaden och en starkare krona.
Citera
2023-12-18, 14:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Så.
Nu rasar väl inflationen fullständigt?
Eller hur går resonemanget?

https://www.gp.se/c11cdbf3-733a-5579-9fe7-cf29be3eb565
Att inflationen sjunker beror på baseffekter i huvudsak. Vi kommer se ett fortsatt fall de kommande månaderna om inte vi får en elprischock och möjligen stigande fraktpriser igen pga Röda Havet.
Problemen börjar när baseffekterna klingat av, bara att titta på USA där inflation sjunker med 0,1‰, då det ofta tar tid att bränna bort den sista biten mot 2 %.
Får vi sjunkande långräntor så stimulerar det ekonomin och vi riskerar att vi får ett bakslag nästa vinter.
Citera
2023-12-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det lär den göra, frågan är bara hur mycket? Blir det en rejäl lågkonjunktur eller mer en några år med lite svagare efterfrågan.
Ja jag har ingen kristallkula men vi har inte sett slutet på lågkonjunkturen ännu.
Citera
2023-12-19, 08:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja jag har ingen kristallkula men vi har inte sett slutet på lågkonjunkturen ännu.
Frågan är då om det behöver stimuleras så mycket att kraftiga räntesänkningar är sett som nödvändiga. BLT’s verkar tro att vi dels skall få en djup lågkonjunktur som kräver många räntesänkningar men lågkonjunkturen inte kommer att påverka efterfrågan på bostäder till dagens prisläge?
Att byggsektorn måste dra ned på takten är bara sunt. Bromsa invandringen så sjunker nybyggnadsbehovet drastiskt.
Citera
2023-12-19, 16:22
Medlem
Citat:
Frågan är då om det behöver stimuleras så mycket att kraftiga räntesänkningar är sett som nödvändiga. BLT’s verkar tro att vi dels skall få en djup lågkonjunktur som kräver många räntesänkningar men lågkonjunkturen inte kommer att påverka efterfrågan på bostäder till dagens prisläge?
Att byggsektorn måste dra ned på takten är bara sunt. Bromsa invandringen så sjunker nybyggnadsbehovet drastiskt.
Om du frågar vad jag tror, så kommer inflationen att sätta fart igen med nya räntehöjningar som följd. Vi har en högre inflation än många andra jämförbara länder.

Hela ekonomin måste bränna av en massa fett.

Men det är alltså vad jag tror.
Citera
2023-12-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ska vi sänka räntan när ekonomin behöver kylas eller vad är logiken i inlägget.
Att sänka räntan från höga nivåer är en sak, stygn ned till nollränta från modesta nivåer en annan.

Nej, vi ska höja räntan, naturligtvis. Vid önskan om nedkylning.
Men du vill styra det med skatter istället. Det låter spännande.
Det landar ju ner i det andra jag skrev till dig, om att skatterna höjs i mängder nästa år. Det bör i ditt resonemang innebära att inflationen faller ner i källaren. Inte sant?
Höjda skatter = Nedkylning, enligt dig.

Du skriver gärna om bakslag.
Månadsmätningen man levererar är rätt intetsägande. Det är över tid det är relevant, och tittar man på hur det ser ut sex sista månaderna rider vi princip på deflation just nu.
Det kan mycket väl komma ett ”bakslag” någon enstaka månad framledes. Inflation går upp och ner. Vad som sker nästa vinter när vi knappt gått in i nuvarande står skrivet i stjärnorna och är inte relevant att ens fundera över. Det kommer att finnas trettontusen olika orsaker till att inflationen ser ut på ett visst sätt nästa vinter.
Senast redigerad av M.J.A 2023-12-19 kl. 20:22.
Citera
2023-12-19, 20:28
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Om du frågar vad jag tror, så kommer inflationen att sätta fart igen med nya räntehöjningar som följd. Vi har en högre inflation än många andra jämförbara länder.

Ja du verkar vara en pessimistisk jäkel
Men jag tror du har helt rätt och jag är dessutom övertygad om att Riksbanken gjorde fel som inte höjden räntan mer i höst än vad de gjorde.
Det här daltandet med räntan kommer bara att bita oss där bak och vi kommer få se höjd inflation igen nästa år.

Det verkar som de styrande vill vi skall dras med inflation och en vag krona bara vi inte rör räntan. På något sätt är det heligt för dem att medelsvensken skall få fortsätta sin destruktiva ekonomiska väg mot stupet.

Såg man på SVT igår med expert ekonomerna så verkade de ju vara ganska överens om att det inte går att ens börja fundera på sänka någon styrränta innan sommaren i alla fall. Jag å andra sidan är mer övertygad om att RB kommer att få fortsatta höja räntan mot 5% som de andra normala länderna har.
Ok synd om svenskarna som får det tufft med hyran och banken, men de måste ju också förstå att de drabbas ändå av en svag krona och stigande inflation?
Citera
2023-12-19, 20:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej, vi ska höja räntan, naturligtvis. Vid önskan om nedkylning.
Men du vill styra det med skatter istället. Det låter spännande.
Det landar ju ner i det andra jag skrev till dig, om att skatterna höjs i mängder nästa år. Det bör i ditt resonemang innebära att inflationen faller ner i källaren. Inte sant?
Höjda skatter = Nedkylning, enligt dig.

Du skriver gärna om bakslag.
Månadsmätningen man levererar är rätt intetsägande. Det är över tid det är relevant, och tittar man på hur det ser ut sex sista månaderna rider vi princip på deflation just nu.
Det kan mycket väl komma ett ”bakslag” någon enstaka månad framledes. Inflation går upp och ner. Vad som sker nästa vinter när vi knappt gått in i nuvarande står skrivet i stjärnorna och är inte relevant att ens fundera över. Det kommer att finnas trettontusen olika orsaker till att inflationen ser ut på ett visst sätt nästa vinter.
Nej ditt spån, jag vill ha en ekonomi som bygger på tillväxt, real tillväxt pga innovation, produktivitet och företagsamhet. Då behövs skatterna sänkas rejält och regelbördan lättas.
Att köra med lånade ”gratispengar” blåser bara bubblor.

https://schiffgold.com/commentaries/the-world-is-sitting-on-a-powder-keg-of-debt/
Citera
2023-12-19, 20:45
Medlem
Citat:

Det här fettet du åsyftar är nog bara ren svensk jante skulle jag tro. Makro i Sverige det närmaste året kan ju inte direkt sägas vara glimrande.
Citera
2023-12-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Ja du verkar vara en pessimistisk jäkel
Men jag tror du har helt rätt och jag är dessutom övertygad om att Riksbanken gjorde fel som inte höjden räntan mer i höst än vad de gjorde.
Det här daltandet med räntan kommer bara att bita oss där bak och vi kommer få se höjd inflation igen nästa år.

Det verkar som de styrande vill vi skall dras med inflation och en vag krona bara vi inte rör räntan. På något sätt är det heligt för dem att medelsvensken skall få fortsätta sin destruktiva ekonomiska väg mot stupet.

Såg man på SVT igår med expert ekonomerna så verkade de ju vara ganska överens om att det inte går att ens börja fundera på sänka någon styrränta innan sommaren i alla fall. Jag å andra sidan är mer övertygad om att RB kommer att få fortsatta höja räntan mot 5% som de andra normala länderna har.
Ok synd om svenskarna som får det tufft med hyran och banken, men de måste ju också förstå att de drabbas ändå av en svag krona och stigande inflation?
Ja jag kanske är pessimistisk i vissas ögon men jag har sett flera lågkonjunkturer passera och de brukar inte ta slut förrän räntorna stigit och arbetslösheten också den stigit. Först därefter kommer lyftet.

Riksbankschefen sade för någon vecka sedan att det var 50/50 mellan höjning och ligga kvar, nästa gång. Som det ser ut nu, tror jag han sänkt oddsen för att det blir en höjning.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-12-19 kl. 21:13.
Citera
2023-12-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det här fettet du åsyftar är nog bara ren svensk jante skulle jag tro. Makro i Sverige det närmaste året kan ju inte direkt sägas vara glimrande.
Vad fan pratar du om? Jante?

Det har inte med känslor att göra. Ser vi inte att inflationen faller måste räntan höjas.

Det kommer ju att drabba alla, så det kan inte vara fråga om nån jävla jante.

Om vi inte höjer nu kommer även det dessutom att drabba alla ännu mer framöver och bli ännu mer långvarigt än ett par år med litet högre ränta.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-12-19 kl. 21:35.
Citera
2023-12-19, 21:33
Medlem
Citat:
Nej ditt spån, jag vill ha en ekonomi som bygger på tillväxt, real tillväxt pga innovation, produktivitet och företagsamhet. Då behövs skatterna sänkas rejält och regelbördan lättas.
Att köra med lånade ”gratispengar” blåser bara bubblor.

https://schiffgold.com/commentaries/the-world-is-sitting-on-a-powder-keg-of-debt/

Spån?
Är du inte bättre än så?
Nåja.

Du propagerade för ett styrande med skatter.
Det var vad du skrev och vad du fick frågor runt. Lär dig uttrycka dig - Inte svårare än så.

Lägre skatter inom somliga sektorer är naturligtvis att föredra. Finns inga motsättningar i det och en ränteapparat dock.
Gratispengar är något helt annat jag öht i berört i detta så oklar referens där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in