Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-21, 19:58
  #2401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Jag är här. Har tyvärr ingen förklaring. Vad jag förstår så äger väl Carlsson ca 7% av företaget, så det är inte så stor del han har sålt, om än det är mycket pengar.

Vad jag kan se så skedde affärerna 2019 och 2021, då allt fortfarande gick som förväntat.

Har för mig att han gjorde några investeringar i andra bolag. De pengarna måste komma någonstans ifrån och jag antar att de är från sålda aktier.
Exakt, jävla DI skräpjournalistik, försöker ge sken av att han sålt exakt nu


.
Citera
2023-12-21, 20:24
  #2402
Avstängd
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Jag är här. Har tyvärr ingen förklaring. Vad jag förstår så äger väl Carlsson ca 7% av företaget, så det är inte så stor del han har sålt, om än det är mycket pengar.

Vad jag kan se så skedde affärerna 2019 och 2021, då allt fortfarande gick som förväntat.

Har för mig att han gjorde några investeringar i andra bolag. De pengarna måste komma någonstans ifrån och jag antar att de är från sålda aktier.
Jag absolut ingenting att invända mot att han säljer aktier det är helt normalt. Sedan har säkert fått mängder med aktieoptioner så det jämnar ut sig.

Dock är jag förbluffad över den skrala mängden av patent. Man säger att man skall bli en stor spelare i branschen och revolutionera marknaden, men äger ingen ”proprietary technology” dvs patent. Utan det är är man i princip legotillverkare. Och det kommer inte att resultera i speciellt höga marginaler. Deras egna värdering på 200mdr är en utopi. Använd en DDM värdering och det resulterar i en bråkdel av det.

Summa summarum bolaget är liksom värt P/S tal på 2-4 gånger om dom lyckas stoppa förlusterna. Då är ingen investerare intresserad. Ta Viaplay för 2 år sedan stod aktien 500. Gick ned till 23. Handlades till ett P/S tal 0,2 innan deras katastrofalla emission. Kanske en haltande jämförelse.

Fråga är då vad anser du om patent problematiken?
__________________
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-12-21 kl. 20:40.
Citera
2023-12-21, 20:39
  #2403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Jag absolut ingenting att invända mot att han säljer aktier det är helt normalt. Sedan har säkert fått mängder med aktieoptioner så det jämnar ut sig.

Dock är jag förbluffad över den skrala mängden av patent. Man säger att man bli en stor spelare i branschen och revolutionera marknaden, men äger ingen ”proprietary technology” dvs patent. Utan det är är man i princip legotillverkare. Och det kommer inte att resultera i speciellt höga marginaler. Summa summarum bolaget är liksom värt P/S tal på 2-4 gånger om dom lyckas stoppa förlusterna. Då är ingen investerare intresserad. Ta Viaplay för 2 år sedan stod aktien 500. Gick ned till 23. Handlades till ett P/S tal 0,2 innan deras katastrofalla emission. Kanske en haltande jämförelse.
Fråga är då vad anser du om patent problematiken?

Det är tyvärr utanför mitt område. Spekulationer från mig angående aktiers värde bör nog ingen lyssna på, det är inte där jag har min kunskap.

Angående patent... det här är bara en funderare från min sida men om man ska hitta något försvar där så kan man väl säga "det är rätt patent som avgör, inte mängden". Ganska skralt, jag vet, men många söker patent på allt de uppfinner, vilket gör att en del företag har patent i miljoner medan andra bara några enstaka, ändå finns de kvar.

Jag vet inte om patent är rätt sak att snöa in sig på men det är helt klart något att hålla ögonen på.
Citera
2023-12-21, 20:50
  #2404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Men i EU:s skyddade verkstad låter sig folk blåsas för att skydda gröna projekt. Detta hade varit nedlagt för länge sedan om normala kriterier på lönsamhet tillämpats. I detta förlustföretag går nu alltså bl.a. danska pensionsfonder och andra in med 12 miljarder kronor.

Så du menar att det kanadensiska investmentbolaget CDPQ som ligger ute med investeringar på motsvarande 4100 miljarder kr inte vet vad de gör? De som dagligen arbetar med dessa frågor i det företaget består av kompletta idioter? Men då måste de ju också ha tagit fel beslut i andra investeringsfrågor eller är det bara just i frågan om NV?

De som arbetar i den danska pensionsfonder är likaså efterblivna om jag tolkar dig rätt.

Jo men så kan det ju vara, faktiskt.

Vad ska du och jag göra åt det i så fall? Ska jag tipsa högsta ledningen i resp. investmentbolag att du kan komma på besök och berätta hur det verkligen ligger till?

Jag kan gått tänka mig att bekosta resan om du lovar att ställa upp. Det duger inte att sitta här med viktiga kunskaper som inte kommer de högsta beslutsfattarna till del.

Jag har en stark känsla av att de som fattar besluten i det kanadensiska investföretaget inte är så ofta inne och läser den här tråden.
Citera
2023-12-21, 20:51
  #2405
Avstängd
whack-a-moles avatar
Det är möjligt att dom har patent för sin nya teknik för datan är inte i realtid. Men då bör man kommunicera det. Jag har inte sett något överhuvudtaget beträffande. Orimligt att säga vi har en gjort en teknisk ”break-through” inom batterier och har en patentansökan i pipeline och förväntar ett godkännande inom X månader. NV skickar ut pressreleaser frenetiskt men om det mest centrala i hela affärsidén är man knäpptyst. Om jag nu inte har missat något.
Citera
2023-12-21, 20:58
  #2406
Avstängd
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så du menar att det kanadensiska investmentbolaget CDPQ som ligger ute med investeringar på motsvarande 4100 miljarder kr inte vet vad de gör? De som dagligen arbetar med dessa frågor i det företaget består av kompletta idioter? Men då måste de ju också ha tagit fel beslut i andra investeringsfrågor eller är det bara just i frågan om NV?

De som arbetar i den danska pensionsfonder är likaså efterblivna om jag tolkar dig rätt.

Jo men så kan det ju vara, faktiskt.

Vad ska du och jag göra åt det i så fall? Ska jag tipsa högsta ledningen i resp. investmentbolag att du kan komma på besök och berätta hur det verkligen ligger till?

Jag kan gått tänka mig att bekosta resan om du lovar att ställa upp. Det duger inte att sitta här med viktiga kunskaper som inte kommer de högsta beslutsfattarna till del.

Jag har en stark känsla av att de som fattar besluten i det kanadensiska investföretaget inte är så ofta inne och läser den här tråden.
Det är SRI som styr investeringarna och man allokerar en liten del av total AUM. För dom är det felräkningspengar. Av 10 bolag går säkert 8 i konkurs. Men dom andra 2 går helt fantastiskt bra. Riskspridning.
Citera
2023-12-21, 21:11
  #2407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Det är SRI som styr investeringarna och man allokerar en liten del av total AUM. För dom är det felräkningspengar. Av 10 bolag går säkert 8 i konkurs. Men dom andra 2 går helt fantastiskt bra. Riskspridning.

Givetvis, det vet väl alla om det specifika förhållandet men vilka de två är vet ingen. Just idag. Skulle vi veta det så skulle vi också alla här vara miljardärer.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2023-12-21 kl. 21:22.
Citera
2023-12-21, 21:18
  #2408
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Carlsson kan mycket väl ha blåst någon genom att sälja aktier men inte redogöra för företagets problem utan detta avslöjas av tidningarna senare.


Insider är det således inte alls.

Det du menar är att køparen kan ha gjort en dålig due diligence. Det är något helt annat.
Citera
2023-12-21, 23:20
  #2409
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Jag har delat din oro sedan 2019 då detta dök upp i staden.
Min oro ligger mest i att de inte är transparanta öve en backupplan, vad gör vi med alla anställda vi tagit hit, vad gö.r vi med alla nya bostäder som byggts, vad gör vi med alla våra lokaler.
Citera
2023-12-22, 11:15
  #2410
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så du menar att det kanadensiska investmentbolaget CDPQ som ligger ute med investeringar på motsvarande 4100 miljarder kr inte vet vad de gör? De som dagligen arbetar med dessa frågor i det företaget består av kompletta idioter? Men då måste de ju också ha tagit fel beslut i andra investeringsfrågor eller är det bara just i frågan om NV?

De som arbetar i den danska pensionsfonder är likaså efterblivna om jag tolkar dig rätt.

Jo men så kan det ju vara, faktiskt.


Tror du att de som jobbar på Alecta med att förvalta 1100 miljarder inte har koll på vad de gör?

...Tydligen hade de inte det och sålde stabila Handelsbanken och köpte aktier i spekulativa banker som sedan gick omkull inte så långt senare - för PENSIONSpengar. Och toppade vansinnet med att satsa 50 miljarder i Heimstaden - dessutom med ett värdelöst kontrakt så att Heimstadenskojaren kan fortsätta plocka ut pengar.

Och då fanns det ändå ingen politisk motivation till att göra dessa köp, de som investerar i Northvolt kan alltid komma undan med att de satsade i den "nödvändiga gröna omställningen" bla bla...

(lägg till alla andra gånger som investeringsjättar gjort bort sig)
Citera
2023-12-22, 12:19
  #2411
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Jag har delat din oro sedan 2019 då detta dök upp i staden.
Min oro ligger mest i att de inte är transparanta öve en backupplan, vad gör vi med alla anställda vi tagit hit, vad gö.r vi med alla nya bostäder som byggts, vad gör vi med alla våra lokaler.
Jag gissar att de kommer att göra som de brukar, Lorents flyger ner till Stockholm och ber på sina bara knän att man ska skeppa in "flyktingar" för att fylla upp lägenheterna.
Citera
2023-12-22, 12:22
  #2412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Tror du att de som jobbar på Alecta med att förvalta 1100 miljarder inte har koll på vad de gör?

...Tydligen hade de inte det och sålde stabila Handelsbanken och köpte aktier i spekulativa banker som sedan gick omkull inte så långt senare - för PENSIONSpengar. Och toppade vansinnet med att satsa 50 miljarder i Heimstaden - dessutom med ett värdelöst kontrakt så att Heimstadenskojaren kan fortsätta plocka ut pengar.

Och då fanns det ändå ingen politisk motivation till att göra dessa köp, de som investerar i Northvolt kan alltid komma undan med att de satsade i den "nödvändiga gröna omställningen" bla bla...

(lägg till alla andra gånger som investeringsjättar gjort bort sig)
Jag tror nog att Northvolt KAN ordna upp sig, men med en mer erfaren ledning och personer som har erfarenhet inom batteritillverkning. De som driver företaget nu är ju mest en samling lycksökare som har lurat till sig pengar i överdriven politisk optimistisk anda där alla rusar som lemmings och kastar pengar. Märk väl att när pensionsmedel används till investeringar så blir det alltid bisarra satsningar i politiska skrytprojekt som inte handlar om avkastning eller rimlig trovärdighet i projektet.

Byt ut ledningen, skaffa in mellanchefer och forskare som har erfarenhet från branschen för så här illa drivs inte övriga batteritillverkare. Det närmaste av fiasko är tillverkaren Nilar, men de tillverkar inte litumjonbatterier utan nickelmetallhybridbatterier som hade problem med läckage. Frågan är om de kan överleva och finna kapital?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback