2023-12-21, 19:46
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Hittills har du dock inte nämnt några studerbara bevis. bibeln är ju ganska dåligt bevis för någon som inte är troende.

Börja med råkost, destillerat vatten, meditering och magnetsmycken så märker du snabbt att du drömmer mer och mer.

Sen om du fortsätter kanske du får se lite bevis, men jag kan ju aldrig visa dig insidan av din kropp/templet av guld eftersom du har portalen i huvudet och hur fan ska jag kunna visa dig det.

Eventuellt kanske vi kan mötas på andra sidan dock om vi båda använder portalen samtidigt.
Citera
2023-12-21, 20:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja jag fattar.
Ur ett nyttoperspektiv tror jag att monoteismen är bättre för sammanhållningen och anledningen till att monoteismen kom att dominera.
Consensus gentium ger jag inte mycket för. Det är ju dessutom ett hån mot Gud som representant för sanningen. Sanningen bryr sig inte om vad människor tycker.
Fast det kan ju vara att jag feltolkar Consensus gentium.
Om alla flugor äter skit så kanske det är bra för flugor att äta skit. Vad vet jag, jag är ingen expert på flugor …

Instämmer att monoteismen är bättre för sammanhållningen, men bara så länge som den inte skiljer sig från grannarnas monoteism, då blir den istället en orsak till bråk. I så fall är en polyteistisk syn bättre eftersom den i alla fall accepterar att det finns andra gudar att be till och att det alltså inte är ett automatiskt direkt fel att be till andra gudar än de som de själva ber till.

Och consensus gentium kan aldrig bli mer än ett bevis på vad majoriteten anser vara sant, vilket inte behöver betyda att det faktiskt är sant. Historien är full av exempel på när consensus gentium har existerat om något som är helt felaktigt. Consensius gentium kan alltså på sin höjd bara påvisa vad majoriteten anser vara sant, men aldrig att det i sin tur faktiskt skulle vara sant.
Citera
2023-12-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag är allergisk mot att tro när det finns så mycket studerbara bevis i universum.
Det du fått för dig är bevis är i själva verket bara din egen okunskap. Du förväxlar design med komplexitet. Komplexitet i naturen kräver ingen medveten designer.
Citera
2023-12-21, 20:48
Medlem
Citat:
Nej, det är på riktigt.. att design endast kan komma från medvetenhet och intelligens.
Det är inget som jag tror, det är dokumenterad fakta som du kan motbevisa om du kan hitta något omedvetet som bygger en design. Naturen är utesluten eftersom ateister hävdar ju att naturen har designat sig själv.
Bevisa det då genom exempel på system utanför naturen som inte behövde designas av en medveten intelligens.

Skitenkelt ju.

Du tror att jag tror , men i själva verket är det du som tror på en omedveten skapare av design trots bristen på bevis.

Att hävda intelligent design utifrån ett teistisk perspektiv år 2023 är lika iq-befriat som att hävda att jorden är platt!

Det finns ett helt vetenskapligt område, komplexitetsteori som endast håller på med forskning av detta och om du hade ägnat din tid åt att läsa om det, istället för att spendera tiden på att läsa om Dumbledore i den två tusenåriga förstautgåvan av Harry Potter aka bibeln, så hade du ju liksom jag vetat att ju komplexare ett system är, desto mindre (ja du läste rätt mindre) troligt är det att det kan vara designat och inte tvärt om.

Du är säkert inte heller medveten om att det finns långt mycket mer bevis för evolutionen som en naturlig process, än vad det finns för gravitationen. Och du förväntar du väl dig ändå att du sitter du rätt säker på din kristna bak i kyrkbänken? Eller hur?
Citera
2023-12-21, 20:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Instämmer att monoteismen är bättre för sammanhållningen, men bara så länge som den inte skiljer sig från grannarnas monoteism, då blir den istället en orsak till bråk. I så fall är en polyteistisk syn bättre eftersom den i alla fall accepterar att det finns andra gudar att be till och att det alltså inte är ett automatiskt direkt fel att be till andra gudar än de som de själva ber till.

Ja, monoteismen fungerar som ett kitt för at hålla ihop en nation eller hel civilisation.
Det utesluter förstås inte konflikt mellan civilisationer.
Om det blir konflikt eller fred är ofta en fråga om politiska intressen.
I de fall där civilisationer har haft intresse av att samarbeta med varandra och slå sig samman har man även slagit samman sina gudar.
Citera
2023-12-21, 20:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Den enda som har en tro är du. Du är inte speciellt duktig på att tala för din tro heller.
Nej. Du har en stark och stor tro, en tro som jag inte behöver och inte vill befatta mig med ens.
Citera
2023-12-21, 21:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
...
Consensus gentium ger jag inte mycket för. Det är ju dessutom ett hån mot Gud som representant för sanningen. Sanningen bryr sig inte om vad människor tycker.
...
Läs uppsatsen så får du se resonemangen. Men på din tid, tidigt 1900-tal av din bild att döma, läste man väl inte mycket engelska i skolan?
Citera
2023-12-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej. Du har en stark och stor tro, en tro som jag inte behöver och inte vill befatta mig med ens.
Nej. Du har fel, som vanligt.
Citera
2023-12-21, 21:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...
Du kunde alltså inte hitta en undersökning som bevisar påståendet ”the percentage of the world’s population that believes in God greatly exceeds sixty percent of the total”, du kunde bara hitta att det påståendet skulle stämma om man istället påstod att det skulle syfta på personer som är religiösa i stället för personer som tror på Gud. Du inser tydligen inte att det inte alls är samma sak eftersom hinduer och buddhister inte inkluderas i den kategorin, vilket alltså sänker din siffra med mer än 20 procent.
"Two thirds of respondents around the world claim they are religious. Slightly more people believe in God".
Försök att läsa och fatta det.

take your time, bird brain
Citera
2023-12-21, 21:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej. Du har fel, som vanligt.
Det är du som har fel, men du älskar din tro och därför klamrar du dig fast vid den. För att undkomma granskning och kritik av den försöker du dölja att det är en tro du har, stor och stark och dum.
Citera
2023-12-21, 21:15
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det du fått för dig är bevis är i själva verket bara din egen okunskap. Du förväxlar design med komplexitet. Komplexitet i naturen kräver ingen medveten designer.

Naturen måste uteslutas om du ska bevisa att design kan uppstå istället för att designas.
Gudar kanske är i cellen så att hävda att hela naturen är odesignad för att vi inte ser skaparen, det är korkat.

Samhället hade varit fyllt med design som skapade sig själv.. om det var möjligt.

Du hade inte haft problem med att bevisa detta om detta var sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att hävda intelligent design utifrån ett teistisk perspektiv år 2023 är lika iq-befriat som att hävda att jorden är platt!

Det finns ett helt vetenskapligt område, komplexitetsteori som endast håller på med forskning av detta och om du hade ägnat din tid åt att läsa om det, istället för att spendera tiden på att läsa om Dumbledore i den två tusenåriga förstautgåvan av Harry Potter aka bibeln, så hade du ju liksom jag vetat att ju komplexare ett system är, desto mindre (ja du läste rätt mindre) troligt är det att det kan vara designat och inte tvärt om.

Du är säkert inte heller medveten om att det finns långt mycket mer bevis för evolutionen som en naturlig process, än vad det finns för gravitationen. Och du förväntar du väl dig ändå att du sitter du rätt säker på din kristna bak i kyrkbänken? Eller hur?

Hade jag läst det du har läst så hade jag frågat vart bevisen är på slutet.. och om dom inte finns så hade jag totalignorerat vad jag läste eftersom det var ett förslag på något som jag kan tro på om jag vill vara en normal dumskalle och ateist.. men det var uppenbarligen inte kunskap eller vetenskap som jag läste.
Det var en teori som jag läste om dvs vad nån idiot tror.. en idiot som inte har greppat skillnaden mellan att tro och veta.

Jag är inte kristen. Kosmologi heter min religion.

Fram med bevisen bara.

Vad du tror på för teorier som nån annan tror är väl helt jävla ointressant i en värld fylld av studerbara system som har planerats bra in i minsta detalj.
Citera
2023-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
Börja med råkost, destillerat vatten, meditering och magnetsmycken så märker du snabbt att du drömmer mer och mer.

Sen om du fortsätter kanske du får se lite bevis, men jag kan ju aldrig visa dig insidan av din kropp/templet av guld eftersom du har portalen i huvudet och hur fan ska jag kunna visa dig det.

Eventuellt kanske vi kan mötas på andra sidan dock om vi båda använder portalen samtidigt.

Så ditt ”bevis” är alltså att om man bara kämpar tillräckligt mycket för att intala sig att något är sant?

Bara som FYI, men exakt just det är också ett område som det forskats en hel del på och som kallas för “illusion of truth”-effekten. (googla det) som dessutom är nära relaterad till en annan kognitiv bias som kallas för “bekräftelsebias” som handlar om art människor tenderar att leta efter, tolka, fokusera på och komma ihåg information på ett sätt som bekräftar deras egna förutfattade meningar eller hypoteser, vilket kan förstärka falska övertygelser.

Så grattis! Du har lyckats med att lura dig själv! Men oroa dig inte. Det går att bota men är lite som att sluta röka eller snusa. Jobbigt som fasen i början, men lättare efter ett tag. Tro mig! Jag var djupt kristen i mer än 30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in