2023-12-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack. Det får du.

Det övergripande direktiv som mina konstruktörer följer är maskindirektivet.

Det skulle aldrig någonsin hända att en produkt med en sådan risk som Alimaks hiss skulle komma ut från den konstruktionsavdelningen. Där är alla införstådda med gällande lagkrav och att vi håller produktsäkerhet högt. Alla som använder våra produkter skall alltid känna sig trygga.

Här kan du läsa mer om maskindirektivet. Men det finns väldigt mycket mer att lära om du vill fördjupa dig, inte minst när det kommer till riskanalyser.

https://www.sis.se/sis-ce-maskinsakerhet/maskindirektivet/

Så du påstår dig veta att Alimak inte följer normer och direktiv när de konstruerar hissarna? Det var sannerligen mycket grava beskyllningar du kommer med. Du borde givetvis delge oss andra här i tråden vilka belägg du har för dina påståenden så får vi syna dem i sömmarna.

Det kanske är så enkelt att du bara svamlar?
Citera
2023-12-21, 00:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En mycket sällsynt dödsolycka med en hiss och du vill döma ut dem?
Men du åker bil, buss, flyger, åker tåg, cyklar, går, äter...?
Alla dessa saker resulterar årligen i dödsfall - ska du förbjuda dem också?
Du verkar vara VÄLDIGT UNG och ha en VÄLDIGT bristfällig uppfattning om verkligheten utanför ett pojkrum. Fråga dina föräldrar inna du poster nästa gång.

Du är inte för jävla smart, det är ett som är säkert.

Citat:
Varje år återkallas hundratusentals bilar för att få säkerhetsbrister åtgärdade. Men alla blir inte fixade. I själva verket rullar det miljontals potentiella dödsfällor på världens vägar. Flera av dem kan finnas i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/awxLJa/bilarna-som-kan-borja-brinna--och-andra-farliga-bilar

Till skillnad från Alimak så tar de flesta biltillverkare sin egna produkter och sina kunders säkerhet på allvar. Vid kända risker så återkallas bilarna och åtgärdas, så att de är säkra. Du har aldrig hört talas om det? Du verkar vara VÄLDIGT UNG och ha en VÄLDIGT bristfällig uppfattning om verkligheten utanför ett pojkrum. Föddes du igår eller?

Alimak däremot sket högaktningsfullt att göra något åt den allvarliga risk de kände väl till.
Och nu är fem personer döda.

Fråga dina föräldrar innan du postar nästa gång.
Senast redigerad av flashmaner 2023-12-21 kl. 00:18.
Citera
2023-12-21, 00:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så du påstår dig veta att Alimak inte följer normer och direktiv när de konstruerar hissarna?

Så "seriöst intresserad" var du
Ja, det har framkommit med all önskvärd tydlighet. Har du inte följt ärendet och tråden?

Citat:
Det var sannerligen mycket grava beskyllningar du kommer med. Du borde givetvis delge oss andra här i tråden vilka belägg du har för dina påståenden så får vi syna dem i sömmarna.

Det har jag redan gjort, många gånger. Föddes du också igår eller?

Citat:
Det kanske är så enkelt att du bara svamlar?

Det är helt tydligt att det är du som svamlar, du har ju inte ens koll på ovanstående trots att den diskussionen utgör en ansenlig del av tråden.
Troll.
Senast redigerad av flashmaner 2023-12-21 kl. 00:19.
Citera
2023-12-21, 00:27
Medlem
Citat:
Så "seriöst intresserad" var du
Ja, det har framkommit med all önskvärd tydlighet. Har du inte följt ärendet och tråden?

Det har jag redan gjort, många gånger. Föddes du också igår eller?

Det är helt tydligt att det är du som svamlar, du har ju inte ens koll på ovanstående trots att den diskussionen utgör en ansenlig del av tråden.
Troll.

Du skriver i ett av dina tidigare inlägg i tråden om fackverk som mastsektionerna var uppbyggda av. Kan du förklara lite för mig?
Citera
2023-12-21, 00:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du skriver i ett av dina tidigare inlägg i tråden om fackverk som mastsektionerna var uppbyggda av. Kan du förklara lite för mig?

Jag har ingen aning om vad du menar eller vad det är du vill veta. Du får citera det du vill fråga om istället för något du inte alls kommenterar samt specificera din undran.
Citera
2023-12-21, 00:58
Medlem
Citat:
Man ser, tror jag, en del av fackverkskonstruktionen som hisskorgen sitter fast i, sticka upp lite bakom hisskorgen i bilden.

Troligen har alltså fackverket släppt från byggnaden och vält utåt, knäckts och sedan fallit i backen.

https://imgbb.com/wC0kdrx

Jag som är mer eller mindre dumförklatad av dig kan du förklara för mig var du ser fackverkskonstruktionen?
Citera
2023-12-21, 01:23
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Jag som är mer eller mindre dumförklatad av dig kan du förklara för mig var du ser fackverkskonstruktionen?

Den som är dumförklarad, gång efter gång, är den du citerar. Inte utan orsak vad det verkar.
Citera
2023-12-21, 01:42
Medlem
Citat:

Här kan du läsa om fackverk.

Fackverk (konstruktion). Är bra beskrivet vad fackverk (konstruktion) är för något.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fackverk
Citera
2023-12-21, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Här kan du läsa om fackverk.

Fackverk (konstruktion). Är bra beskrivet vad fackverk (konstruktion) är för något.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fackverk

Problemet är att vi inte har med ett fackverk att göra utan mastsektionen är ett ramverk. Har ingenting med olyckan som sådan att göra så låt oss lämna den diskussionen.
Citera
2023-12-21, 03:02
Medlem
Citat:
Problemet är att vi inte har med ett fackverk att göra utan mastsektionen är ett ramverk. Har ingenting med olyckan som sådan att göra så låt oss lämna den diskussionen.
Men varje mastsektion är väl byggd med fackverksteknik??? ram å snedstag?
Citera
2023-12-21, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men varje mastsektion är väl byggd med fackverksteknik??? ram å snedstag?

Svetsade detaljer. Per definition kan knutpunkterna då ta upp vrid- eller böjmoment vilket gör att mastsektionen är ett ramverk. Inget som förändrar olycksförloppet på något sätt men rätt ska vara rätt.

Nä, nu dags för att sova!
Citera
2023-12-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
(.......)

Någon från Alimak som uttalade sig om det. Att det gick och se att det aldrig monterats några bultar. Och det kunde han se genom att de märken runt bulthålen som borde finnas saknades.

Att de mastsektionerna vara nya alltså och aldrig hade haft bultar?

Eller att färska märken inte syntes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in