Citat:
Saker ska - sakligt och objektivt - kallas vid sitt rätta namn.
Jag har redogjort för hur Z såg ut när hon kom in på akuten. Att föräldrarna borde ha häktats omgående är odiskutabelt. Att inte göra det är inkompetent. Att försvara denna inkompetens i efterhand är svinaktigt.
En del saker är uppenbara, som att man borde ha häktat föräldrarna omedelbart.
Finns det något annat skäl för häktning än att åklagare tror att den häktade är inblandad i något?
Jag har redogjort för hur Z såg ut när hon kom in på akuten. Att föräldrarna borde ha häktats omgående är odiskutabelt. Att inte göra det är inkompetent. Att försvara denna inkompetens i efterhand är svinaktigt.
En del saker är uppenbara, som att man borde ha häktat föräldrarna omedelbart.
Finns det något annat skäl för häktning än att åklagare tror att den häktade är inblandad i något?

Som sagt: Det där säger/sade mer om DIG, än om mig :-)
"Finns det något annat skäl för häktning än att åklagare tror att den häktade är inblandad i något?" "Häktningsskäl" är det samma som häktningsgrunder, dvs:
1. Flyktfara - Fara att den misstänkte kommer att dra sig undan lagföring eller fly.
2. Kollusionsfara - Fara för att den misstänkte kommer att försvåra/påverka brottsutredningen genom att t.ex. undanröja bevis.
3. Recidivfara - Fara att den misstänkte kommer att fortsätta att med brottslig verksamhet.
4. Häktespresumtion - "Obligatorisk häktning" vid brott med minst 1,5 års fängelse i straffskalan (obs, minimistraff 2 års fängelse vid tidpunkten för aktuell gärning).
För att illustrera att det inte alltid räcker med att man kan misstänkas på sannolika skäl för att häktas så kan vi leka med tanken att dottern har påträffats med skador, som man inte riktigt vet hur dom uppkommit, men att man (på sannolika skäl) kan koppla det till föräldrarna (läs garantansvaret) så skall man därefter pröva häktningsskälen/grunderna för att se att det finns tillräckliga skäl för att häkta. Det skulle då kunna se ut ungefär såhär:
Flyktfara - Föräldrarna är svenska medborgare och har dessutom familj/barn och arbete här. Dessutom är straffet dom riskerar relativt lågt, vilket talar för att man inte skulle fly för att undkomma straff= Flyktfara föreligger ej!
Kollusionsfara - Barnet är omhändertaget och skadorna är dokumenterade= Kollusionsfara föreligger ej!
Recidivfara - Föräldrarna är i princip tidigare ostraffade, lever inte ett känt kriminellt liv - och barnet är omhändertaget och kan därmed inte utsättas för mer våld= Recidivfara föreligger ej!
Häktespresumtion - (läs oklara skador, garantansvar ovan) Brottet man misstänks för är Grovt vållande till kroppsskada som har minimistraff på 6 månaders fängelse, alternativt Misshandel som i princip har minimistraff på 6 månaders fängelse= Häktespresumtion föreligger ej!
...Det är lite detta jag menar när jag säger att man måste veta dom exakta förutsättningarna (brott/misstankar samt bevisning, kontra häktesgrunder/skäl) för att kunna säga någonting om beslutet att släppa föräldrarna vid första häktningsförhandlingen