2023-12-21, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Åklagaren i fallet, Thobias Wilhelmsson, har öppnat upp för alternativa brottsrubriceringar för 19-åringen, som till exempel dråp och misshandel. Han anser även att det finns utrymme att slå fast en morddom med tidsbestämt straff och uppgav på torsdagen att 19-åringens uppsåt inte var helt tydligt."
Ojoj, somliga verkar ha svårt att ta in att Maja blev åtalad och dömd på felaktiga grunder, därför gjorde nya åklagaren klart för hovrätten att bedöma skuldfrågan annorlunda, vilket dom gjorde med besked, Maja friades nämligen från mordmisstankarna.
Citera
2023-12-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag har förstått mer än du någonsin kommer att förstå, då jag känner till mer än du någonsin kan få vetskap om.
Det krävs tyvärr erfarenhet, för att kunna ta in det utanförskap och utsatthet Maja upplevt, samt hur manipulativt förödande en narcissist bryter ner sitt offer.

Man behöver däremot inte mer än sunt förnuft för att förstå när och vad Johanna ljuger om, eller snarare är så nära sanningen hon kan komma...

Det är ingenting annat än ren och skär abundant gallimatias att vilja placera Fröken Hellm*n på piedestalen som en hjältinna.

En person som just Fröken Hellm*n och som medvetet bar sig vidrigt och empatilöst åt under natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022 då hon bland annat agerade som lik-bärerska och lik-skogs-placerare tillsammans med sin likasinnade kamrat Fröken Janss*n, kan aldrig❗av folket, ses som en hjältinna.

Och framförallt sagt ... När en person som Fröken Hellm*n och som tidigare har begått sådana fruktansvärda vidriga och empatilösa handlingar och sedan därefter befattat sig med enbart lögner till sin egen fördel så som, för sin egen vinnings skull, ja, då är man, som person, mycket långt ifrån, att överhuvudtaget kunna få anses vara en hjältinna.

Folk som kallar Fröken Hellm*n för sin lilla Gulleplutt har talat sitt klarspråk, själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att kalla en vidrig och empatilös lik-bärerska och lik-skogs-placerare tillika stor-lögnerska för en liten Gulleplutt. En sådan individ som just Fröken Hellm*n, ger mig gåshud.

Mvh/
JokerM🎅nnen/

Önskar en God Jul till trådens alla medlemmar och skribenter. 🎁🎁🎁🎄🎁🎁🎁🎅
Citera
2023-12-21, 14:00
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag har förstått mer än du någonsin kommer att förstå, då jag känner till mer än du någonsin kan få vetskap om.
Det krävs tyvärr erfarenhet, för att kunna ta in det utanförskap och utsatthet Maja upplevt, samt hur manipulativt förödande en narcissist bryter ner sitt offer.

Man behöver däremot inte mer än sunt förnuft för att förstå när och vad Johanna ljuger om, eller snarare är så nära sanningen hon kan komma...

Du förstår ingenting, Du har inte haft ett enda rätt på allt skit du har rapat ur dej, att du har varit mobbad och haft cement i sandlådan tror jag de flesta av oss begriper, du saknar total verklighetsförankring när du tror att Ts familj skulle se Maja som någon hjälte, att du överhuvudtaget nämner Maja och Ts familj i en och samma mening bevisar vilket stolpskott du är, fy fan det är nästan så jag kräks.

Ärligt talat så vet jag inte vilken FUP du har läst eller vilken TR och HR förhandling du har följt men inte är det om mordet på T iallafall.
Citera
2023-12-21, 14:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Flashmaner försökt göra gällande att ÅK såg Maja som oskyldig.

Jag dementerade.

Mercedes frågar om ÅK måste tro på skuld ang Maja. Formulerat till bägge misstänkta.

Jag svarade om absolut åtalsplikt.

Du skrev:

Du ska som vanligt ge lektioner med din
spetskompetens inom Google och börjar yra om objektivitetsprincipen.

Vilket inte har ett dugg med ÅK att göra relaterat till att tro på nån oskuld och driva ett ärende för att väcka åtal.
Det berör snarare att det inte får undanhållas saker som kan vara till fördel för de/den åtalade.
Han ska med andra ord inte mygla och skaffa sig fördelar utifrån det han driver.

Jag har även nämnt att det vore i stort sett ren idioti att ens åta sig och driva ett fall och inte tro på det man jobbar med.
Faktiskt snudd på tjänstefel eftersom han ska arbeta utifrån framställningen kring skuld/misstanke.
Därav absolut åtalsplikt om det pekar därhän.

Att han däremot ser ut som om han kastat in handduken i förväg beror högst troligt på det läge det befinner sig i när det väl landat i HovR.

Vem som helst begriper att det är svagare om det i stort sett hänger på en medåtalad.

Det märks likaväl att det är betydligt mer driv mot J som erkänt. Det är svagt uppbyggt kring Maja och det kritiserar även HovR ang förlopp tex när då försvar kommer med sina alternativa påståenden.
Det missade till och med att åberopa medgärningsmannaskap relaterat till grovt gravfridsbrott.

Han lägger till alternativa kring Maja MEN han driver i huvudsak frågan om att hon deltagit i mord.

Vad jag påstår, till skillnad från dig, är att det vore mer än rättsvidrigt att i huvudsak driva rubriceringen gemensamt och i samråd i HovR - men anse att personen är oskyldig.

Vad pratar du om relaterat ÅK roll?

Det han möjligen anser är att påföljdsfrågan, dvs livstid, var för skarp:

"Åklagaren i fallet, Thobias Wilhelmsson, har öppnat upp för alternativa brottsrubriceringar för 19-åringen, som till exempel dråp och misshandel. Han anser även att det finns utrymme att slå fast en morddom med tidsbestämt straff och uppgav på torsdagen att 19-åringens uppsåt inte var helt tydligt."

För övrigt kan du plocka av dig offerkoftan, den måtte klia vid det här laget.
Du ägnar snart mer tid åt projicering och är samtidigt inte ett strå bättre ang varken invektiv och nya epitet, att alliera dig rent åsiktsmässigt och allt fan vad du gnäller om när du blir ifrågasatt själv.

Nej, till skillnad från dig utger jag mig på inget vis vara någon juridisk expert.

Du "tog dig an" mercedes fråga, som någon som var den som kunde svara.

Jag har däremot efterfrågat om någon med juridisk kunskap kan svara på frågan.

Som jag fattar det är målet när det kommit så långt som till överklagan till hovrätten, det är ju där vi är i frågan från Mercede,, inte i fasen åtal, stämningsansökan som du skrev om. Du pratar om åtalsplikt, vilket ju redan är ett passerat skede.

Ser att du redigerat ditt inlägg.

Nu har den nya åklagarens Wilhelmsson tagit över och det är precis när fallet kommer till hovrätten.

Jag vet inte, men tror inte att Chefsåklagaren Klas Lorefors valde ut Wilhelmsson utefter vilken ställning han hade i skuldfrågan.

Jag har tidigare läst att åklagare brukar lottas till de fall de får. Hittade ett inlägg från Haaaag som är väl bevandrad i juridiken om hur det går till:

""Lottning" är snarare en term för att chefsåklagaren utser åklagare till respektive mål. Denna fördelning sker utefter kompetens och arbetsbelastning.

Visst kan en åklagare be om ett fall, men det är ju absolut inte säkert att hen får det.
"

https://www.flashback.org/sp78664689

Att sätta sig in i ett fall tar tid, och jag har mycket svårt att se att chefsåklagaren bett om att Wilhelsson ska hålla samma linje som Rullman. Det ansvaret borde ligga på Wilhelsson själv.

Jag drar slutsatsen att Klarefors utsett denna åklagare efter kompetens och tid och inte efter inställning, vilket inte skulle vara ett objektivt sätt att arbeta på.

Så fan hit och fan dit.

Du har tidigare skrikit om hur det(landet) ligger till, men har haft fel.

Det gällde polisens rättighet att gå in i hus, det gällde utredningsvecka. Det gäller snedstreck. Fakta biter inte på dig, då du alltid har rätt, oavsett om du har det eller inte.

Jag har ingen som helst offerkofta på mig. det är något som du klistrar på mig som ett försvar så fort du blir ifrågasatt.
Citera
2023-12-21, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag vill först göra klart om att försöka ta fram mitt namn, relation och koppling till Vetlanda och de båda förövarna är inte okej!

Och kommer inte heller leda er till någon vetskap vem jag är eller vilken relation till de båda mördarna, jag har# jag har rätt till att vara anonym.

Jag uppskattar att ni försöker gräva i mina andra inlägg jag har gjort här på fb! Visar bara på att de personer som gjort detta borde avstängdas på livstid.

Jag kan göra samma återkopplingar men undviker detta.

Att det finns någon som kallar sig Esmeladra eller någon ting liknade och sibylle korv rör mig inte i ryggen, två individer med föga insikt som försöker gräva fram identiteter på oss som skriver här!

Usch säger jag, inte okej!

Att det finns fakta om M@jas destruktiva och våldsamma beteende så finns det andra informativa vägar att söka på än fb!

Att m@ja är och har varit aggressiv sedan tidig ålder där hennes föräldrar borde tidigt agerat med omsorg och hjälp är ingen hemlighet.

Att jag uppenbarligen tilldelades dig epitetet pedofil verkar vara korrekt då du vill rentvå dig själv från den stämpeln!

Inget visar mer på sanningen än mottagarens idoga avfärdande!

Nu är det ingen, varken jag eller någon annan som har frågat om vilken koppling du har. Ingen har efterfrågat ditt namn eller vilken koppling. Ingen har väl frågat något överhuvudtaget, utan enbart konstaterat att du själv skrivit att du inte har någon koppling till Vetlanda.

Det är ju dina egna ord.

Att du nu plötsligt påstår att du vet en massa saker om Majas tidiga barndom och liv, det väcker förstås frågor och även frågor om trovärdigheten runt dina påståenden, som är minst sagt mycket allvarliga och starka påståenden om ett litet barn och att hennes sätt redan tidigt visat att hon skulle bli mördare.

Du skriver:

Att kunna läsa tidigare inlägg i tråden är helt ok enligt reglerna.

Om du anser att regler bryts ska du anmäla inläggen.

Jag ser dock inget av det du påstår, att någon försökt på minsta sätt ta reda på vem du är.
Senast redigerad av notknapparen 2023-12-21 kl. 14:51.
Citera
2023-12-21, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, till skillnad från dig utger jag mig på inget vis vara någon juridisk expert.

Du "tog dig an" mercedes fråga, som någon som var den som kunde svara.

Jag har däremot efterfrågat om någon med juridisk kunskap kan svara på frågan.
Ta och tagga ner, din skenheliga fjant.
Den som tog sig an det hela var du.
Jag förväntar mig svar från Mercedes som jag skrev - den som ursprungligen ställt frågor kring det som skrevs och citerade mig.

Du åberopade objektivitetsprincipen - som om det hade nån bäring i att ÅK såg Maja som oskyldig.

Jag gav ett svar på den process som startar vid stämningsansökan, delgivning, väckt åtal och vidare upp i HovR.

Varav det givetvis vävs samman, de står med samma grund, samma formuleringar om att båda ska dömas till mord.
Men nästa ÅK kompletterar med mer rubriceringar kring Maja.
Citat:
Att sätta sig in i ett fall tar tid, och jag har mycket svårt att se att chefsåklagaren bett om att Wilhelsson ska hålla samma linje som Rullman. Det ansvaret borde ligga på Wilhelsson själv.

Jag drar slutsatsen att Klarefors utsett denna åklagare efter kompetens och tid och inte efter inställning, vilket inte skulle vara ett objektivt sätt att arbeta på.
Citat:
Jag vet inte, men tror inte att Chefsåklagaren Klas Lorefors valde ut Wilhelmsson utefter vilken ställning han hade i skuldfrågan.
Vad i hela friden pratar du om?
Kompetens? Bett om att hålla samma linje?

Han är väl för fan inte ifrågasatt ang kompetens och jag har öht inte diskuterat några urvalskriterier som du gissar kring.

Att ÅK kan lottas är jag fullt medveten om men det är helt ovidkommande.

Fattar du inte att rubriceringen fortsatt och i huvudsak är mord?
Att i värsta fall (för ÅK) så träder förslag övriga in. Förhoppningsvis, ur ett annat perspektiv:

Det nästbästa hade varit om han fått sin vilja fram ang komplement då hade hon iaf suttit i fängelse.

Han la till alternativa för att om bevisningen inte skulle räcka till så kunde hon iaf dömas för annat.

Jag skrev den här meningen:
"Vad jag påstår, till skillnad från dig, är att det vore mer än rättsvidrigt att i huvudsak driva rubriceringen gemensamt och i samråd i HovR - men anse att personen är oskyldig."

Om Wilhelmsson:
(..)
"Han anser även att det finns utrymme att slå fast en morddom med tidsbestämt straff och uppgav på torsdagen att 19-åringens uppsåt inte var helt tydligt." SvD
Citat:
Jag har ingen som helst offerkofta på mig. det är något som du klistrar på mig som ett försvar så fort du blir ifrågasatt.
I högsta grad och om vi fortsätter ang det du nu lagt dig i, så förvandlas troligen koftan från ylle till vadmal eller rent tagel.

Googla, du kan säkert få mer svar där.
Senast redigerad av develi 2023-12-21 kl. 16:24.
Citera
2023-12-21, 16:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har tidigare skrikit om hur det(landet) ligger till, men har haft fel.

Det gällde polisens rättighet att gå in i hus, det gällde utredningsvecka. Det gäller snedstreck. Fakta biter inte på dig, då du alltid har rätt, oavsett om du har det eller inte.
Vad är det här som du gör gällande?
Citera
2023-12-21, 16:54
Avslutad
Citat:
Reagerade på att det var mindre noga att be till Gud som hon gjorde de andra gångerna?

Med reservation om jag inte missat nåt, har ej följt tråden el rättegång, men tipsats om Fup.

▪️Sov ihop på "vårat ställe" (nåt tomt hus), hade J:s mobil för att vara på snapchat under tiden J var borta.
*Maja bad "till Gud liksom förbrilt" att hon inte skulle lyckas mörda sitt ex.

▪️Sov ihop i gäststugan när J skulle mörda J*ulia. Mordet blev inställt pga spöregn.
Maja berättar att hon "bad till Gud för hela mitt liv".

▪️Skulle sova ihop när Tove och My skulle mördas.
Maja var sjuk och kunde inte sova över, skrev i sms att hon inte var rädd men tyckte det var risky.
De ses dock på kvällen. J har gjort sig redo med handsprit och papperskassar.
När jag läser ditt första inlägg i tråden, undrar jag hur du så fatalt har kunnat missa att Maja inte vill eller har något intresse av Johannas hämndaktioner.
Maja vill inte delta, hon vill hänga med sin nyfunna bästis, sova över och göra allt som andra barn och tonåringar sysslat med under alla år, men Maja har aldrig haft en bästis att sova över hos, hon inser att för att kunna sova över, måste hon vänta på att Johanna gör någon håmndaktion.
Deltar Maja?
Inte direkt, hon vill inte. Hon låtsas må dåligt för att slippa, men Johanna går på och accepterar inte ett nej.
Det är rätt uppenbart att Maja tagit skit för att "få ha kvar sin bästis".
Ser du inte det?
Citera
2023-12-21, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hur funkar sånt här när det är 2 MGM? Måste åklagaren tro och arbeta för att båda är skyldiga?
Citat:
ÅK är skyldig att väcka åtal om han anser att det finns tillräckligt som pekar mot två personer.
Citat:
Åklagaren måste ju inte tro och arbeta för att båda är skyldiga om det är två misstänkta???

Svaret borde rimigen vara att åklagaren ska utreda objektiv, och utreda både det som är till fördel och till nackedel för var och en.

Därefter får han ta ställning till var och ens skuld, det gäller även om det är fler som är misstänkta för samma brott
Objektivitet har som sagt nada med saken att göra och ÅK la till fler rubriceringar:
Citat:
Trots det anser åklagaren att tingsrättens dom om livstids fängelse ska stå fast. Samtidigt tillägger han dock att det finns "ett betydligt större utrymme" att döma 19-åringen till ett tidsbestämt straff även om hon skulle dömas för mord.
Menar du att det är rimligt och troligt att hans mål alltså är att se till att en oskyldig person helst hamnar på livstid, iaf tidsbestämt för mord i förhållande till uppsåt?
Citat:
Båda deltog vid mordet, men den yngre kvinnans roll var mindre, säger han.
– Hon har inte haft samma typ av uppsåt, säger åklagare Thobias Vilhelmsson.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/aklagaren-oppnar-for-sankt-straff-i-vetlandamal.485cebe3-f02b-5c8e-9dfc-5440ca69ab88
Citera
2023-12-21, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
När jag läser ditt första inlägg i tråden, undrar jag hur du så fatalt har kunnat missa att Maja inte vill eller har något intresse av Johannas hämndaktioner.
Maja vill inte delta, hon vill hänga med sin nyfunna bästis, sova över och göra allt som andra barn och tonåringar sysslat med under alla år, men Maja har aldrig haft en bästis att sova över hos, hon inser att för att kunna sova över, måste hon vänta på att Johanna gör någon håmndaktion.
Faktum är att Maja deltar. Hon gör inga större åthävor att förhindra att det sker.
Hon varnar inte människor, hon agerar alibi vid ett tillfälle.
Sen undrar hon hur det gick, både ang Tove och My samt J:s ex H.

Vad gör Maja sen? Fortsätter som om inget speciellt hänt och det upprepas försök till mordbrand vid tre tillfällen.

Du menar att hon är så kåt på att ha pyjamaspartyn att det var mindre noga om folk mördas?

Ta för fan och skärp dig. Det här är på så allvarlig nivå att det snarare bör tas på allvar.
Maja var ingen enstöring när hon mötte Johanna, hon hade runt 7 vänner redan på Komback och det var full rulle, de festade ofta, hon söp sig redlös enligt egen utsago och plankade in på Nöjet.

Din framställning är rent pinsam, som om hon vore kastad rätt i famnen på Johanna.
Hon var inget barn. Hon trodde däremot att hon var med barn enligt coachen.
Citat:
Deltar Maja?
Inte direkt, hon vill inte. Hon låtsas må dåligt för att slippa, men Johanna går på och accepterar inte ett nej.
Ser du inte det?
Nej, hon matchar helt sin personlighet och håller sig bakom Johanna.

Vad jag ser är en Mumsbulle som behöver höja ribban och komma in i matchen.
Det lönar inte att försöka applicera en bild på mig som inte ens finns i fup om den stackars timida enstöringen som bara ville ha en kompis.
Senast redigerad av develi 2023-12-21 kl. 17:28.
Citera
2023-12-21, 20:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Objektivitet har som sagt nada med saken att göra och ÅK la till fler rubriceringar:

Menar du att det är rimligt och troligt att hans mål alltså är att se till att en oskyldig person helst hamnar på livstid, iaf tidsbestämt för mord i förhållande till uppsåt?

Men nu blandar du ihop nya inlägg med gamla, trots att jag påpekade att jag inte följt er konversation från början! Det här blir ju rena rama soppan.

Typiskt ett klipp och klistra inlägg från din sida.
Citera
2023-12-21, 20:42
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Deltar Maja?
Ser du inte det?

Men snälla sök hjälp, Du menar på fullt blodigt allvar att Maja agerar alibi när det vankas mordbränder, bär död kropp och begår skadegörelse på en bil allt detta för att Maja vill ha en bästis att få sova hos, vilken jävla tur att inte Johanna ville hämnas på sin skola då, kunde ha slutat med ett högt pris för att få övernatta hos sin BÄSTIS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in