2023-12-21, 00:36
Avslutad
I vilka lägen analyserar de ett falskpositivt prov? Slutenvården gjorde inte sist o inte psykiatrin heller - så krävs nån särskild misstanke eller vad handlar det om..?
Citera
2023-12-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag läste någonstans att psykatrin har egentligen inte rätt att ta drogprov för tex adhd utredning. Det har att göra med att alla är berättigad lika vård. Eftersom allmänvården inte tar drogprover för medicinsk vård så kan inte inte psykatrin kräva det för adhd utredning heller. Så stå på dig!

Hej nej jag just i detta fallet e tvungen tyvärr :/
Citera
2023-12-21, 09:28
Medlem
Lite information om vad Karolinska testar och vilka gränsvärden som finns: https://www.karolinska.se/492c89/globalassets/global/2-funktioner/funktion-kul/klinisk-farmakologi/analyssortiment-och-gransvarden-vid-droganalyslaboratoriet.pdf

Var positiv på Tramadol sist jag pissade trots att jag inte hade tagit någonting, så jag nekade och bad dem skicka det på analys. Då säger sjuksköterskan att stickan är känsligare än labbet så hon tror fortfarande att jag har tagit. Jag hade tagit en månad tidigare så jag är ingen ängel men störande att bli anklagad just när man inte tagit något.
Citera
2023-12-21, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Hade turen att det samföll med julen och lite värre grejer som hänt i mitt liv så behövde ej uppvisa eller lämna UP, bara telefon möte så jag kan pusta ut...

Hur länge sitter tjack om man använder kontinuerligt? Kört nästan dagligen 2mån nu, så detektionstid lär väl vara avsevärt längre än ett 5g race? Eller går det snabbt ur ändå?

Precis som länken ovan bekräftar så är gränsvärdet vid screening av Amfetamin 500 ug/L och jag skulle påstå byggt på erfarenhet att oavsett hur hårt du kört så klarar en det på max 2 dygn, högst troligt även på 1- 1,5 dygn men säg 3 dygn så är det garanterat!
Senast redigerad av brasnyggman 2023-12-21 kl. 10:50.
Citera
2023-12-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag läste någonstans att psykatrin har egentligen inte rätt att ta drogprov för tex adhd utredning. Det har att göra med att alla är berättigad lika vård. Eftersom allmänvården inte tar drogprover för medicinsk vård så kan inte inte psykatrin kräva det för adhd utredning heller. Så stå på dig!

Det kanske är korrekt men då blir en ej heller medicinerad, valet är ens eget.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-12-21 kl. 10:57.
Citera
2023-12-21, 11:03
Medlem
Astrobiologis avatar
En liten fråga: när polisen gör urintest på misstänkta, använder de då ett snabbtest (sticka) först som screening eller skickar de till RMV direkt?
Citera
2023-12-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brexitman
Har test på fredag där de kommer vara strax 5 dagar efter att jag drog kokain ca 0,4gram.

Det är förmodligen analys de skickas på cutoff 150ug cutoff

Kommer man klara sig eller borde man försöka fuska? Detta e genom psykiatrin för adhd utredning. Tror ni de kommer stoppa utredning vid utspätt prov?

Vad tror ni om detta är värt att dricka vatten som en galning och spä ut urinet? Fungerar de på cola? Jag tar såklart b vitamin kreatin elektrolyter osv med, men gissar på de kommer stå som diluted iaf.

Strax över 5 dagar sen ca 0,3/0,4 cola, borde man klara sig om man dricker ordentligt ?
Citera
2023-12-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brexitman
Vad tror ni om detta är värt att dricka vatten som en galning och spä ut urinet? Fungerar de på cola? Jag tar såklart b vitamin kreatin elektrolyter osv med, men gissar på de kommer stå som diluted iaf.

Strax över 5 dagar sen ca 0,3/0,4 cola, borde man klara sig om man dricker ordentligt ?

100% säkert är det lönt att dricka ordentligt före testet.
Citera
2023-12-21, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
En liten fråga: när polisen gör urintest på misstänkta, använder de då ett snabbtest (sticka) först som screening eller skickar de till RMV direkt?

Sällan de tar sticka först. Ibland gör de det för att få bekräftelse direkt men stickor är inte alltid pålitliga så även om du skulle vara positiv behövs analysen för att sätta åtal (är jag rätt säker på)
Citera
2023-12-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Sällan de tar sticka först. Ibland gör de det för att få bekräftelse direkt men stickor är inte alltid pålitliga så även om du skulle vara positiv behövs analysen för att sätta åtal (är jag rätt säker på)

Dom tar alltid sticka först, iaf om det gäller bilkörning, då gäller alltid sticka på stationen och blodprov på sjukhuset!

Edit/ källa: jag har gjort detta ett antal gånger i mitt tidigare liv
Senast redigerad av brasnyggman 2023-12-21 kl. 19:01.
Citera
2023-12-22, 04:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Precis som länken ovan bekräftar så är gränsvärdet vid screening av Amfetamin 500 ug/L och jag skulle påstå byggt på erfarenhet att oavsett hur hårt du kört så klarar en det på max 2 dygn, högst troligt även på 1- 1,5 dygn men säg 3 dygn så är det garanterat!

Tackar så hjärtligt för svaret!
Citera
2023-12-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
100% säkert är det lönt att dricka ordentligt före testet.

Tror du man kan klara sig efter 5 dagar med utspätt urin? Blandade med alkohol så jag förstår de som att de skapas en metabolit som går att spåra längre i såna lägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in