2023-12-21, 11:58
Medlem
HeyHumphreys avatar
En bra tid för vapenförsäljare. Löjligt enkelt att manipulera fram konflikter. Särskilt i Sverige.
Citera
2023-12-21, 12:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag tror inte Ukraina kommer att segra, när ryssland anföll gav jag dem en månad eller två. Nu har de hållit ut i snart två år.

Det här kriget har kostat ryssland mer än det smakat, kan vara att tänka på i framtida krig. Om du jagat någon gång så vet du hur ett skadskjutet djur blöder ut.. det kostar att kriga.

För att tänka på topic: Sverige, Gotland har alltid varit ett strategiskt läge för ryssland, därifrån kontrollerar man östersjön. Det har funnits kartor över hur en invasion skulle ske, nej jag har ingen länk men jag har sett dem. Riktiga eller lögn, har man Gotland kontrollerar man östersjön och det går skjuta robotar över halva Europa därifrån
Det där med "strategiskt läge" är med dagens teknik snudd på ur spel.

Med dagens teknik, och om ett anfall mot Sverige av någon högst otänkbar anledning skulle ske, skulle detta ske med högteknologiska vapen.
Gissningsvis skulle det vara över på max 3 dygn.

Kan berätta att jag själv gjorde militärtjänst som kustjägare.
Var då stationerad på KA 3 Gotland under en kortare tid efter Karlskrona, för att sedan vidareutbilda mej på KA 1 i Vaxholm.

Trots att det inte var så förfärligt längesen så har den militära utvecklingen varit otroligt omfattande sedan dess.

OM nu ryssland skulle anfalla oss, gissar jag att omvärlden är högst ostabiliserad.
Läste om den nya versionen av deras "Satan ll". Jag tror inte folk i gemen fattar vilka vapen stormakterna för- fogar över idag.

Men samtidigt gör detta att man vet konsekvenserna av ett ev. storkrig.

Att stormakterna "gärna" visar upp sin militära styrka, gör de bara i ett avseende. Att stabilisera och avskräcka.
Citera
2023-12-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Vilken historiebok har du läst? Vikingarna var svenskar, danskar och norrmän. Vad pratar du ens om när du säger att vikingarna erövrade Sverige? Sverige är vikingarnas födelseplats, tillsammans då med Danmark och Norge.

Sen är svenska vikingar inte lika omtalade i populärkultur då våra förfäder mest bedrev djävulsköp i öst, medan våra danska och norska bröder var de som satte skräck i England, Frankrike och stora delar av Medelhavet.

du upprepar bara vad jag säger. Norrmän och danskar är inte svenskar men de var med och krigade om och erövrade Sverige och idag ses de som (försvenskade?) förfäder. Jag skrev skandinavier av en anledning. Tänkte inte svara förra kommentaren när han gjorde samma misstag som du iochmed att det är rätt offtopic men om fler personer poängterar aamma sak får jag väl förtydliga mig.
Citera
2023-12-21, 12:13
Medlem
Politikerna och deras ekokammare på sociala medier kan skickas till frontlinjen.
Efter det kan vi få lite lugn och ro.
Citera
2023-12-21, 12:17
Medlem
harrylimes avatar
Sverige kan bli utsatt för s.k. aggression, då Sverige ännu inte är med i Nato kan Sverige bli ett
nytt verktyg i att utmatta Ryssland, vilket några har som mål, åtminstone en i Regeringen vet vad som är på gång.
Citera
2023-12-21, 12:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det där med "strategiskt läge" är med dagens teknik snudd på ur spel.

Med dagens teknik, och om ett anfall mot Sverige av någon högst otänkbar anledning skulle ske, skulle detta ske med högteknologiska vapen.
Gissningsvis skulle det vara över på max 3 dygn.

Kan berätta att jag själv gjorde militärtjänst som kustjägare.
Var då stationerad på KA 3 Gotland under en kortare tid efter Karlskrona, för att sedan vidareutbilda mej på KA 1 i Vaxholm.

Trots att det inte var så förfärligt längesen så har den militära utvecklingen varit otroligt omfattande sedan dess.

OM nu ryssland skulle anfalla oss, gissar jag att omvärlden är högst ostabiliserad.
Läste om den nya versionen av deras "Satan ll". Jag tror inte folk i gemen fattar vilka vapen stormakterna för- fogar över idag.

Men samtidigt gör detta att man vet konsekvenserna av ett ev. storkrig.

Att stormakterna "gärna" visar upp sin militära styrka, gör de bara i ett avseende. Att stabilisera och avskräcka.
Du förstod aldrig det med att Gotland är nyckeln till östersjön? ryssjävlarna har ju inte tagit Ukraina än efter nästan två år. När tänkte du de skulle visa sin militära styrka då? De fick ju sitt flaggskepp sänkt utan strid, de fick nyligen en järnväg (tunnel?) mot Kina sprängd.

Visst, de har kärnvapen men hittills har de visat sig vara en skällande hund som inte bits. Låt de jävlarna dö i ett lerdike, God Jul från mig till dem!
Citera
2023-12-21, 12:20
Medlem
Raccoon0834s avatar
Citat:
Jag tror inte Ukraina kommer att segra, när ryssland anföll gav jag dem en månad eller två. Nu har de hållit ut i snart två år.

Det här kriget har kostat ryssland mer än det smakat, kan vara att tänka på i framtida krig. Om du jagat någon gång så vet du hur ett skadskjutet djur blöder ut.. det kostar att kriga.

För att tänka på topic: Sverige, Gotland har alltid varit ett strategiskt läge för ryssland, därifrån kontrollerar man östersjön. Det har funnits kartor över hur en invasion skulle ske, nej jag har ingen länk men jag har sett dem. Riktiga eller lögn, har man Gotland kontrollerar man östersjön och det går skjuta robotar över halva Europa därifrån

Du har fel, Ryssland har klarat sig mycket bättre under dessa två åren än vad resten av världen trott.
Och till att döma av hur Ryssland har krigat i Europa tidigare, så tror jag knappast deras 2år långa köttkvarn ses som något nedslag. Ryssland kommer skicka hundra gånger fler människor till den kvarnen innan det börjar bli ett problem... kanske tom tusenfaldigt fler (svårt att finna legitimitet i dödssiffrorna).
Citera
2023-12-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Varför uppstår denna oro plötsligt efter att ett militärt avtal tecknats med USA?

https://www.dn.se/sverige/hela-svenska-samhallet-ska-forberedas-for-krig/

Ska vi tacka USA för denna oro?

Antagligen ingår Sverige i deras plan att kriga.
Västvärlden har sina planer för att konkurrera, kriga, härska med våld.
Det har lett till två världskrig, och det kalla kriget.
USA är bara en del av denna komplott. De som orkestrerar detta ser vi inte direkt. De sitter bakom och drar i trådarna.
Nu har de lyckats dra in Sverige djupare i sin komplott. Vi är bara en liten bricka i spelet. Det gamla spelet om världsherravälde via krig, En galenskap som började med GREAT BRITAIN för länge sedan..
Citera
2023-12-21, 12:27
Medlem
Xeliouss avatar
Problemet är att inget görs trots att ryssen visat att de är på krigsstigen. Snack utan verkstad. Kontrakterade ammofabriker i större städer, bygg drönare.
Lagra konserver.

På flashback finns det mest haverister utan liv som oroar sig för att bidragspengarna ska sluta komma, inget brajj i helgen är deras kris och krig.
Senast redigerad av Xelious 2023-12-21 kl. 12:30.
Citera
2023-12-21, 12:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raccoon0834
Du har fel, Ryssland har klarat sig mycket bättre under dessa två åren än vad resten av världen trott.
Och till att döma av hur Ryssland har krigat i Europa tidigare, så tror jag knappast deras 2år långa köttkvarn ses som något nedslag. Ryssland kommer skicka hundra gånger fler människor till den kvarnen innan det börjar bli ett problem... kanske tom tusenfaldigt fler (svårt att finna legitimitet i dödssiffrorna).
Det kommer att ta många många år att reparera den skada de lidit både politiskt och materiellt, hela världen har sett att det bara är ett pajasland och ingen stormakt.
Dvärgen har nog ångrat sig både en och två gånger över att han drog igång det här.

God Jul på dig också förresten, har du släktingar där som skall dö snart?
Citera
2023-12-21, 12:30
Avstängd
Citat:
Du förstod aldrig det med att Gotland är nyckeln till östersjön? ryssjävlarna har ju inte tagit Ukraina än efter nästan två år. När tänkte du de skulle visa sin militära styrka då? De fick ju sitt flaggskepp sänkt utan strid, de fick nyligen en järnväg (tunnel?) mot Kina sprängd.

Visst, de har kärnvapen men hittills har de visat sig vara en skällande hund som inte bits. Låt de jävlarna dö i ett lerdike, God Jul från mig till dem!
Historiskt var Gotland intressantare ur ett militärt perspektiv.

Idag är det mer ett "redskap" för de som tror på myten om att Ryssland kommer inta Sverige.

Du ska veta att försvaret under mycket lång tid fick mindreboch mindre anslag.

Förband lades ner på löpande band.

Nu ser försvaret en ljusning i tillvaron.
Själv trodde jag inte de bevingade orden "ryssen kommer" skulle inta scenen igen, men där fick jag fel..

Men visst, det är tydligen ett argument i propagandasyfte som fortfarande får folk att tro det är sant. Och därmed ökar anslagen rejält. Nu har det dessutom fått sån effekt att vi "omedelbart" ska med i Nato...
Citera
2023-12-21, 12:32
Medlem
...har alla glömt att föregångaren till EU kom till för att säkra fred? Är det bara typ barn och aningslösa akademiker som styr Europa numera!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in