Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Jag tror inte Ukraina kommer att segra, när ryssland anföll gav jag dem en månad eller två. Nu har de hållit ut i snart två år.
Det här kriget har kostat ryssland mer än det smakat, kan vara att tänka på i framtida krig. Om du jagat någon gång så vet du hur ett skadskjutet djur blöder ut.. det kostar att kriga.
För att tänka på topic: Sverige, Gotland har alltid varit ett strategiskt läge för ryssland, därifrån kontrollerar man östersjön. Det har funnits kartor över hur en invasion skulle ske, nej jag har ingen länk men jag har sett dem. Riktiga eller lögn, har man Gotland kontrollerar man östersjön och det går skjuta robotar över halva Europa därifrån
Det där med "strategiskt läge" är med dagens teknik snudd på ur spel.
Med dagens teknik, och om ett anfall mot Sverige av någon högst otänkbar anledning skulle ske, skulle detta ske med högteknologiska vapen.
Gissningsvis skulle det vara över på max 3 dygn.
Kan berätta att jag själv gjorde militärtjänst som kustjägare.
Var då stationerad på KA 3 Gotland under en kortare tid efter Karlskrona, för att sedan vidareutbilda mej på KA 1 i Vaxholm.
Trots att det inte var så förfärligt längesen så har den militära utvecklingen varit otroligt omfattande sedan dess.
OM nu ryssland skulle anfalla oss, gissar jag att omvärlden är högst ostabiliserad.
Läste om den nya versionen av deras "Satan ll". Jag tror inte folk i gemen fattar vilka vapen stormakterna för- fogar över idag.
Men samtidigt gör detta att man vet konsekvenserna av ett ev. storkrig.
Att stormakterna "gärna" visar upp sin militära styrka, gör de bara i ett avseende. Att stabilisera och avskräcka.