2023-12-20, 18:43
Medlem
Jag skulle behöva dra en HDMI kabel genom en vägg och vill helst köra på ett litet borrhål som endast kabeln går genom så jag undrar om det finns ngn HDMI som är avsedd för vägg genomföring där man monterar ena änden själv. Alternativt undrar jag om någon skarvat en HDMI kabel, om det är görbart eller om det är för pilligt och leder till för stor signalförlust.

Ett alternativ kan iofs vara och blåsa upp ett strömdosestort hål genom väggen och montera ett infällt HDMI uttag på bägge sidor om någon har ett bra tips på någon sådan.

Tack
Citera
2023-12-20, 20:15
Medlem
jewclaws avatar
Slår ett slag för skarv. Skitenkelt att förlänga hdmi, klipp av kabeln så ser du själv
Citera
2023-12-20, 20:19
Medlem
SilentVictorys avatar
Kör med en HDMI förlängare över RJ45 istället.
Enklare att klippa en sådan och nypa fast en ny kontakt än att ge sig på ett megaprojekt och skarva HDMI.
Citera
2023-12-20, 20:33
Medlem
Har du provat skarva kablar förut? Annars är hmdi ganska bra förstakabel att skarva!
Klipp upp kabeln vid ena kontakten så ser du hur det ser ut inuti kabeln, sen är det bara ta en ny kabel och skarva ihop dessa, lite lödning och eltejp eller krympslang variant mindre borde du klara dig på!
Tålamod bör du även ha, och det kan vara bra med lite fingerfärdighet till att dela på kablarna för sig, mest för att slippa strippa så mycket kabel.
Löd ihop alla kablar och dra en bit krympslang över så blir det prydligt, ingenting är omöjligt!
Jag tror på dig!
Lycka till
Citera
2023-12-20, 21:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Slår ett slag för skarv. Skitenkelt att förlänga hdmi, klipp av kabeln så ser du själv
aldrig skarva en hdmi

Signalförlust, sämre kvalite o nej, gör det inte
Citera
2023-12-20, 22:34
Medlem
Swe1227s avatar
Någon som vet hur många ledare en hdmi har, och är kablarna märkta med olika färger?
Citera
2023-12-21, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Någon som vet hur många ledare en hdmi har, och är kablarna märkta med olika färger?
https://www.satpro.se/products/productview.aspx?pid=6611&gclid=CjwKCAiAvoqsBhB9Ei wA9XTWGTJacprEfqfHW9yuniSGISFSkDRG48dDrwgTdxfpegvu OAbgaIhLdhoCfMUQAvD_BwE

Verkar som runt 10 ledare i 2.0 med max 20 ledare. Ser ut som ledarna har olika färger på bilden iallafall.
Citera
2023-12-21, 15:40
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
aldrig skarva en hdmi

Signalförlust, sämre kvalite o nej, gör det inte
Har du provat? Jag la ifrån mig kabeln omgående första gången jag klippte isär en Har sedan dess inte haft något mikroskop eller lupp vilket nog är att föredra om jag ska skarva en hdmi tänker jag..
Citera
2023-12-24, 11:22
Medlem
SupaStrats avatar
Supra har, eller har haft, hdmi-kabel för dragning i rör där delar av kontakten monteras efter installation. En sådan kräver ett mindre hål för genomföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in